Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50 mil

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50 mil

Norwegian legger i dag frem et resultat før skatt (EBT) på 125 millioner kroner, en forbedring fra samme kvartal i fjor på 50 millioner. Resultatet dette kvartalet er betydelig påvirket av streiken ved Avinors flyplasser i Norge. Streik og streikefare har i 2. kvartal har kostet Norwegian 70 millioner kroner.

Veksttakten fortsetter og var 15 prosent i 2. kvartal, mens antall passasjerer gikk opp med 430 000, eller 11 prosent. Fyllingsgraden var 76 prosent, 2 prosentpoeng lavere enn i fjor.

– Resultatet dette kvartalet er som ventet sterkt påvirket av høy oljepris og betydelige ekstrakostnader som følge av streiken og den uroen streiken førte med seg. Det underliggende resultatet vi legger frem er imidlertid betydelig bedre enn fjoråret. Jeg er også glad for at stadig flere passasjerer velger å reise med oss, og at vi kan tilby dem nye fly med gratis bredbånd om bord, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Norwegian vil med innfasing av flere nye og større fly få en mer effektiv drift og sterkere konkurransekraft, i tillegg til de positive miljøeffektene nye fly gir. I 2. kvartal har selskapet spart 38 millioner kroner som følge av mer drivstoffeffektive fly i flåten.

Norwegian har hittil i år faset inn 8 nye Boeing 737-800, mens 5 til vil bli levert fra Boeing-fabrikken i Seattle senere i år. Samtidig fases eldre 737-300 ut. Etter denne sommeren vil snittalderen på flåten være 4,9 år. Flåteutskiftingen til nye og større fly med flere seter er også et viktig bidrag til økt produksjon.

Utvalgte nøkkeltall 2. kvartal 2012 (2. kvartal 2011)
Antall passasjerer: 4,5 mill (4,0 mill)
Omsetning: 3,17 mrd kroner (2,7 mrd)
Fyllingsgrad: 76 prosent (78 prosent)
EBITDAR: 679,5 mill kroner (346,9 mill kroner)
EBITDA: 410 mill kroner (137 mill kroner)
EBIT: 322 mill kroner (73 mill kroner)
EBT: 125 mill kroner (74,5 mill kroner)
Nettoresultat: 90,5 mill kroner (53,7 mill kroner)

http://media.norwegian.com/#/pressr...-kroner-en-forbedring-paa-50-millioner-779552
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Et helt ok resultat marginalt lavere enn det man kunne forvente. Og ganske sterkt tatt i betraktning vekterstreiken og fjorårets resultat.
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

tydeligvis ikke helt ok... analytikernes favoritt skuffet litt
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Merkelig dette begrepet "Analytikere skuffet". Er ikke størrelsen av skuffelse proporsjonalt med deres utilstrekkelighet? Med andre ord, jo mer skuffet en analytiker er, jo mer dårlig er han i sin analyse.
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Budskapet er fortsatt at Norwegian tjener penger og går med overskudd.

Hvis man ser rundt seg i det europeiske luftfartslandskapet ser man en mengde konkurrerende flyselskap som har gått konkurs de senere årene samt et stort antall større selskaper som holdes kunstig i live med fordekt kapital fra de respektive lands regjeringer.

Alt dette tatt i betraktning tror jeg de fleste kan innestå for at Norwegian gjør det bra i dette landskapet.

:nor
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

så da er resultat q1+q2 på -160 millioner?
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Skal lese rapporten, men dette er da et sterkt resultat og med et solid overskudd i 3. kvartal vil Norwegian være sikret et bra årsresultat. Det mest imponerende ved selskapet er evnen til lønnsom vekst.

Merkelig dette begrepet "Analytikere skuffet". Er ikke størrelsen av skuffelse proporsjonalt med deres utilstrekkelighet? Med andre ord, jo mer skuffet en analytiker er, jo mer dårlig er han i sin analyse.

Ja, de bør først og fremst være skuffet over egen analyse og regneferdigheter enn over Norwegian :p
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Med andre ord, jo mer skuffet en analytiker er, jo mer dårlig er han i sin analyse.

Det skulle man jo tro, men jeg er ikke helt overbevist om at du kommer til å se mange analytikere bekrefte det i media.
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Da regner jeg med at de fleste her inne hadde analyser som stemte 100% på det det faktiske resultatet siden det er så lett å kritisere? ;)
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Da regner jeg med at de fleste her inne hadde analyser som stemte 100% på det det faktiske resultatet siden det er så lett å kritisere? ;)

Er vel heller et fåtall her inne som jobber som analytikere? Tjener du millioner på å knuse tall bør man vel også være ganske god på det, og heller være skuffet over egen prestasjon enn et selskap i en vanskelig bransje som leverer svarte tall på bunnlinjen?
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Da regner jeg med at de fleste her inne hadde analyser som stemte 100% på det det faktiske resultatet siden det er så lett å kritisere? ;)

Spørsmålet er om det er Norwegian eller analytikerne det er noe feil med ...
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Ett spörsmål...Är biljetter inräknade i denna vinst som man inte har producerat än?
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Er vel heller et fåtall her inne som jobber som analytikere? Tjener du millioner på å knuse tall bør man vel også være ganske god på det, og heller være skuffet over egen prestasjon enn et selskap i en vanskelig bransje som leverer svarte tall på bunnlinjen?

