• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian mot kabinfaktor på 150 %?

Re: Norwegian mot kabinfaktor på 150 %?

Når legger SASBraathen fram kabinfaktoren for Juni?

Originally posted by HMWK
July 2005 Date Time (CET)
Monthly Traffic data (June) Jul 7 11.00

Originally posted by P.A. VIKING
Originally posted by HMWK
July 2005 Date Time (CET)
Monthly Traffic data (June) Jul 7 11.00

:devot: Hva kan vi forvente oss av SASBraathens i Juni?

Originally posted by P.A. VIKING
Tallet ble 82 , BRA !

Hadde rett i at Norwegian ville passere 80-tallet på kabinfaktoren. Nå gjenstår det å se hva dette gir av penger:D

Gledelig tall dette her. Nå gjenstår det å se hvor mye dette representerer i kroner og ører.

Bør vi ikke se enda høyere tall for juli... Måneden som er 100% ferie!!!

Nå er vel ikke Norwegian og SAS Braathens direkte sammenligningsbare hverken på kabinfaktor eller rutenett. Det skal vel gå noe tid før vi kan trekke paralleller over det hele. Strekninger innen- og utenlands der begge selskaper flyr kan sammenlignes i en viss utstrekning. Fortsatt sitter SAS Braathens med mange storbruker avtaler og tilhørende fordeler som er tildelt før Norwegian kom på banen. Dette gir fordeler som bedre yield som det heter på flyspråket slik at samme kabinfaktor for begge vil gi SK mer penger i kassen.
Over tid vil nok DY få mer av storbruker avtaler som sikrer bedre inntjening.

Kabinfaktor kan jo være så mangt; min far jobbet utenriks i handelsflåten i hele sin yrkeskarriere. Dette medførte jo mange flyreiser ut i den store verden og hjem igjen etter endt tjeneste periode. SAS var jo ofte det selskap som ble brukt og jeg erindrer godt han kom hjem en gang fra NY via Gander og Prestwick med SAS DC-6 rett før jul.
Han fortalte at flyet var overbooket fra Gander , men folk ville hjem til jul. Det var ingen som ville tilbringe jula på New Foundland og alle fikk være med. Et par satt på dass og tre stykker sto i midtgangen under takeoff og landing til CPH. I følge min far opplevde han dette flere ganger på 50-tallet-
Selv har jeg en yrkeskarriere som medfører mye reising. Siste tiden med operasjoner av DC9-41 spurte jeg for få år siden en dansk kaptein om å få sitte på klappsete på strekningen ABZ-SVG. Ingen problem, bare kom inn. Overraskelsen var stor da jeg kom inn i cockpit. Det satt en kar der allerede. Den danske kapteinen viste meg at jeg kunne stå bak sete til til co-piloten. Og det gjorde jeg ganske enkelt under avgang fra ABZ og landing SVG.
Besøk på dass har jeg også foretatt både på BU og Norfly i sin tid når kjerrene har vært fulle og er vel ikke alene om det vil jeg tro.
Den generasjonen av BU flygere som nå etter hvert har gått av med pensjon siste 5-10 år er savnet av folk som har reist mye i virke. Var flyene overbooket ble klappsetene i cockpit og dassene tatt i bruk. Folk kom seg alltid hjem og var fornøyd med det.

Jøss...dette høres nesten ut som en indisk bussreise...:spin:

Originally posted by EB
Jøss...dette høres nesten ut som en indisk bussreise...:spin:
Nesten slik Ryanair opererer idag dette :D

Back