Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

TCAS

ScanFlyer Crusty
DY oppretter flere selskaper: http://e24.no/naeringsliv/norwegian-oppretter-nye-datterselskaper/22583335

Legg merke til "faste ansettelser" i "ressursselskapene". Hva som menes med dette kan man jo lure på, men DY mener jo at kontraktspilotene er fast ansatt i kontraktsbyråene som leier ut personell til DY. Jeg mistenker at ressursselskapene det nå er snakk om er DY-eide kontraktsbyråer som skal leie ut til de forskjellige AOC´ene DY nå oppretter, derfor kommer DY til å mene at pilotene er fast ansatt. Om det blir de store praktiske forskjellene for kontraktspilotene gjenstår å se. At Kjos plutselig skal gå tilbake og bruke normalt fast ansatte piloter tviler jeg vel egentlig på. Hva har i så fall forandret seg i DYs verden som gjør at de snur 180 grader?

Ikke tilfeldig at dette kommer midt under forhandlingene. Godt planlagt alt sammen.
 
Re: Streikevarsel i DY

DY oppretter flere selskaper: http://e24.no/naeringsliv/norwegian-oppretter-nye-datterselskaper/22583335

Legg merke til "faste ansettelser" i "ressursselskapene". Hva som menes med dette kan man jo lure på, men DY mener jo at kontraktspilotene er fast ansatt i kontraktsbyråene som leier ut personell til DY. Jeg mistenker at ressursselskapene det nå er snakk om er DY-eide kontraktsbyråer som skal leie ut til de forskjellige AOC´ene DY nå oppretter, derfor kommer DY til å mene at pilotene er fast ansatt. Om det blir de store praktiske forskjellene for kontraktspilotene gjenstår å se. At Kjos plutselig skal gå tilbake og bruke normalt fast ansatte piloter tviler jeg vel egentlig på. Hva har i så fall forandret seg i DYs verden som gjør at de snur 180 grader?

Ikke tilfeldig at dette kommer midt under forhandlingene. Godt planlagt alt sammen.

Godt planlagt må nå iallefall Kjos' uttalelser i media og være. Merk oppgulpfeltet - kommentarene under artikkelen - med kommentarer som "piloter som oppfører seg som divaer" / "millionlønn wtf" / "bare pilotene tror de er guddommelige"....
 
Re: Streikevarsel i DY

For ein heilt utanforståande... Om ein les det som står i pressemeldinga på nettsidene:

"- Nytt driftsselskap med egen AOC i Norge som vil operere ut fra de nåværende skandinaviske basene

- Samtlige skandinavisk ansatte piloter overføres til det norske driftsselskapet med sine nåværende lønns- og arbeidsvilkår. Andre ansatte i Norwegian Air Shuttle ASA blir ikke berørt

- Opprettelse av et eget EU driftsselskap som skal sikre nødvendige trafikkrettigheter for å fly ut av Europa

- I tråd med rettsutviklingen i Europa etableres heleide ressursselskaper med forankring i baselandene

- Innleide piloter vil få tilbud om fast ansettelse lokalt i de respektive ressursselskapene. Først ut er basen i Finland der pilotene vil få tilbud om fast ansettelse i løpet av første kvartal 2014. Senere følger basene i Spania og England."

http://media.norwegian.com/#/pressr...r-aa-sikre-vekst-og-trafikkrettigheter-917593

...så ser vel det ut som om at alle får det som dei vil? Eller? Dette er nok meir komplisert enn forklart på eit par linjer, det skjønar eg og. Men for ein ikkje-jurist, ikkje-arbeidsrettekspert og ikkje-luftfartstilsett, så virkar jo dette fornuftig alt i alt?

Uansett; eg håpar at det er fornuftig, både for Norwegian som selskap (skal tene pengar), service-ytar (for passasjerane), arbeidsgivar (for pilotane) og marknadsaktør (med påvirkningskraft for korleis bransjen skal vere).
 
Med et forbehold om at Kjos har brutt løfter før så er jo dette i teorien en viktig og stort steg i riktig rettning i forhold til slik det bør være når det kommer til abeidsforhold?
 
Støtter meg opp om spørsmålet til Someone.
Er dette beroligende midler fra Kjos til media som i virkeligheten ikke henger på grep, eller er dette faktisk planen? Jeg må jo si at det å kunne bli tilbudt fast ansettelse på de ulike basene omkring i europa må jo være mye bedre enn disse kontraktsavtalene?
 
Hvorfor trenger de et nytt driftselsskap med eget AOC i Norge? Hva er galt med AOCet de har?
 
