Hei VC-10, jobber du i "Adressa", jeg er enig i at de gjør så godt de kan, men problemet er at de ikke kan NOE. Alle aviser burde ha en jorunalist som hadde basic kunnskap om fly. Feil info om slike hendelser bare nører opp for de som er skeptiske til å fly.
Nei, jeg jobber ikke i pressen, men klarer å skjønne at en journalist som ikke har et spesielt kompetanseområde ikke klarer å ha inngående kjennskap til alle tema han/hun skal skrive om. I løpet av en dag skal det kanskje skrives artikler om alt fra fly til helse til metallindustri. Du kan ikke forvente at denne stakkars sjelen skal ha kunnskaper innen alle disse områdene. De flester nyhetsjournalister jobber med alle type saker og du kan like det eller ikke, men luftfartsrelaterte saker er nok et meget lite sentralt område i deres hverdag!
Hvis mediene skulle ha journalister med inngående kunnskaper innen alle mulige spesialområder, måtte de nok ha en uhorvelig mengde folk på vakt til enhver tid.
Innen mitt fagfelt, medisinsk radiografi, har vi et fagtidsskrift som tidligere ble drevet av folk som ikke var journalister, men fagfolk innen området. Etter hvert ble driften lagt om for å forbedre tidsskriftet og det ble ansatt en journalist (som ikke hadde tilknytning til fagområdet) til å drive bladet. Man merket umiddelbart at den faglige kvaliteten sank, for journalisten kunne ikke formidle fagstoff på samme måte som fagpersoner med inngående kjennskap til området. Men, etter hvert som hun ble bedre kjent med de temaene som skulle formidles, ble kvaliteten igjen mye bedre. Det tar tid å sette seg inn i et fagområde og det er heller ikke mulig for noen medier å ha spesialister innen hver lille spesialitet som finnes (og flyjournalistikk er nok et mikroområde de fleste steder unntatt i Seattle og enkelte andre områder med flyindustri)!
Last edited: