Norwegian med Arlanda - Tel Aviv?

Tror ikke det nei.
Vi (crew) fikk beskjed om å bytte ut passene våres hvis det var stempel fra israel i de, når vi begynte å fly DXB.

Hvordan vil det da evt. fungere om DY skulle begynne å fly til Tel Aviv? Eller generelt for selskaper som flyr til begge destinasjonene. Vil man da måtte benytte "egne" crew til henholdsvis Tel Aviv og Dubai?

Hvordan vil det da evt. fungere om DY skulle begynne å fly til Tel Aviv? Eller generelt for selskaper som flyr til begge destinasjonene. Vil man da måtte benytte "egne" crew til henholdsvis Tel Aviv og Dubai?

En mulighet er ihvertfall at de som eventuelt flyr på begge destinasjonene har to pass.

Er heller ikke noe problem i Israel aa be imigrasjonen om aa stemple paa et eget papir som de legger i passet, og som tas ut naar du forlater landet, slik at det er ingen spor etter besoeket ditt der i passet.

Det er ikke bare barnemat å reise til Israel ser jeg. Trodde ikke det var så strengt.
Kan ikke Norwegian også komme i fare med å åpne en slik rute?

Det er verre å komme seg ut ... av en eller annen grunn la de sin elsk på meg sist jeg var der .. såvidt jeg kom med kjerra mi.

I slike situasjoner åpner passforskriften for at det kan utstedes ekstrapass.

§ 11. Ekstrapass
Innehaver av ordinært pass kan gis ekstrapass når det dokumenteres at tjenstlige eller andre grunner gjør det påkrevet å reise til flere land og det mellom disse landene råder slike politiske forhold at pass benyttet i ett land ikke kan benyttes i et annet.

Jeg vil tro at DY vil unngå overnatting for besetningen i TLV.
Dette er jo en betydelig kortere tur enn f,eks OSL-LPA slik at denne bør vel kunne opereres med t/r samme dag med samme besetning. Dermed heller ingen problemer med f,eks pass og sikkerhetsprosedyrer for besetningen om ikke annet.

de kunne jo ta mellomlanding i Syria, der alle etter beste midtøstenprinsipp må en tur inn på duty-free og inn i flyet igjen. Og viss de sørger for at alle får stempel i passet sitt, så er de garantert minst like mange passasjerer tilbake fra Israel, hihi

edit: ang pass går det an å få et ekstra pass dersom du skal innom land som ikke godtar hverandres "stempel".

Last edited:
Det er bare å gratulere svenskene. Norwegian ekspanderer videre.
Skulle vært artig å visst hvordan det hadde vært med destinasjoner, spesielt fra Norge, men også fra Skandinavia forøvrig om ikke Norwegian hadde blitt født!?

Tror ikke det nei.
Vi (crew) fikk beskjed om å bytte ut passene våres hvis det var stempel fra israel i de, når vi begynte å fly DXB.

Merkelig.
Mange kolleger i SAS som har TLV stempel i pass, og som flyr til DXB nå. Aldri vært noe problem.

Merkelig.
Mange kolleger i SAS som har TLV stempel i pass, og som flyr til DXB nå. Aldri vært noe problem.

Jeg mener nu også at have set en intern melding fra SAS om at man ikke må have Israelsk stempel i passet hvis man skal flyve Dubai. Det fik min kone ihvertfald besked på da hun startede med at flyve IC for nogle år siden. Der er flere i DK som har fået et ekstra pas udstedt pga dette.

Jeg mener nu også at have set en intern melding fra SAS om at man ikke må have Israelsk stempel i passet hvis man skal flyve Dubai. Det fik min kone ihvertfald besked på da hun startede med at flyve IC for nogle år siden. Der er flere i DK som har fået et ekstra pas udstedt pga dette.

Jupp, her har jeg gått på en smell.
Det har ikke gått ut noen innstruks (i Norge) men en oppfordring om ikke å ha TLV stempel i passet. Myndigheter i Dubai og UAE har sagt at dette ikke skal være noe problem, men hvorfor risikere?

Men min info var feil.

Jada, frisk satsing dette her, Norwegian! :) Selvom jeg gjerne skulle hatt TLV fra OSL også!

Avgangstidene blir:

DY4545 ARN-TLV 07:00-11:50 xxxxxx7 Boeing 737-800

DY4546 TLV-ARN 12:50-17:40 xxxxxx7 Boeing 737-800

Tidene er helt forferdlige med tanke på transfeer fra Norge. Burde man ikke lagt opp avgangene slik at man kunne feede folk fra andre flyplasser via ARN?

Varför säger Norwegian att det är första gången de lanserar en helt ny destination från en annan stad än Oslo med denna ARN-TLV linje?
ARN-TLV är ingen ny destination från ARN.
Arkia, Primera Air, SAS & ElAl har samtliga flugit ARN-TLV genom åren.

Back