Norwegian låner millioner i USA

Re: Norwegian låner millioner i USA

.. til amerikanske flyselskapers store irritasjon ... ;)

Og da tar vi en tramp i klaveret. Norwegian protesterte når SAS i november forhandlet om kredittgarantier. Den finansiering Norwegian skaffer seg er amerikansk statlig og ikke tilgjengelig for amerikanske flyselskap, samtidig som Norwegian skal fly USA i direkte konkuranse disse. Whats the difference?

Og da tar vi en tramp i klaveret. Norwegian protesterte når SAS i november forhandlet om kredittgarantier. Den finansiering Norwegian skaffer seg er amerikansk statlig og ikke tilgjengelig for amerikanske flyselskap, samtidig som Norwegian skal fly USA i direkte konkuranse disse. Whats the difference?

En aldri så liten forskjell er vel at dette er garantier for å selge amerikanskproduserte fly, og er tilgjengelig for alle bortsett fra amerikanske flyselskaper. "Alle" selskaper benytter seg av dette, inkl SAS om jeg ikke husker feil.

Denne ordningen brkes for å stimulere amerikansk økonomi fordi lånetakerne kjøper amerikanske varer og øker eksporten. Vinn vinn for USA og lånetakeren.

Det er vel også en annen forskjell i at USA sannsynligvis ikke er eier i Norwegian, mens de skandinaviske land er storeiere i SAS. Og derfor har det blitt hevdet at når de utøver eierrettigheter kan de komme til å balansere på en tynn knivsegg, før det blir oppfattet som ulovlig statsstøtte.

Forøvrig mener jeg ikke at de skandinaviske landene gir statsstøtte når de deltar i emisjoner, men benytter seg av sin soleklare rettighet til å beholde sin eierandel, som andre eiere har.
Om det er smart at han staten er eier i store børsnoterte selskap er derimot en annen diskusjon som vi ikke skal ta her.

Vidar

Denne ordningen brkes for å stimulere amerikansk økonomi fordi lånetakerne kjøper amerikanske varer og øker eksporten. Vinn vinn for USA og lånetakeren.

Det er nok her svaret ligger; en aktuell link kan være http://www.aftenposten.no/nyheter/--Det-ser-ut-som-vi-er-pa-vei-over-stupet-7079271.html,

og det som eventuelt truer amerikansk økonomi hvis de ikke blir enige. Men lånekarusellen ser ingen ut til å kunne stoppe, og alt som kan gagne penger i kassen til amerikanske firma vil selvfølgelig støttes. Jeg skal ikke kaste inn brannfakler, men minner om diskusjonen som går på eventuelle gjenkjøpsavtaler F35/rakettsystemer...

Det stemmer, og denne ordningen er ikke akkurat ny, så vi skal neppe forbinde det med den aktuelle økonomiske situasjonen i USA. Ex-Im-ordningen har jeg hørt om så lenge jeg har vært i flybransjen, og det har passert 30 år..

Forøvrig er dette heller ikke noe spesielt for USA. Eksportfinansiering finnes også her i Norge, noe som for eksempel norske skipsverft nyter godt av.

Amerikansk uhjelp til eks Afghanistan funker på samme måte. Gir amerikanske bedrifter milliardoppdrag.

I Norge har vi Giek. Garantiinstituttet for eksportkreditt. Mye brukt til skipsfinansiering.

Back