Norwegian øker bagasjegebyrene

Re: Norwegian øker bagasjegebyrene

Nå er vel dette et strengt nødvendig tiltak for å sikre nok penger i kassen.
Norwegian og andre LCC`s selger sine billige billetter lang tid før avreise, noe som i "normale" tider er den stor fordel ved at de vet hvilke inntekter de får på sine avganger i god tid før takeoff og det er bra for Cashflow.
Utfordringen nå er at det ikke er mulig å hente inn så mye mer ekstrainntekter som Fuel-surcharge etc da kjøpsprosessen allerede er avsluttet for lenge siden.
Da er dette vi ser her en mulighet å hente inn litt mer penger som nok absolutt behøves nå.

Når kommer det første selskapet med at du trekkes for den faktiske oljekostnaden ved avreise og ikke ved bestilling?

Hvis man skal ha med seg litt mye bagasjo, så er jo Norwegian sitt system svært billig. Siden man kan ha med seg 40 Kg for 100 Kr. På en happy/economy pilett med SAS ville dette ha kostet ca 400Kr i overvekt innland og 800 i europa.

Norwegian bruker denne argumentasjonen hver gang det er snakk om bagasjegebyrene sine. Faktum er imidlertid at folk kun unntaksvis reiser med opp mot 40 kg. innsjekket bagasje - Norwegian er jo ikke et flyttebyrå heller.

Da er jeg mer fan av aa vaere aerlig og heller legge paa prisen for de ekstrakostnadene oekte fuelutgifter gir istedetfor et kaotisk nickel and dime system...

Hilsen en som alltid reiser uten innsjekket bagasje, bortsett fra naar jeg skal paa lengre ferie

Men da tar du vekk muligheten for Norwegian til å segmentere mellom kunder som tar med seg bagasje og de som ikke gjør det. Hvorfor skal den som reiser uten håndbagasje og som ikke bryr seg om hvor man sitter i kabinen være med å spleise med de andre? Det er mer ærlig og fair etter mitt skjønn å la folk velge og å være ærlig med hva det koster i stedet for å bake det inn i en totalpris. I tillegg gir det Norwegian muligheten til å være billigere for de kundene som ikke benytter seg av dette.

Drivsstofftillegget er vel bare tatt ut av den normale prisen for å synliggjøre og forsvare en generell prisøkning. Den er det ikke mulig å slippe unna, så her er det nok bare snakk om en markedsføringsstrategi for å vise at det er forhold utenfor selskapets kontroll (vel, sett bort fra eventuell mangel på hedging) som driver kostnadene opp. SAS har inkludert drivstoffavgiften sin i totalsummen og opplyser om at totalsummen inneholder en slik avgift av samme grunn som Norwegian vil jeg tro.

Når kommer det første selskapet med at du trekkes for den faktiske oljekostnaden ved avreise og ikke ved bestilling?

Hoi ... her tror jeg et visst f-ombud hadde skreket hoeyt! Man har vel ikke lov til aa selge en vare til en grunnpris for saa aa charge ekstra naar varen skal leveres.

Men da tar du vekk muligheten for Norwegian til å segmentere mellom kunder som tar med seg bagasje og de som ikke gjør det. Hvorfor skal den som reiser uten håndbagasje og som ikke bryr seg om hvor man sitter i kabinen være med å spleise med de andre? Det er mer ærlig og fair etter mitt skjønn å la folk velge og å være ærlig med hva det koster i stedet for å bake det inn i en totalpris. I tillegg gir det Norwegian muligheten til å være billigere for de kundene som ikke benytter seg av dette.

Drivsstofftillegget er vel bare tatt ut av den normale prisen for å synliggjøre og forsvare en generell prisøkning. Den er det ikke mulig å slippe unna, så her er det nok bare snakk om en markedsføringsstrategi for å vise at det er forhold utenfor selskapets kontroll (vel, sett bort fra eventuell mangel på hedging) som driver kostnadene opp. SAS har inkludert drivstoffavgiften sin i totalsummen og opplyser om at totalsummen inneholder en slik avgift av samme grunn som Norwegian vil jeg tro.

