Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Skulle ikke disse egentlig (dvs. opprinnelig plan fra noen år tilbake) vært ute av stallen for lenge siden?

Jo, jeg mener også det. Men så har jeg også lest her på forumet at de er gode å ha på (vinter)operasjoner på en del steder med litt snau banelengde og tidvis ruskete værforhold (mener å huske at KKN er nevnt, og eksempelvis både KRS og potensielt AES kan vel være i samme kategorien).

I tillegg duger de vel brukbart økonomisk på de minst attraktive avgangene på høyfrekvens-strekningene, samt på noen syltynne og ikke alt for lange utlandsdestinasjoner (det er i alle fall der jeg har sett de blir brukt).

Jo, jeg mener også det. Men så har jeg også lest her på forumet at de er gode å ha på (vinter)operasjoner på en del steder med litt snau banelengde og tidvis ruskete værforhold (mener å huske at KKN er nevnt, og eksempelvis både KRS og potensielt AES kan vel være i samme kategorien).

I tillegg duger de vel brukbart økonomisk på de minst attraktive avgangene på høyfrekvens-strekningene, samt på noen syltynne og ikke alt for lange utlandsdestinasjoner (det er i alle fall der jeg har sett de blir brukt).

De beholdes nok primært for å løse spesielle oppgaver og for å holde oppe økningen i produksjonsøkningen hos DY. Greit å sette nye fly inn i ny produksjon i stedet for å erstatte gammelt. Endel lufthavner er som nevnt tidligere ikke spesielt velegnet for 737-800 vinterstid, så alternativet vil i så fall være sesongruter. I tillegg til de som er nevnt over er også Alta en utfordring.

Dessuten eier DY endel av maskinene, og de har begrenset verdi i markedet, slik at regnestykket på å beholde de ikke blir så galt. Selv om det er ekstra kostnader med å kurse crew på "classic" så har de såpass stor flåte at det sikkert lønner seg.

Kurses forresten alt av crew med base i norge å classic eller er det bare en del av pilotkorpset som flyr typen? Vet at det er egen utsjekk for operasjoner i Nord-Norge, men er usikker på om dette har sammenheng med classic?!

Kurses forresten alt av crew med base i norge å classic eller er det bare en del av pilotkorpset som flyr typen? Vet at det er egen utsjekk for operasjoner i Nord-Norge, men er usikker på om dette har sammenheng med classic?!

For det meste bare OSL baserte piloter som kurses på Classic, da kun denne basen opererer disse flyene.
Nord-Norge utsjekk er en egen trening og ikke typespesifisert.

DY har også timesleasing på - 300 (usikker på om det bare gjelder en, eller om det er flere) hvor de kun betaler for timene den blir brukt. Forholdsvis grei deal å ha som backup. Kursing på classic gjøres for det meste på kontraktspiloter nå om dagen, av en eller annen grunn. Det er folk med base OSL som fremdeles venter på utsjekk.

Ser at OSL-BOO også får en kapasitetsøkning, ved at alle avganger fra BOO er satt opp med 738 fra S14. Idag flys det fleste avgangene med 733.

.
AES har vel endel andre flyplasser bak seg på listen når det gjelder banelengde....

http://stianeliassen.wordpress.com/2013/02/13/norske-rullebanelengder/

AES har vel endel andre flyplasser bak seg på listen når det gjelder banelengde....

Ja, men det er eller har vært snakk om å utvide sikkerhetsområder ved å spise av kunngjorte banelengder siden man ikke har greid å bli enige med kommunen og grunneiere om å få lagt om en eller annen vei (eller noe sånt). Om det vil(le) påvirke TORA, er jeg ikke sikker på, men LDA henger eller hang nok i en relativt tynn tråd. Usikker på hvordan dette til slutt utviklet seg, dog.

http://stianeliassen.wordpress.com/2013/02/13/norske-rullebanelengder/

Er meget klar over det, men Vigra ligger meget eksponert mot det som måtte være av vær og vind på vinterstid - jeg vil tro verre enn veldig mange av de andre den har bak seg på listen. Jeg har i alle fall én gang vært der og bare så vidt kommet av gårde med en av DYs 73H på grunn av liten friksjon på banen (snestorm). SAS skulle ta av rett etter oss og ble nektet...

Om flyselskapene, DY inkludert, vurderer AES vinterstid som å være best egnet for 733/73C eller 73H, det får være opp til dem. Men den ligger nok i nærheten av grensen. En kjapp sjekk av noen datoer i høst/vinter viser at DY på OSL-AES-OSL går nesten utelukkende med 733/73C, men jeg utelukker ikke at det er en kapasitetsbetraktning med i valg av flytype.

Nei, vi får få diskusjonen inn på riktig spor igjen nå! :)

Last edited:

For meg virker det litt voldsomt at SAS og Norwegian til sammen vil ha syv daglige avganger mellom Molde og Oslo. Det er selvfølgelig gledelig for moldensere, men om markedet er stort nok til å fylle alle flyene er en helt annen sak...

