Norwegian missing bagage

FlyHi

ScanFlyer Crusty
Har nogle venner der var så letsindige at flyve med DY på skiferie til Salzburg.

De manglede 5 stykker bagage ved ankomst og kan ikke få svar på hvornår de dukker op.

Worldtracer finder ikke noget på det PIR nummer de har fået.

Er der nogle der ved om Norwegian sender missing bags med andre selskaber? Eller skal de indstille sig på at vente til weekenden og næste DY afgang før de får deres skitøj?
 
Har nogle venner der var så letsindige at flyve med DY på skiferie til Salzburg.

De manglede 5 stykker bagage ved ankomst og kan ikke få svar på hvornår de dukker op.

Worldtracer finder ikke noget på det PIR nummer de har fået.

Er der nogle der ved om Norwegian sender missing bags med andre selskaber? Eller skal de indstille sig på at vente til weekenden og næste DY afgang før de får deres skitøj?

DY sender ganske så sikkert ikke bagen med noen andre pga mangel på interlineavtaler.
Bare å kontakt DY sin kundeservice så kan sikkert de svare nærmere.
 
Havde nu egentligt heller ikke regnet med at de brugte andre selskaber. Men men - kunne jo være de blev positivt overraskede.

De må nok hellere indstille sig på nogle dage uden skitøj og udstyr og tage fat på rejseforsikringen.

The joy of flying lowcost ;)
 
DY sender ganske så sikkert ikke bagen med noen andre pga mangel på interlineavtaler.

Har interlineavtaler noe som helst med bagasjetransport å gjøre? Nå har man lært noe nytt i dag også.;)
 
Har interlineavtaler noe som helst med bagasjetransport å gjøre? Nå har man lært noe nytt i dag også.;)

En må jo ha avtaler om "meet me points" rent praktisk hvor en "overleverer bagasjen fra et selskap til et annet (med handlingsselskaper etc.), det er jo kostander involvert også - både til "transfer" og i tilfeller hvor en ender opp med en skjev fordeling av hva som sendes - f.eks. om selskap N flyr en gang i uken mens selskap A flyr flere ganger om dagen kan det fort bli mye ekstra på den ene. Er ikke sikker på om Norwegian uten videre ville plukket opp 40 kolli uten noen form for betaling, det ville jo ikke være veldig rettferdig ?

Og interline avtaler er i bunn og grunn et sett med praktisk avtaler / kontrakter selskapene i mellom - og sånt har ofte en kostnad.
 
Har interlineavtaler noe som helst med bagasjetransport å gjøre? Nå har man lært noe nytt i dag også.;)

Siden du vet hvordan dette fungerer for missing bag så kan du jo forklare trådstarter når bagen vil komme frem.
 
En må jo ha avtaler om "meet me points" rent praktisk hvor en "overleverer bagasjen fra et selskap til et annet (med handlingsselskaper etc.), det er jo kostander involvert også - både til "transfer" og i tilfeller hvor en ender opp med en skjev fordeling av hva som sendes - f.eks. om selskap N flyr en gang i uken mens selskap A flyr flere ganger om dagen kan det fort bli mye ekstra på den ene. Er ikke sikker på om Norwegian uten videre ville plukket opp 40 kolli uten noen form for betaling, det ville jo ikke være veldig rettferdig ?

Og interline avtaler er i bunn og grunn et sett med praktisk avtaler / kontrakter selskapene i mellom - og sånt har ofte en kostnad.

Ingen forlanger at noen skal plukke opp slikt uten betaling. Jeg forstår også at interlineavtaler innebærer en kostnad. Det er vel strengt tatt ikke det dette dreier seg om, for her er det snakk om noen kolli som ikke kom med flyet til Salzburg (uvisst av hvilken årsak).

Siden du vet hvordan dette fungerer for missing bag så kan du jo forklare trådstarter når bagen vil komme frem.

Jeg trodde interlineavtaler dreide seg om passasjertrafikken, og ikke hva som evt skjer med bagasje som ikke kom med opprinnelig avgang. Hva DY gjør vet jeg ikke, men kan du bekrefte at dette har noe med interlineavtaler å gjøre så får jeg regne med at du vet hva du snakker om. Jeg har forøvrig inntrykk av at DY sender slikt med egne avganger (men trodde oppriktig at det kun hadde med det faktum at de nok må betale for å sende bag med andre selskaper).
 
Har vært med på å sende 40 golfbag's via ARN til LIS/FAO med TAP pga. plassmangel på 73H'n. Ikke LL i den forstand, men det gjøres.
 
Ingen forlanger at noen skal plukke opp slikt uten betaling. Jeg forstår også at interlineavtaler innebærer en kostnad. Det er vel strengt tatt ikke det dette dreier seg om, for her er det snakk om noen kolli som ikke kom med flyet til Salzburg (uvisst av hvilken årsak).



Jeg trodde interlineavtaler dreide seg om passasjertrafikken, og ikke hva som evt skjer med bagasje som ikke kom med opprinnelig avgang. Hva DY gjør vet jeg ikke, men kan du bekrefte at dette har noe med interlineavtaler å gjøre så får jeg regne med at du vet hva du snakker om. Jeg har forøvrig inntrykk av at DY sender slikt med egne avganger (men trodde oppriktig at det kun hadde med det faktum at de nok må betale for å sende bag med andre selskaper).

Som jeg skrev tidligere kan jo sikkert DY kundeservice svare på dette.
Mitt tips er at bagen kommer med neste DY avgang når den er.

Har hatt missing bag med Star Alliance et par ganger og da har bagen kommet med kjappeste mulighet 1 dag eller 2 senere levert på hotellet.
 
Har hørt at DY kan sende rushbags med AirBerlin og Finnair ihvertfall.

Rushbags for SAS mener jeg vi har lasta på DY-fly også forsåvidt. :stir
 
Last edited:
Ingen forlanger at noen skal plukke opp slikt uten betaling. Jeg forstår også at interlineavtaler innebærer en kostnad. Det er vel strengt tatt ikke det dette dreier seg om, for her er det snakk om noen kolli som ikke kom med flyet til Salzburg (uvisst av hvilken årsak).



Jeg trodde interlineavtaler dreide seg om passasjertrafikken, og ikke hva som evt skjer med bagasje som ikke kom med opprinnelig avgang. Hva DY gjør vet jeg ikke, men kan du bekrefte at dette har noe med interlineavtaler å gjøre så får jeg regne med at du vet hva du snakker om. Jeg har forøvrig inntrykk av at DY sender slikt med egne avganger (men trodde oppriktig at det kun hadde med det faktum at de nok må betale for å sende bag med andre selskaper).

Passasjer Bagasje er vel en del av passsjer trafikken ;) Og Interline Avtaler tar også for seg Bagasje - uten Interline avtale kan man jo ikke sjekke bagasje igjennom
 
Passasjer Bagasje er vel en del av passsjer trafikken ;) Og Interline Avtaler tar også for seg Bagasje - uten Interline avtale kan man jo ikke sjekke bagasje igjennom

Dette har jo ingenting med slik form for interlining. Dette er missing bags fra et annet flyselskap (og ikke medbrakt bagasje på en DY-billett på annet flyselskap), og spørsmålet er om man trenger en interlineavtale for å shippe bags med andre selskaper. Thomas og Michael indikerer at så ikke er tilfellet (om nå ikke DY har interlineavtale med Airberlin, Finnair og TAP).
 
Dette har jo ingenting med slik form for interlining.


Jeg er usikker på hva du legger i dette. Det som i hovedsak omtales som interline-avtaler i luftfarten er IATA's standard rammeverk (MITA). Alle selskaper kan fritt inngå ulike bi- og unilaterale avtaler seg i mellom i tillegg eller utenom, og det vil normalt også omtales som interline ettersom det er snakk om ulike selskaper. Det kan innebære hvordan man kan akseptere andre selskapers dokumenter som billetter, innsjekket bagasje, waybills, osv. Her legger man de begrensningene som partene føler de synes er akseptable.
 
Jeg er usikker på hva du legger i dette. Det som i hovedsak omtales som interline-avtaler i luftfarten er IATA's standard rammeverk (MITA). Alle selskaper kan fritt inngå ulike bi- og unilaterale avtaler seg i mellom i tillegg eller utenom, og det vil normalt også omtales som interline ettersom det er snakk om ulike selskaper. Det kan innebære hvordan man kan akseptere andre selskapers dokumenter som billetter, innsjekket bagasje, waybills, osv. Her legger man de begrensningene som partene føler de synes er akseptable.

Siden det her er snakk om rush bags (og ikke passasjerbagasje på interlinebilletter) så tenkte jeg at dette hadde fint lite med interlineavtaler som sådan.
 
Siden det her er snakk om rush bags (og ikke passasjerbagasje på interlinebilletter) så tenkte jeg at dette hadde fint lite med interlineavtaler som sådan.

Rush-bagasje er "passasjerbagasje"...

Jeg har ikke oversikt over DY sine avtaler, men avtalen mellom DY og SK gjelder kun (ettersending) innenlands i Norge.
 
OT... en sammenligning

Ved et overblikk så ser jeg at SAS har interline-avtaler med mer enn 80 andre selskaper. Jeg tror at alle, eller nesten alle avtalene dekker gjensidig ettersending av bagasje.
 
Dette har jo ingenting med slik form for interlining. Dette er missing bags fra et annet flyselskap (og ikke medbrakt bagasje på en DY-billett på annet flyselskap), og spørsmålet er om man trenger en interlineavtale for å shippe bags med andre selskaper. Thomas og Michael indikerer at så ikke er tilfellet (om nå ikke DY har interlineavtale med Airberlin, Finnair og TAP).

Du vet dette tydeligvis langt bedre enn meg;) (selv om jeg som instruktør i nettopp dette - ville ha gitt deg stryk;) )
 
Du vet dette tydeligvis langt bedre enn meg;) (selv om jeg som instruktør i nettopp dette - ville ha gitt deg stryk;) )

La oss spole et par hakk tilbake: Jeg kommenterer ditt utsagn om at man må ha interlineavtale for å sjekke bagasje gjennom, med at dette ikke er et slikt tilfelle. Her er det snakk om noe bags som ikke har kommet med en DY flygning, og hvordan man evt får disse bags til bestemmelsesstedet. Jeg indikerer at jeg ikke helt forstår hvorfor man trenger en interlineavtale for å ordne dette. Hvis man må ha interlineavtale for å sende rush bags med et annet selskap så legger jeg meg flat og beklager. Inntil det er etablert som et faktum så stiller jeg meg fortsatt undrende til undervisningen.
 
Back
Top