Norwegian legger ned til Dusseldorf

barca

ScanFlyer Silver
Ifølge Wikipedia legger Norwegian sin rute til Dusseldorf. Siste avgang fra Dusseldorf blir 23. mars.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Düsseldorf_International_Airport


Jeg fatter ikke hvorfor de legger ned ruten til Dusseldorf. Vi vet at de skal starte en rute til Køln i slutten av mars. Men Dusseldorf er vel en bedre flyplass enn Køln når det gjelder folk som skal på business trip eller skal bruke flyplassen til å komme seg videre et annet sted. Tror nok Norwegian gjør en tabbe ved å legge ned den ruten. Køln er en fin by, men er ikke noe attraktiv reisemål. Heller si at Dusseldorf er mer attraktiv enn Køln.
 
Det stemmer, og det har blitt nevnt på forumet før. Jeg tror Norwegian har rimelig god kontroll på dette selv! Til Køln/Bonn har de heller ikke både Lufthansa og SAS som konkurrenter. Ruten til DUS har nok ikke blitt den store suksessen for Norwegian, så vi får se om den kommer tilbake i vinterprogrammet.
 
Last edited:
Køln er nok en billigere flyplass å fly til. Det er jo heller ikke mer enn en kort halvtime å kjøre bil mellom de 2 flyplassene. Så forskjellen er nok ikke så stor.

BF:cool2
 
SAS/Lufthansa konkurrerade tillsammans ut Norwegian från Dusseldorf rutten.
DUS är ju nuförtiden en "minihub" för Star Alliance.
Även DY kan misslyckas i konkurrensen om passagerarna.
 
Last edited:
Jeg fatter ikke hvorfor de legger ned ruten til Dusseldorf. Vi vet at de skal starte en rute til Køln i slutten av mars. Men Dusseldorf er vel en bedre flyplass enn Køln når det gjelder folk som skal på business trip eller skal bruke flyplassen til å komme seg videre et annet sted. Tror nok Norwegian gjør en tabbe ved å legge ned den ruten. Køln er en fin by, men er ikke noe attraktiv reisemål. Heller si at Dusseldorf er mer attraktiv enn Køln.

Nå sitter vel DY på tallmateriale som viser hvordan ruten faktisk går, og det er ingen umulighet at ruten faktisk ikke er lønnsom
Fullt mulig Dusseldorf er en mer atraktiv by en Køln, men det er egent ikke så veldig viktig i denne sammenhengen da de som skal til Dusseldorf eller Køln neppe er den viktigste kundegruppen her. Da er heller gruppen av nordmann som skal et eller annet sted i Ruhr, og ikke minst, tyskere fra Ruhr som skal til Norge, langt viktigere kundegrupper.

Og det kan også være at de faktisk er konkurert ut av kombinasjonen SAS/Lufthansa
 
All den tid det tar 23 minutter å reise mellom Köln og Düsseldorf med tog, så er vel bytte av flyplass i dette tilfelle å anse som en mindre justering.
 
CGN har bedre rammebetingelser for en selskap som önkser a vokse. DUS er ekstremt slot-constrained og man har ikke mye fleksibilitaet angaende slots. Og Köln er naermere til media-bransjen, som er sikkert en interessant kunde-gruppe...
 
CGN är väl mer en LCC flygplats än DUS. Det är också en stor cargo Hub.
LCC Germanwings har en bas där. Hoppas DY lyckas bra på CGN. Köln har en fin Alt Stadt.
 
Last edited:
Stille og rolig på flyplassen i Köln. Hadde vært enda stillere om ikke de hadde såpass mye cargo som de har. Burde være god plass til noen NAX avganger i allefall.
 
Germanwings la jo ned sin rute mellom CGN-OSL, husker ikke helt hvorfor, men det er vel noen her som kan svare på?
 
oneworld og Air Berlin er også godt representert på DUS, så det er mer enn Star Alliance på DUS.