Last edited:

For meg virker det litt voldsomt at SAS og Norwegian til sammen vil ha seks daglige avganger mellom Molde og Oslo. Det er selvfølgelig gledelig for moldensere, men om markedet er stort nok til å fylle alle flyene er en helt annen sak...

Blir det ikke 7 daglige avganger mellom Molde og Oslo? Det er vel 6 idag, hvorav SAS har 3 av de.

http://reise.aftenposten.no/reise/Norwegian-jakter-pa-tronen-i-Norge-52806.html#.Uk6MzuDmqlc
Mellom Oslo og Bergen vil det gå 60 fly hver vei hver ukedag, SAS og Norwegian med 30 hver.

Mellom Oslo og Trondheim vil det gå 59 fly hver ukedag, SAS med 29 og Norwegian med 30.

Mellom Oslo og Stavanger vil det gå 56 fly, SAS med 30 og Norwegian med 26.

Her burde vel de i Aftenposten se galskapen i det de skriver selv, at det skal gå 60 daglige avganger mellom Oslo og Trondheim hver vei.

Det stemmer jo 30+30 flyvninger. De slår bare sammen feks trd-OSL + OSL-trd.

Blir det ikke 7 daglige avganger mellom Molde og Oslo? Det er vel 6 idag, hvorav SAS har 3 av de.

Jo, du har rett i det! Har rettet på det nå. I så fall blir jo overkapasiteten enda større.

Det stemmer jo 30+30 flyvninger. De slår bare sammen feks trd-OSL + OSL-trd.

Ja, det stemmer at det er 30 hver vei, tilsammen 60 avganger og landinger.
Men i artikkelen skriver de at det går 60 fly HVER vei hver dag, og det stemmer ikke.

Jo, du har rett i det! Har rettet på det nå. I så fall blir jo overkapasiteten enda større.

Er forsåvidt enig, har reist noen turer til/fra Molde i år med Norwegian, og belegget har vært på ca 30-60 % på de turene. Usikker på hvordan det ligger an totalt på den ruta, men tror ikke de kan tjene veldig mye på den isolert sett. Men tar en med at de feeder inn til andre ruter ifra Oslo tjener de sikkert penger på den.

Re: Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Er forsåvidt enig, har reist noen turer til/fra Molde i år med Norwegian, og belegget har vært på ca 30-60 % på de turene. Usikker på hvordan det ligger an totalt på den ruta, men tror ikke de kan tjene veldig mye på den isolert sett. Men tar en med at de feeder inn til andre ruter ifra Oslo tjener de sikkert penger på den.

Å bruke det n enjeltrute som eksempel blir i grunnen feil. Større luftfartsselskaper har alltid hatt ruter hvor de har tapt penger. De har vært opprettholdt for å ha et fullverdig tilbud, og tapet har vært hentet inn på andre lukrative ruter

4 nye middags-avganger fra MOL, AES, TOS, EVE ... som passer perfekt til JFK ruten... Jeg tror vi ser her begynnelse av en transformasjon som vil - til slutt - vise en Norwegian som ligner langt mere en nettverkselskap enn de gjör det na.

Har en kamerat som reiser en del fra Oslo til Molde med Norwegian, og han sier også at kabinfaktoren ofte er pinlig lav. Norwegian håper kanskje på å presse ut SAS fra ruten? Norwegian blir jo også mer attraktivt for forretningsreisende når de har flere avganger fra MOL enn SAS.

For meg virker det litt voldsomt at SAS og Norwegian til sammen vil ha syv daglige avganger mellom Molde og Oslo. Det er selvfølgelig gledelig for moldensere, men om markedet er stort nok til å fylle alle flyene er en helt annen sak...
Nå er det vel ingen ruter der alle flyene er fylt? Enten det er MOL-OSL, TRD-OSL, BGO-OSL osv?
Om jeg ikke husker helt feil så fløy det vel 338.000 pax mellom Molde og Oslo i 2012. De seks daglige rundturene skulle vel bli til 12 flybevegelser. SK flyr mest med 600 og 700, mens DY mest med 800.
SK og DY deler markedet omtrent 50/50. SK har da selvfølgelig et belegg som er svært mye bedre enn DY.
Men så skal vi huske på at de seks daglige gjelder kun på hverdager i en normaluke. På helg er det 12 flybevegelser lørdag og søndag til sammen. 8 uker på sommeren er det bare 2 rundturer på hvert flyselskap på hverdager samtidig som det er redusert på helg også. Så har vi også store reduksjoner rundt jul, påske og helligdager i mai, samt at programmet i januar og februar alltids er redusert. Gjennom året betyr det at det flyr omtrent 3200 fly mellom Molde og Oslo, noe som skulle bety et snitt på 105 - 110 pax på hvert fly.

Det er spesielt næringslivet som har etterlyst en midt på dagen avg/ank da mange bedrifter har benyttet SK2303/SK2306. Så er det ventet en betydelig økning i aktiviteten på Nyhavna i den perioden DY starter opp med den nye ruta. Fra da av skal visst DAT øke fra to til fem ukentlige rundturer mellom Molde og Stord. Så jeg tror ikke det er tilfeldig og ugjennomtenkt fra DYs side dette...

Back