Re: Norwegian legger ned Tromsø - London
Men er det i det store hele reisende mellom TOS og HEL da? Jeg kan ikke tenke meg det er noe marked for en slik direkterute.
Da vil jeg heller tro CPH er et bedre alternativ.
Husk at du ikke må tenke som en "søring" nå

Alle sørpå vil til København virker det som, ikke vet jeg. I Nordnorge er det en relativt sterk tradisjon for å dra både til Finland og Nordsverige. Dessuten er det veldig mange finlendere i Nordnorge. Jeg skal liste opp noen flere ting jeg ser på som grunner til at jeg trur ei slik rute burde kunne fungere.
Videre er det jo også en del folk fra Baltikum her, som ellers i landet, så lenge AirBaltic si rute til RIX bare går sommerstid vil garantert en del som skal dit benytte ei slik rute. for eksempel er det jo uansett lettere og kjappere å komme seg fra Tallinn til Helsinki enn til Riga.
Den samme sammenligninga med AirBaltic si av-og-på-rute gjelder forsåvidt også for mange russere. Russere er det også mange av her oppe.
Med Norwegian-base i Helsinki vil de ha et bedre kundegrunnlag fra Finland enn om de bare skulle fly en "slenger" fra Tromsø til Helsinki.
Nordnorge er populært å feriere i for finlendere, spesielt pga fiske og mange finskspråklige.
Mye av dagens feriering fra Nordnorge til Finland som jeg kjenner foregår med bil hele vegen, med bil til de nordligste jernbanestasjonene, eller gjerne bil til de nordligste flyplassene.
Til slutt, er det som sagt relativt kort til Helsinki, over 300km kortere i luftlinje enn til København. Det innebærer at avstanden til København er omlag 50%lenger. Og også litt kortere enn til OSL.
Så kan det jo hende det er ei eller anna stor fallgruve ute og går, men den ser ikke jeg. Det som kanksje kan være et minus, framfor et pluss, sia Norwegian planlegger longhaul, er at folk lenge har kjørt til nordfinske flyplasser for å fly Finnair interkontinentalt (via Helsinki sjølsagt).
Noen tanker der i alle fall