I nyere tid (etter die Wiedervereinigung) har folk i Köln følt seg stemoderlig behandlet av Lufthansa og det på tross av at hovedkontoret til Lufthansa ligger i Köln (Von-Gablenz-Strasse 2-6, 50679 Köln). Köln/Bonn-Konrad Adenauer var "hovedstadsflyplass" frem til hovedstaden var komplett flyttet til Berlin i 2001 (vedtaket om flytting av Bundestag ble allerede gjort 20. juni 1991, forbundspresidenten flyttet i 1994 og i 1999 var regjering og Bundestag på plass i Berlin). Og som vanlig for en hovedstadsflyplass var også landets flag carrier Lufthansa godt representert på CGN, men etterhvert som flere og flere av hovedstadoppgavene ble flyttet ut så forlot også Lufthansa CGN (til fordel for DUS som er mer sentralt i forhold til Ruhrgebiet). Samme år som flyttingen av hovedstaden ble fullført kjøpte Lufthansa seg inn i Eurowings og i 2003 så Germanwings dagens lys og hovedsete dens ble lagt til CGN. Dermed har Lufthansa holdt CGN vitalt selv om de fra Köln-området kanskje ikke har oppfattet det slik?

Det er med denne bakgrunnen Norwegian flytter fra DUS til CGN. Tyske passasjerer på DUS er veldig lojale til Lufthansa, mens denne lojaliteten ikke er forekommende på CGN. Og når det gjelder konkurranse fra Germanwings finnes det bare på Arlanda innen det nordiske området. Med andre ord så satser Norwegian på en destinasjon med ingen konkurranse og forsetter ikke der den er en av tre tilbydere. Men det å satse på CGN kan være en gambling hvis ikke Ståle Solbakken gjør det bra i 1. FC Köln.

For de av dere som kan tysk oppsummerer linken under kanskje rivaliteten mellom Köln og Düsseldorf?
http://www.rp-online.de/region-dues...ie-koelner-duesseldorf-nicht-moegen-1.1128172
 
oneworld og Air Berlin er også godt representert på DUS, så det er mer enn Star Alliance på DUS.

I nyere tid (etter die Wiedervereinigung) har folk i Köln følt seg stemoderlig behandlet av Lufthansa og det på tross av at hovedkontoret til Lufthansa ligger i Köln (Von-Gablenz-Strasse 2-6, 50679 Köln). Köln/Bonn-Konrad Adenauer var "hovedstadsflyplass" frem til hovedstaden var komplett flyttet til Berlin i 2001 (vedtaket om flytting av Bundestag ble allerede gjort 20. juni 1991, forbundspresidenten flyttet i 1994 og i 1999 var regjering og Bundestag på plass i Berlin). Og som vanlig for en hovedstadsflyplass var også landets flag carrier Lufthansa godt representert på CGN, men etterhvert som flere og flere av hovedstadoppgavene ble flyttet ut så forlot også Lufthansa CGN (til fordel for DUS som er mer sentralt i forhold til Ruhrgebiet). Samme år som flyttingen av hovedstaden ble fullført kjøpte Lufthansa seg inn i Eurowings og i 2003 så Germanwings dagens lys og hovedsete dens ble lagt til CGN. Dermed har Lufthansa holdt CGN vitalt selv om de fra Köln-området kanskje ikke har oppfattet det slik?

Det er med denne bakgrunnen Norwegian flytter fra DUS til CGN. Tyske passasjerer på DUS er veldig lojale til Lufthansa, mens denne lojaliteten ikke er forekommende på CGN. Og når det gjelder konkurranse fra Germanwings finnes det bare på Arlanda innen det nordiske området. Med andre ord så satser Norwegian på en destinasjon med ingen konkurranse og forsetter ikke der den er en av tre tilbydere. Men det å satse på CGN kan være en gambling hvis ikke Ståle Solbakken gjør det bra i 1. FC Köln.

For de av dere som kan tysk oppsummerer linken under kanskje rivaliteten mellom Köln og Düsseldorf?
http://www.rp-online.de/region-dues...ie-koelner-duesseldorf-nicht-moegen-1.1128172

Naja, helt slik er det dessverre ikke.

LH betjener bade DUS og CGN i Direct Service konsept. Siden DUS ligger mid i Ruhr-regionen og er hub til en rival, sa er deres praesens der betydelig större enn ved CGN.

