Norwegian med fartsrekord over Atlanteren (NYC-LON)

Michael

ScanFlyer Silver
Medlem
Ikke bare delays heldigvis! :colgate:

Daily Mail melder at DY7014 på mandag brukte 5 timer og 13 minutter på turen JFK-LGW, den raskeste transatlantiske reisen noensinne med et subsonisk jetfly og overtok dermed rekorden etter BA som fløy i 2015 på 5 timer og 16 minutter.

http://www.dailymail.co.uk/travel/t...eamliner-sets-transatlantic-speed-record.html

Ligger et bilde i saken hvor det viser en ground speed på 677 knop med 195 knop tailwind. Rundt 1260 km/t.
 
Last edited:
Re: Norwegian med fartsrekord over Atlanteren

Antar at avisen her er litt unøyaktig og at noen har fløyet BOS-DUB raskere. Og rekorden her er for New York-London?
 
Jeg forsoeker aa finne detaljene - jeg husker at SAS i sin tid satte 2 rekorder med SK901 JFK-GEN og SK911 JFK-CPH samme dag, begge med 747-200 med en kraftig Jet stroem, dette paa 80 tallet engang. Hukommelsen sier at SK901 var under 5 timer - jeg vet det ble nyhetsoppslag dengang, men har ikke finner funnet noe online ennaa...
 
Jeg forsoeker aa finne detaljene - jeg husker at SAS i sin tid satte 2 rekorder med SK901 JFK-GEN og SK911 JFK-CPH samme dag, begge med 747-200 med en kraftig Jet stroem, dette paa 80 tallet engang. Hukommelsen sier at SK901 var under 5 timer - jeg vet det ble nyhetsoppslag dengang, men har ikke finner funnet noe online ennaa...

Du lurte ihvertfall på det samme i 2010 .. men finner heller ikke svaret .. ;)

Langt lant baki hukommelsen mener jeg det ble satt rekord JFK-GEN og JFK-CPH dengang SAS floeye 747 paa begge rutene....hvor SK 902 (JFK-GEN) hadde en flytid rett under 5 timer og SK912 med 5:15....mener at var Gioertz som var Kaptein paa 902 - dette var under en dag med ekstreme og ideele vind forhold.
https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=582914
 
Finn Erik har rett, jeg husker også den 747 rekorden Kennedy-Gardermoen. Men i likhet med ham husker jeg ikke om det var rett over eller under fem timer.
Avisartikkelen var jo forbausende saklig og riktig, og det fremgår greit at det de refererer til er New York-London tidene. Personlig subsonisk rekord er Gander-Shannon på 3:05 med en IL-86. Over 1000km/t i snitt der også.
 
Fløy TFS-OSL på rundt 4:15 for 5 år siden, men husker ikke nøyaktig flytid. Gikk greit unna det også. På den annen side brukte vi 7 timer + noen minutter andre veien i 2016. Begge med 738
 
Jeg fløy en UA 767 i 1997 fra JFK-LHR og hadde hastigheter rundt 1200 km/t og jeg mener at vi fløy på 5.45. Vi måtte dra noen runder rundt LHR for at flyplassen skulle åpne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg fløy en UA 767 i 1997 fra JFK-LHR og hadde hastigheter rundt 1200 km/t og jeg mener at vi fløy på 5.45. Vi måtte dra noen runder rundt LHR for at flyplassen skulle åpne.
Estimert flytid på rundt 5:45 har jeg opplevd flere ganger med 747, men ender ofte på litt mer pga. trafikk inn til London. Tror det kjappeste var estimert 5:35, men ble 5:45 pga. litt saktekjøring siste biten. Utflyging fra NYC spiller også inn her når minuttene teller :D
 
Jeg har noen kabinbilder ett eller sted med kartet og fart osv ett eller annet sted. Jeg skal se om jeg finner det[emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Og nå enda litt raskere..

Dreamliner fra Norwegian over Atlanterhavet – fra JFK i New York til Gatwick i London – på fem timer og ni minutter.

Dermed slo selskapet sin egen rekord med fire minutter, med en høyde på 33.000 fot og en fart på 695 knop, eller 1.285 kilometer i timen.

https://min.e24.no/a/3jmMPA

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Er det mulig å klare under 5 timer?

Ligesom med Kipchoge og de to timer på marathon (nu vi er igang med sportsreferencer), så ja sikkert under perfekte vejrforhold og andre til lejligheden perfekte rammer, men i et normalscenarie med andet trafik, så er det nok mere usandssynligt
 
Er det mulig å klare under 5 timer?

Med direkte -eller så direkte som mulig- routing ut fra NYC, særdeles kraftig medvind hele veien over Atlanterhavet og null holding eller delay-turns rett inn til landing vestfra i London, så ja. Men i en vanlig hverdagstrafikk, nei. Du skal treffe utrolig godt med de kraftigste vintervindene på en dag med lite trafikk.

Så bør man nok i tillegg ha en jevnt over høyere marsjfart også, opp mot M088-090 med dertil hørende økt drivstofforbruk. Turen bør nok godkjennes av sjefene som et rekordforsøk på forhånd, ellers er det mange tonn med fuel som må forklares...

Kanskje første juledag/nyttårsdag med 200+ knop bakfra? Hadde vært gøy hvis noen turde å prøve!
 
Hvorfor snakkes det om alle andre mulige flystrekninger? Rekorden referer seg til den klassiske ruten: New York til London, og ingen andre.
 
Finn Erik har rett, jeg husker også den 747 rekorden Kennedy-Gardermoen. Men i likhet med ham husker jeg ikke om det var rett over eller under fem timer.
Avisartikkelen var jo forbausende saklig og riktig, og det fremgår greit at det de refererer til er New York-London tidene. Personlig subsonisk rekord er Gander-Shannon på 3:05 med en IL-86. Over 1000km/t i snitt der også.

Jeg kom på jobb på Gardermoen den morgenen og 902 landet like før kl 0600. Jeg var litt tidlige ute før vakta som startet kl 0600 og ingen andre fra SAS var kommet på jobb. «Vaktmesteren» ( AirPort control ?) vinket inn flyet til parkering før vi andre rakk å finne frem trappet og strømaggregat. Husker heller ikke om det var under 5 timer men er ganske sikker på det fordi JFK flyet pleide aldri å lande før kl 0600 pga natt- takst til LV ( Avinor) . Her var det en rekord som skulle settes og kapteinen valgt å lande på den «dyreste» tiden av døgnet .:old
 
Hvorfor snakkes det om alle andre mulige flystrekninger?.

Fordi dette er flyprat og vi er så mange og mener så mye om såmangt som vi (i hvert fall selv) mener vi har fryyyktelig god greie på. Og av og til hender det faktisk vi har det også. I tillegg kommer en ustyrlig trang til å fortelle om egenopplevde flyturer og episoder som kan være interessante eller morsomme.
Trøsten er at moderatorene klinker til og stopper oss hvis vi sklir helt ut i usakligheter.

Personlig synes jeg ikke at denne tråden har sklidd ut og det er helt greit at man i tillegg til NYC - LON også nevner/diskuterer andre rekorder i noenlunde samme kategori, transatlantisk(e) fartsrekorder.
 
Back
Top