Norwegian leier inn A380 fra HiFly

Det samme i dag. Avgang kl 21.05 pga flyplassrestriksjoner. Det kan vel ende sånn hver dag da.

Det samme i dag. Avgang kl 21.05 pga flyplassrestriksjoner. Det kan vel ende sånn hver dag da.

Tipper det ikke er så veldig populært blant passasjerene å ha avgang fra NYC kl 0300-0400 om natten.

Tipper det ikke er så veldig populært blant passasjerene å ha avgang fra NYC kl 0300-0400 om natten.

Nå sklir vi OT, men det kommer nok an på passasjerertypen. Personlig hadde det passet meg aldeles utmerket; hele dagen i NY, bedre middag på sen kveld, kanskje en øøørliten barrunde etterpå, transport til flyplassen, lite folk og fe midt på natten, litt avslapping på flyplassen og så zzzz på flyet. Fremme i Europa på ettermiddagen. Perfekt!

We're sorry to inform you that your Norwegian flight DI7015 from London (LGW) to New York (JFK) 06.08.2018 17:05 is delayed due to airport restriction at JFK. Your new estimated departure time is 21:00. Check-in closes 20:00. Please contact our airport representatives for meal vouchers. If you don't wish to travel on this flight, you can rebook your ticket free of charge online. To read about your rights, visit www.norwegian.com/rights. For support, please call us on 44 (0)330 828 0854 or US number 1-800-357-4159. Other conditions may apply to tickets booked as part of a package or booked through a travel agency.
Kilde: https://www.norwegian.no/ruteinformasjon/

Rutetiden på DI7015 er endret til 2005UTC framover, så nå blir ikke dette noe problem.

Kanskje litt lettvint, den der ... alle som har fått ruteendring under 14 dager før avreise har såvidt jeg vet likevel krav på EU261-kompensasjon ....

Mange som får gratis ferie pga dette.

Mamma! Seth kaller Norvegian dumme!

https://paxex.aero/2018/08/norwegian-a380-mess/

Let us assume, for a moment, that airlines are occasionally ridiculous but not outright stupid. That might be a stretch, but presumably they go in to any particular course of action with something resembling a plan. So if you’re an airline short on aircraft and secure a lease for a replacement plane odds are you have a solid plan for what route(s) it will serve in your network. And, hopefully, a way to serve those routes on the substitute aircraft without making a mess of the operations for your passengers. Which makes Norwegian’s use of the Hi Fly A380 this week incredibly baffling.

Last edited:
Nevnt i DN i dag også. Så kommer det store spørsmålet om hva som skjedde her.

1. Norwegian var klar over dette, men velger allikevel å gå videre da de mener det er bedre enn å kansellere (gitt andre fly ikke er tilgjengelig)

Eller....

2. Dette kom som en total overraskelse på Norwegian

Og hvorfor ikke bruke flyet til et flyplass som har plass?

Talskvinne Tonje Næss' uttalelser styrker vel ikke akkurat troen på at dette var planen: "Vi vil ikke gå i detaljer om ruteendringen"

Norwegian må vel punge ut til passsjerene iht EU-regelverk. Men jeg tror nok at Norwegian sender regningen videre til RR ettersom det er feil på flymotorene som er årsak til at Norwegian må leie inn ekstern kapasitet.

Norwegian må vel punge ut til passsjerene iht EU-regelverk. Men jeg tror nok at Norwegian sender regningen videre til RR ettersom det er feil på flymotorene som er årsak til at Norwegian må leie inn ekstern kapasitet.

Nja, alt her går nok ikke til RR. Spesielt ikke når Norwegian gjør det langt vanskeligere for seg selv

Dog så tror jeg mange passasjerer faktisk aldri søker om erstatning, slik at det ikke er like høye summer det er snakk om

Nja, alt her går nok ikke til RR. Spesielt ikke når Norwegian gjør det langt vanskeligere for seg selv

Dog så tror jeg mange passasjerer faktisk aldri søker om erstatning, slik at det ikke er like høye summer det er snakk om

Det siste er nok i mange tilfeller realiteten her - at folk ikke skjønner at dette er et problem som Norwegian i stor grad selv har rotet seg opp i

Sitat fra en kommentar til E24 sitt oppslag om saken i dag:

"Steinar Johansen
Skivebom fra E24 igjen
De må ikke betale et øre så lenge det er flyplassen som er skyld i forsinkelsene
Journalistikk er tydeligvis mest å spre fake info nå om dagen"

føler at norwegian gjorde dette kun pga PR, men tenkte seg aldri konsekvensene av å ha et større fly

føler at norwegian gjorde dette kun pga PR, men tenkte seg aldri konsekvensene av å ha et større fly
Det er vel nevnt en del steder i pressen at det er helt utsolgt på leiemarkedet i Europa i sommer, så de har antagelig veldig lite valg.

Må de bruke den på akkurat denne ruten da? Kan de ikke sette den inn på en annen rute og sette en 787 inn på ruten? (Dette har de sikkert tenkt på...)

Så hvorfor ikke Boston? (Med mindre jeg misforstod artikkelen?)

Nei, si det. Kan være så enkelt at belegget til BOS ikke er tilfredsstillende og at de så bedre kommersielle muligheter til JFK. Med det blir ren gjetting.

Back