Noe av dynamikken i aksjemarkedet/finansverden skapes nettop fordi det finnes forskjellige analyser som naturlig nok vil fravike fra fasiten som det kun er selskapene selv som sitter på. Men nok OT :)
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Ett spörsmål...Är biljetter inräknade i denna vinst som man inte har producerat än?

Nei det er det ikke.
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Nei det er det ikke.

Ok tack för svar. Då är det med andra ord rätt bra av DY att visa vinst medans dom flesta bolag går på knäna. Flög med DY i helgen och blev återigen förvånnad att det är så smidigt.

Trevlig helg!
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Det er imponerende hva DY klarer å levere, selv om resultatet "skuffer" analytikerne. De ligger høyt på børsen, og er en av få selskaper i markedet som går bra.

De er mer kostnadseffektive enn de fleste, og noe har selvfølgelig sin pris. Med månedslønninger helt ned til 650 euro for de kabinansatte (HEL-basen med estlandske kontraktsvilkår) - spiller de en annen divisjon en sammenlignbare selskaper. Selv Ryanair kommer til kort her...

DY er dermed godt trimmet for å møte andre utenlandske og aggressive lavpriskonkurrenter.

Tally-Ho
 
Det er imponerende hva DY klarer å levere, selv om resultatet "skuffer" analytikerne. De ligger høyt på børsen, og er en av få selskaper i markedet som går bra.

De er mer kostnadseffektive enn de fleste, og noe har selvfølgelig sin pris. Med månedslønninger helt ned til 650 euro for de kabinansatte (HEL-basen med estlandske kontraktsvilkår) - spiller de en annen divisjon en sammenlignbare selskaper. Selv Ryanair kommer til kort her...

DY er dermed godt trimmet for å møte andre utenlandske og aggressive lavpriskonkurrenter.

Tally-Ho

Er det frykt blant flygende personell i andre selskaper som gjør at det til stadighet og i alle sammenhenger trekkes frem dette med betingelser ?
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Er det frykt blant flygende personell i andre selskaper som gjør at det til stadighet og i alle sammenhenger trekkes frem dette med betingelser ?

----
Direkte svar på et direkte spørsmål;
Jeg kan berolige deg med at frykten er størst blant de ansatte i DY - spesielt hos flight deck, som påtvinges stadig mer usikre ansettelsesbetingelser. Utviklingen er eskalerende - og dette er noe som det jobbes med både i pilotforeningen, og gjennom mer uoffisielle kanaler. Miljøet er slikt at "kolleger" i andre selskaper overvåker situasjonen, og deler usikkerheten. Selvfølgelig for at dette til syvende og sist også kan ramme de selv!

Kostnadsnivået i et selskap har selvfølgelig betydning for resultatet til slutt!

Men tilbake til tråden - igjen viser DY et bra resultat - respektfullt!
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Jeg kan berolige deg med at frykten er størst blant de ansatte i DY - spesielt hos flight deck, som påtvinges stadig mer usikre ansettelsesbetingelser. Utviklingen er eskalerende

I fare for å føre diskusjonen litt for mye OT:
Det er vel ikke riktig at utviklingen er eskalerende? Ble det ikke enighet om en avtale som skulle sikre mer forutsigbare vilkår for de ansatte?

Men til saken så er det selvsagt korrekt at kostnadsnivået har betydning for overskuddet, eller kanskje mer korrekt forskjellen mellom inntekter og kostnader. Det er vel imidlertid ikke så mange som er ansatt med EUR 650 per måned i lønn, så disse bidrar nok i svært begrenset grad til overskuddet.

Noe av dynamikken i aksjemarkedet/finansverden skapes nettop fordi det finnes forskjellige analyser som naturlig nok vil fravike fra fasiten som det kun er selskapene selv som sitter på. Men nok OT :)

Vel, det du skriver er vel forsåvidt korrekt, men det jeg tror enkelte reagerer på er at aksjeanalytikere snakker som om de er skuffet over resultatet, mens det de egentlig burde være er å være skuffet over egne evner til å analysere selskapet. Selskapet leverer det de leverer av resultat, og dette er bedre/dårligere enn forventet eller likt det man forventer. Hvis de gjør det dårligere enn forventet så er det jo noen analytikere som ikke har fått med seg noen sentrale forhold knyttet til selskapet. Samtidig så er det klart at en del analytikere sitter på mye bransjekunnskap, slik at de kanskje kan indikere hvorvidt selskapet realiserer sitt sanne potensial i markedet.
 
Last edited:
Back
Top