Det hva mange ikke vet er faktum at store deler av pax-traffiken pa CGN avhenger av stats-kontrakter. Den som far dette kontrakt, har av helt naturlige arsaker den desidert sterkeste posisjon pa noen CGN ruter. Og for tiden er det ikke LH som har denne kontrakt...

DUS som flyplass er en helvete for en ny operatör, siden du far bare nesten verdi-löse slots. De meget attraktive morgen og kvelds-slots far du ikke, og dermed synker lönnsomheten for potensielle new-entries i DUS betydelig. AB og LH gruppen deler denne delen av slot-pool faktisk under seg. Ergo flyr du enten til horrible tider med stadig tap eller man kikker etter andre alternativer. Ved CGN far du nesten uten problemer ultra-attraktive peak-slots...

Men om all detter er nok a fly en -800 daglig eller 4 ganger i uka, dette gjenstar a se. Germanwings la alle sine Skandinavia flygninger nede, rett og slett fordi det fant seg ikke nok etterspörelse...
 
SAS fick rikigt bra slottider på både morgon & kväll när de började flyga ARN-DUS-ARN för 4-5 år sedan, innan flög endast LH linjen själva.
CGN har bra & billig tågförbindelse med Köln. Det kan bli en fin weekend destination. Det finns massor med ölbryggerier i Köln för den törstiga & ölintresserade resenären.
 
DUS er vel ikke midt i Ruhrgebiet, men ligger i utkanten sammen med Wuppertal. I dette stor-Ruhrgebiet som da inkluderer Düsseldorf og Wuppertal finnes det i 7,3 million innbyggere. En annen årsak til CGN har fått mindre betydning i Lufthansa-sammenheng er helt klar jernbanen med ICE som tar 56 minutter til FRA fra Köln Haupbahnhof og går 5 minutter på hver heltime (her snakker vi ikke om on time-andel på 70, 80 eller 90%, men veldig nær 100% - og det helt på minuttet). Fra Siegburg/Bonn tar turen til FRA bare sågar 40 minutter med ICE.
 
Men om all detter er nok a fly en -800 daglig eller 4 ganger i uka, dette gjenstar a se. Germanwings la alle sine Skandinavia flygninger nede, rett og slett fordi det fant seg ikke nok etterspörelse...

Hvis jeg husker riktig, så mener jeg at Germanwings uttalte at Oslo-ruta var lønnsom, men at de kunne bruke flyene sine på steder med enda bedre lønnsomhet, spesielt i Øst-Europa.

Denne rivaliseringen mellom Køln Og Dusseldorf er ganske morsom. Jeg har f.eks. sett et tastatur der Alt-tasten istedet har blitt til en Kölsch-tast - fordi Kölsch er Kølns øl, mens Altbier lages i Dusseldorf! Ctrl-Kölsch-Del.
 
Glimrende WF-380 og Hannen er å foretrekke foran Diebels. Gaffel og Früh har jeg aldri fått taket på, men det kan være på grunn av en Stange er så glatt med sin sylindriske form - men også på grunn av at det mangler friskheten/bitterheten som de kaldfermentert øltypene har.
 
I dette intervjuet sier Daniel Skjeldam at de flyttet fra Düsseldorf til Køln på grunn av kostnadsnivå og åpningstider.

anna.aero: In Europe, you have moved to a couple of more low-cost oriented airports: from Düsseldorf to Cologne/Bonn and gradually from Vienna to Bratislava. Why? Are you trying to differentiate yourselves more from legacy network carriers?

Skjeldam: We see Vienna and Bratislava as complementary and are operating at both. We have moved from Düsseldorf to Cologne/Bonn partly because of the night curfew and partly because the cost level at Cologne/Bonn is lower. We are not trying to differentiate from the legacy network carriers, it’s about knowing our customers and where they are going, and streamlining operations.

http://www.anna.aero/2012/05/02/30-seconds-with-daniel-skjeldam-chief-commercial-officer-norwegian/


(Så først at LN-MOW hadde opprettet en egen tråd om intervjuet tråd etter at jeg la det til i denne.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=103134)
 
Last edited:
Back
Top