Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Originally posted by OJB

Kan sies på en annen måte at selskap som leier inn fly på wetlease leier disse inn på vedkommende selskaps egen driftstillatelse(AOC på engelsk)
Drylease ; da leier man inn materiell som inngår i ens egen driftstillatelse.Med andre ord , full teknisk og operativt ansvar for flyene.

Et lite spørsmål til deg OJB: Det betyr da at om f.eks. DY wet leaser (f.eks. MD80'ene det har vært snakk om) så opereres disse på hhv Fly Nordic (?) og et eller annet selskap sine AOC, men som DY flights (dvs. en annen operatør med annet AOC foretar den faktiske produksjonen)? Kan man drive et flyselskap basert på utelukkende wet lease, eller kreves det en egen AOC for å få lov til å være et flyselskap?

Color Air hadde heller aldri eget AOC.

Iceland Express flyr vel ogsaa paa andres AOC (Hello) ...

Vildanden er et annet eksempel på å drive kun på wet-lease, det samme er Sverigeflyg-systemt (gotlandsflyg, kullaflyg etc) i Sverige. Det funker helt greit å drive kun med wetlease, men det er ikke illig det heller. easyJet startet i sin tid med wetleasede maskiner fra Air Foyle (samme selskap som fløy for Color Air), men når man når en viss størrelse, begynner de økonomiiske realiteter å melde seg, og det blir mye billigere å drive sin egen produksjon. Husk at wet-lease selskapet også skal tjene penger. Wet-lease fungerer ypperlig i siste liten og til å starte opp driften, eller starte nye ruter eller fly ruter man ikke har matriell til (som SKs LCY-operasjoner), men jeg ville neppe ha basert 100% av driften min over lengre tid på wetleaase

Det er nå klarlagt at NAS får sine 2 første -800 fra India etter sommeren.
De ser ytterligere etter 2stk -300 også.

LN-KKB skal lakkeres opp med Unesco logo og farger.

MD83 fra Dubrovnik Airlines og Flynordic kommer om ca 1 måned.
De skal i første omgang Wetleases for 2måneder.
Representanter for NAS er på audit hos Dubrovnik Airlines allerede.

Originally posted by OJB

Det er nå klarlagt at NAS får sine 2 første -800 fra India etter sommeren.
De ser ytterligere etter 2stk -300 også.

LN-KKB skal lakkeres opp med Unesco logo og farger.

MD83 fra Dubrovnik Airlines og Flynordic kommer om ca 1 måned.
De skal i første omgang Wetleases for 2måneder.
Representanter for NAS er på audit hos Dubrovnik Airlines allerede.

Skal disse paintes til Norwegian sine farger eller være slik de er nå??

MD'ene skal ikke lakkeres. Det er ikke engang bestemt om de får NAS logo for denne korte perioden.

Originally posted by Pilot Alexi Kaivio

Originally posted by OJB

MD'ene skal ikke lakkeres. Det er ikke engang bestemt om de får NAS logo for denne korte perioden.

Hva med 738-ene da?
-800 skal inn på langtidsleie i utgangspunktet , men det er ikke tatt stilling til lakkeringsbehov enda.

737-800 fra India?? De har jo problemer nok med å skaffe seg maskiner til eget bruk. Skeptisk

Tipper dette har med Jet Airways' kjoep av Sahara. Det er sikkert noen leasingavtaler som blir oppsagt ..

Originally posted by CK

737-800 fra India?? De har jo problemer nok med å skaffe seg maskiner til eget bruk. Skeptisk
Jeg nevnte ikke selskap enda , kun land CK.
Det finnes noe overkapasitet faktisk hos noen av selskapene der nede.

I India sliter de vel vel så mye med mannskap og infrastruktur og bare flykapasitet mener jeg å huske?

Originally posted by Someone

I India sliter de vel vel så mye med mannskap og infrastruktur og bare flykapasitet mener jeg å huske?

Right one! Så en lengre reportasje fra dette på BBC i påsken. De mangler igrunn alt.

Hvis kingfisher hadde ringt meg idag, så kunne vi delt 50% på utdanningen min, så hadde jeg dratt imorra...:colgate:

Originally posted by Pilot Alexi Kaivio

Når kommer det første nye flyet i drift? Noen som vet når første flighten er liksom?

Mvh Alex

-Nå må du tolma deg gutt.... :rolleyes:
Det må da først komme en 100% bekreftelse på at de i det hele tatt skal få denne flytypen, så tror du kan se langt etter "den første flighten" ,- ivertfall på denne siden av sommeren....

Originally posted by GFL

Originally posted by Someone

Right one! Så en lengre reportasje fra dette på BBC i påsken. De mangler igrunn alt.

Hvis kingfisher hadde ringt meg idag, så kunne vi delt 50% på utdanningen min, så hadde jeg dratt imorra...:colgate:

Det er riktig at de sliter med lite tilgang på piloter der nede. Myndighetene har blant annet satt begrensninger i form av forlenget oppsigelses tider slik at selskapene ikke stjeler piloter fra hverandre for lett. Det er 6måneders oppsigelsestid hvis jeg ikke tar feil for å slutte i et selskap for å gå over til et annet nå.
Denne problemstillingen setter jo også begrensninger på inntak av flymateriell for selskapene. De kan jo ikke ha fly sittende på bakken som det ikke finnes piloter til.
En ny -800 koster mellom 350-400.000USD pr måned i leie pluss vedlikeholdsavsetninger.

Da var endelig 738w klar etter ønske fra flere her

737-800_Norwegian.jpg

Back