Norwegian missing bagage

Hvis man må ha interlineavtale for å sende rush bags med et annet selskap så legger jeg meg flat og beklager.

I interlineøyemed så er en billett for en passasjer et dokument utstedt f.eks. av SK. Hvis det er for en SK flight så er det online, dvs på samme selskap som har utstedt. Er det derimot utstedt av SK på et annet selskap så er det interline. Det samme gjelder for bagasje og frakt, SK utsteder en bagasjetag (som også kan være en rush-tag) eller en airwaybill for frakt. En interlineavtale bestemmer hvilke selskaper som aksepterer disse dokumentene.

Man må ikke bruke interlineavtalene, f.eks. så kan DY få SK til å utstede et dokument for eget selskap. Men det betyr da at f.eks. DY må kjøpe en billett til passasjeren av SK (DY kan ikke bruke sine egne dokumenter siden SK akspeterer ikke disse). Samme vil gjelde for bagasje. For å ettersende bagasjen så utsteder selskapene normalt ikke uledsagede bagasjedokumenter siden de skal tilhøre en passasjer, men de kan sende det som en eller annen form for frakt og da kan det utstedes på en SK airwaybill for en forsendelse på en SK flight.
 
I interlineøyemed så er en billett for en passasjer et dokument utstedt f.eks. av SK. Hvis det er for en SK flight så er det online, dvs på samme selskap som har utstedt. Er det derimot utstedt av SK på et annet selskap så er det interline. Det samme gjelder for bagasje og frakt, SK utsteder en bagasjetag (som også kan være en rush-tag) eller en airwaybill for frakt. En interlineavtale bestemmer hvilke selskaper som aksepterer disse dokumentene.

Man må ikke bruke interlineavtalene, f.eks. så kan DY få SK til å utstede et dokument for eget selskap. Men det betyr da at f.eks. DY må kjøpe en billett til passasjeren av SK (DY kan ikke bruke sine egne dokumenter siden SK akspeterer ikke disse). Samme vil gjelde for bagasje. For å ettersende bagasjen så utsteder selskapene normalt ikke uledsagede bagasjedokumenter siden de skal tilhøre en passasjer, men de kan sende det som en eller annen form for frakt og da kan det utstedes på en SK airwaybill for en forsendelse på en SK flight.

Så med andre ord har alle parter i debatten litt rett. Interlineavtaler brukes til rush bags, men man trenger ikke nødvendigvis dette (men det gjør livet enklere). ;)

Da forstår jeg det også dithen at man kan ha en begrenset interlineavtale som kun dreier seg om rush bags?
 
Eg har også erfaring med at Flybe vart brukt for å få ein bagasje til MAN (via EDI), så det er nok ein del av dette.
 
Back
Top