Hvis noen kunne rapportere inn her - i gjennomsnitt - hvor mange av totalt 28 stk. LD3 som finnes nede i 788 kreves til CIL (innsjekket bagasje), kunne vi deretter regne frem og sammenligne aggregerte (pax + frakt) inntjenings-evner A330 vs A340 vs 787 vs 777 pä diverse ruter ... ? Vi anvender fölgende likning, gjeldene eksempelsvis for 788 :
(aggregert) ASK = [ (seat count) + (28 - CIL) ULD x 1/φ ] x L
hvor 'φ' er konversjonsfaktoren mellom fraktrate og YCff (Y-class full fare ticket) mens 'ULD' er volym i cuft pä anvendt ULD - dvs LD3, paller ...; videre er 'L' strekningens lengde i Km ... NB, pä langdistanse-ruter ligger ULD/φ noe lavere enn pä feeder-ruter ...
………………………… 788 NAX … A343 SAS ... 773 THY
Antall LD3 nede ……. 28 ………. 32 ..………. 44
Seter Premium ……. (NIL) ………. 46 ..………. 28
Seter Plus ……………. 32 …………. 28 …………. 63
Seter Y-class ….... 259 ……... 171 ……….. 246
.......Total seter …. 291 ………. 245 ….……. 337
LD3 rekvirert for CIL 15 ……………. 13 …………… 18
LD3 ledige til flyfrakt 13 …………… 19 …………… 26
Aggregert inntjenings-potensial (NB : bare en skissering) :
788 NAX : ( ( nil ) + ( 32 x 3.35 ) + ( 259 ) + ( 13 x 10 ) ) x P1 = 496 P1
.................. 0 % ....... 21.6 % ...... 52.2 % .... 26.2 %
A343 SAS : ( ( 46 x 2.55 ) + ( 28 x 1.285 ) + ( 171 ) + ( 19 x 10 ) ) x P2 = 514 P2
..................... 22.8 % ........... 7 % ........... 33.2 % ........ 37 %
773 THY : ( ( 28 x 2.37 ) + ( 63 x 1.15 ) + ( 246 ) + ( 26 x 10 ) ) x P3 = 644 P3
..................... 10.3 % ......... 11.2 % ....... 38.2 % ..... 40.3 %
AKE (LD3) : MGW = 3,500 lbs/VOL = 159 cuft … vi anvender fölgende ratio : en LD3 rommer CIL for 19 pax … videre bruker vi : φ = 15.9 cuft … dvs ULD/φ = 10 YCff = 10 P
Kommentar : det fremgär klart av denne skisserte samstillingen av driftstrategier NAX vs SAS vs THY (valget er eksempelsvis) pä sine langdistanse-ruter at SAS trolig satser ganske mye pä flyfrakt (37 %) som en konsekvens – eller ved hjelp - av et generöst offer (Premium + Plus) til 30 % som sikrer forholdsvis mer ledig plass nede til flyfrakt (19 LD3) ; mao har SAS radikalt distansiert seg fra NAX som i motsetning satser hovedsaklig pä turist-klassen (52 %) og derfor har mye mer beskjeden plass nede til flyfrakt (26 %, med kun 13 ledige LD3). THY driver m.e.m. som SAS men anvender en vesentlig större flytype, hvormed flyfrakt-potensialet blir merkverdig höyt (40 %)
Innlegg/kommentarer fra forumet er velkomne ?!