Med et forbehold om at Kjos har brutt løfter før så er jo dette i teorien en viktig og stort steg i riktig rettning i forhold til slik det bør være når det kommer til abeidsforhold?

Som jeg skriver, selv om det står faste ansettelser er det nødvendigvis ikke det det betyr. DY har tidligere sagt at kontraktspilotene er fast ansatt i vikarbyårene. Det eneste jeg mistenker skjer nå er at dagens kontraktspiloter blir fast ansatt i en DY-vikarbyrå som leier ut til de forskjellige DY-selskapene. Altså vil de fortsatt jobbe på kontrakt. Ingen grunn til at DY nå snur.

Lurer på om det som skjer nå er grunnen til at det plutselig ble brudd før helgen, og at dette ikke er svaret fra DY for å redde seg unna en evt. streik.
 
OK, da stiller jeg spørsmålet anderledes. Hva er hensikten med å skille ut AOCet i et eget driftsselskap?
 
Så de skal snike seg unna pensjonen? Oh joy! Vil alle ansatte da bli sagt opp og så tilbudt ny jobb med samme betingelser i det nye selskapet, men med en rævkjørt pensjonsordning?
 
hint: pensjon

Står det ikke "med sine nåværende lønns- og arbeidsvilkår", og er ikke pensjonen inkludert i dette? Normalt ville jeg trodd at pensjonen er en del av "lønns- og arbeidsvilkår", men er ikke sikker her.
 
Står det ikke "med sine nåværende lønns- og arbeidsvilkår", og er ikke pensjonen inkludert i dette? Normalt ville jeg trodd at pensjonen er en del av "lønns- og arbeidsvilkår", men er ikke sikker her.

"Nåværende" er vel en definisjonssak ift. pensjon, siden DY ensidig endret pilotenes k-avtalte pensjon i desember i fjor. På tross av tap i retten er pensjonen fortsatt ikke endret tilbake etter hva jeg har forstått.
 
Forøvrig vil "med sine nåværende lønns- og arbeidsvilkår" ikke være verdt papiret det er skrevet på, siden omorganiseringen vil knuse foreningen - og det dermed blir opp til bemanningsselskapene å diktere vilkårene.

Jeg misunner ikke NPF tiden de har foran seg, jeg er redd dette blir grisete.
 
"Nåværende" er vel en definisjonssak ift. pensjon, siden DY ensidig endret pilotenes k-avtalte pensjon i desember i fjor. På tross av tap i retten er pensjonen fortsatt ikke endret tilbake etter hva jeg har forstått.

Hvis det eksisterer en rettskraftig dom som forteller at endringen ikke er gyldig så kan vel "nåværende" neppe betraktes som noe annet enn det man hadde før endringen?

Fast ansettelse i DY (ressursselskapene skal være heleid av DY, så da må man vel kunne si DY?), en større grad av likebehandling med hensyn til karrieremuligheter uavhengig av baseland, og lokal forankring høres ikke så verst ut på papiret.
 
Last edited:
Hvis det eksisterer en rettskraftig dom som forteller at endringen ikke er gyldig så kan vel "nåværende" neppe betraktes som noe annet enn det man hadde før endringen?

Jeg skal ikke uttale meg for bastant om det, vet for lite om hendelsesforløpet og relevant jus. Men jeg er rimelig sikker på at BK og NPF vil ha motstridende tolkninger av dette.
 
Hvis det eksisterer en rettskraftig dom som forteller at endringen ikke er gyldig så kan vel "nåværende" neppe betraktes som noe annet enn det man hadde før endringen?

Fast ansettelse i DY (ressursselskapene skal være heleid av DY, så da må man vel kunne si DY?), en større grad av likebehandling med hensyn til karrieremuligheter uavhengig av baseland, og lokal forankring høres ikke så verst ut på papiret.

"På papiret" er vel nøkkelordet. På papiret ser dette stort sett ut som det NPF har krevd ift. de kontraktsansatte på utebasene. Men det interessante er hva dette innebærer i praksis. Og det har drevet NPF til plassoppsigelse. Så min konklusjon er i alle fall at dette ikke er like pent som det kan se ut. På papiret.
 
Så de skal snike seg unna pensjonen? Oh joy! Vil alle ansatte da bli sagt opp og så tilbudt ny jobb med samme betingelser i det nye selskapet, men med en rævkjørt pensjonsordning?

Dette ser veldig ut som en virksomhetsoverdragelse, og da følger alle forpliktelser med videre. Både for arbeidsgiver og arbeidstager. Jeg klarer ikke å se hvordan dette kan påvirke pensjonen.
 
Back
Top