Dette blir bare bla bla. Faktum er at det segmentet DY i første omgang henvender seg til reiser med bagasje. (flighter til typiske feriedestinasjoner).

Da blir dette bare et generelt tillegg som skyldes høye fuelpriser. Det er en ting alle skjønner og aksepterer. Dette trekket, derimot, oppfattes bare som forvirrende og et uforståelig tillegg

Da blir dette bare et generelt tillegg som skyldes høye fuelpriser. Det er en ting alle skjønner og aksepterer. Dette trekket, derimot, oppfattes bare som forvirrende og et uforståelig tillegg

Jeg tror ikke folk oppfatter dette som forvirrende. Folk blir veldig fort vante med denne typen endringer, og selv mine foreldre som ikke reiser så ofte med fly har fått med seg at man må betale for baggasje og setereservasjon hos DY. De har til og med, og uten at jeg har nevnt det, fått med seg at DY ikke alltid er billigst, og reiser derfor neste tur med SAS som var billigst/mest praktisk på bestillingstidspunktet....:)

Har du en elektronisk versjon av denne annonsen for de som ikke bor paa hotell akkurat naa/ ikke leser "Newspaper for Dummies"?

Nei .. soekte, men finner kun en generell side ..

http://www.southwest.com/nofees/

Men fant denne i Seattle P-I:

Cartoon20080618.gif

Foroevrig er det verdt aa merke seg at Atlanta-politiet naa gir en $12 bensinavgift paa topp av fartsboten .... :p

.

.

.

Jeg tror ikke folk oppfatter dette som forvirrende. Folk blir veldig fort vante med denne typen endringer, og selv mine foreldre som ikke reiser så ofte med fly har fått med seg at man må betale for baggasje og setereservasjon hos DY. De har til og med, og uten at jeg har nevnt det, fått med seg at DY ikke alltid er billigst, og reiser derfor neste tur med SAS som var billigst/mest praktisk på bestillingstidspunktet....:)

Two thumbs up til mamma og pappa!

Uansett, jeg tror tegneserien til LN-MOW sier det meste.... Noen foretrekker at alt er inkludert, tror at Southwest kommer til aa vinne masse paa sin strategi

Gebyret for å reservere seter har for øvrig gått opp tilsvarende.

Sakset fra norwegian.no:
Du kan forhåndsbestille sete opp til 25 timer før planlagt avreise. Setereservasjon koster NOK 50 pr strekning på internasjonale flygninger og NOK 40 pr strekning på innlands flygninger. Har du en fullfleksbillett kan du reservere sete gratis. Dersom du ikke forhåndsbestiller et sete får du tildelt sete automatisk på din avreiseflyplass.

Takker for den. Holy smokes, da snakker vi om 90 spenn hver vei pr. person med tilknytning for aa reservere sete. Heavy duty

Hvis det blir vanlig for flere selskaper å prise på denne måten lurer jeg på hvor lang tid det går før forbrukermyndighetene kommer med pålegg om at man må reklamere med totalpris for en gjennsomsnittlig passasjer, eks. billettpris+setereservasjon+en koffert+en kopp kaffe el.l.

Det at selskapene for noen år siden ble pålagt å ta med totalpris inkl. avgifter når de reklamerer var vel nettopp for at folk enkelt skulle kunne sammenligne. Nå er det jo helt håpløst å sammenligne med og uten kaffe/koffert/vindusplass/dopapir/isbiter.......

Huffda, panikken sprer seg:cry:...... Om en uke er første halvår ferdig...... Hva vil vi se av reslutat ?? :angry:

Legg merke til at fullflex pax kan fritt velge sete uten kostnad:D Spesielt på lengre utlands flighter, er det mange passasjerer som reserverer sete legger jeg merke til.

Det vil jeg nok tro har mer med lengden paa flighten aa gjoere, enn at det er mange fullflex ...... jo lengre turen er, jo mer opptatt blir man av seteplassen.

Det vil jeg nok tro har mer med lengden paa flighten aa gjoere, enn at det er mange fullflex ...... jo lengre turen er, jo mer opptatt blir man av seteplassen.

Det var det jeg mente å få frem, thanks for the correction:D

Charterselskapene har jo gjort dette i årevis uten at noen har protestert:exclaimation

Back