Norwegian kutter på Evenes og Bodø

Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

Er det nødvendig å ha kjøre samme ruteprogram på tirsdag og Onsdag? Er betydelig mindre pax disse 2 dagene i forhold til resten av uka. Da burde kapasiteten tilpasses bedre.
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

Er det nødvendig å ha kjøre samme ruteprogram på tirsdag og Onsdag? Er betydelig mindre pax disse 2 dagene i forhold til resten av uka. Da burde kapasiteten tilpasses bedre.

Rent fra kostnads-sikt er det sikkert riktig, men dersom du ser pa dette fra revenue sikt sa er det blankt harakiri a kutte ut enkelte uke-dager.

Forretningsreisende verdsetter frekvens mens först og fremst en palitelig tidtabell. Dersom du flyr de ukedager med forskjellige oppsett sa vil de forretningsreisende snart forsvinne.

Den annen farlig aspekt er jo at du snart havner i en logik hvor neste halve flyparken star pa Tirsdager og Onsdager, fordi det er jo midt-uka og mindre demand.
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

Er det nødvendig å ha kjøre samme ruteprogram på tirsdag og Onsdag? Er betydelig mindre pax disse 2 dagene i forhold til resten av uka. Da burde kapasiteten tilpasses bedre.

Tirsdager er det endel trafikk pga mannskapskifte på Hålogalandsbrua
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

Den annen farlig aspekt er jo at du snart havner i en logik hvor neste halve flyparken star pa Tirsdager og Onsdager, fordi det er jo midt-uka og mindre demand.
Dog kan noget af den downtime bruges på planlagt vedligehold. Gode gamle Conair fløj aldrig om tirsdagen, da var alle deres 720 til check :-)

Men du har ret, at det er 'farligt' med huller i planen, men ikke desto mindre ses det dog, på ruter hvor der er nemme alternativer.
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

DY kutter tilsynelatende 1 avgang mol-osl ukedager også. 4 til 3...
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

DY kutter tilsynelatende 1 avgang mol-osl ukedager også. 4 til 3...

De økte fra 3 til 4 da sommerprogrammet startet 31. mars, så de kutter ingenting i V14/15 sammenlignet med V13/14.
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

Egentlig så gjør de det, siden den 4 avgangen var ment til å møte etterspørselen fra ormen lange. De begynner for fullt til høsten!
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

De økte fra 3 til 4 da sommerprogrammet startet 31. mars, så de kutter ingenting i V14/15 sammenlignet med V13/14.
Sammenligner man V14/15 med V13/14 så kutter de ikke nei. Det er korrekt. Men den sammenligningen blir liksom ikke relevant, da de permanent skulle øke fra 3 til 4 daglige, utenom i skoleferien. Har nok vært en betydelig overkapasitet på MOL-OSL i april og mai. Men når Ormen- trafikken begynner i september tipper jeg det blir rimelig fulle fly med kun 6 rundturer man og fre, og 7 tir - tors (SK og DY samlet).
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

I en slik diskusjon er det nok også på sin plass å nevne konseptet med alternativkostnader.
Et konsept som ofte er trøblete og forstå for ikke-økonomer, men poenget er at selv om en rute et lønnsom kan det være at den ikke er fornuftig fordi man kan tjene mer på å bruke flyet på en annen rute.
At man i tillegg kan skru opp prisen på denne ruta som fått lavere frekvens må selvsagt regnes inn..
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

Sammenligner man V14/15 med V13/14 så kutter de ikke nei. Det er korrekt. Men den sammenligningen blir liksom ikke relevant, da de permanent skulle øke fra 3 til 4 daglige, utenom i skoleferien. Har nok vært en betydelig overkapasitet på MOL-OSL i april og mai. Men når Ormen- trafikken begynner i september tipper jeg det blir rimelig fulle fly med kun 6 rundturer man og fre, og 7 tir - tors (SK og DY samlet).

Hvor står det at de skulle øke permanent?
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

I følge en artikkel i Fremover, så har Evenes en øking i antall passasjerer hittil i år på 8.7%. Når jeg tok SAS en tirsdag ettermiddag i starten av august var flyet helt stappe fullt og det var 1 - en - rad med SAS Plus, resten SAS Go.

At de reduserer kapasiteten er for meg litt merkelig, og sett mot eks Tromsø så har Evenes et mye dårligere tilbud (både prismessig og utvalg av reisetider).
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

Norwegian kutter også en avgang i 15-tiden fra i slutten av oktober. Så det blir bare 3 fra evenes også.

I følge en artikkel i Fremover, så har Evenes en øking i antall passasjerer hittil i år på 8.7%. Når jeg tok SAS en tirsdag ettermiddag i starten av august var flyet helt stappe fullt og det var 1 - en - rad med SAS Plus, resten SAS Go.

At de reduserer kapasiteten er for meg litt merkelig, og sett mot eks Tromsø så har Evenes et mye dårligere tilbud (både prismessig og utvalg av reisetider).

Det som er helt klart, dersom det stemmer at de tar bort DY367, er at prisene kommer til å gå i været for reisende fra Evenes. Vi står da igjen med totalt 6 daglige turer til Oslo, laveste antall på 6-7 år.

Ut fra statistikk så kan det forventes i overkant av 600.000 innenlandsreisende i 2014. Om begge selskapene bruker 186 seter på alle avganger, vil man inkl WF regionalruter ha ca 790.000 seter tilgjengelig. Det gir minste belegg på 76%. Justerer man for at det vil bli brukt -300/-600/-700 på endel av avgangene for å kompensere for peak/offpeak, så vil man fort havne langt opp på 80% belegg i snitt. Tar en høyde for sesongsvingninger, så sier det seg selv at det vil være svært fulle fly i perioder.

En konsekvens, dersom ikke det blir satt opp flere avganger av ett av selskapene, er at antall reisende kommer til å gå ned igjen og prisene vil stige betydelig.
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

I en slik diskusjon er det nok også på sin plass å nevne konseptet med alternativkostnader.
Et konsept som ofte er trøblete og forstå for ikke-økonomer, men poenget er at selv om en rute et lønnsom kan det være at den ikke er fornuftig fordi man kan tjene mer på å bruke flyet på en annen rute.
At man i tillegg kan skru opp prisen på denne ruta som fått lavere frekvens må selvsagt regnes inn..
Meget enig. Og hvis alle tall om økning av passasjerer og belegg som jeg leser om i tråden her er korrekt, virker det sannsynlig at alternativet spiller en større rolle her.

Hvis flyet tjener netto 10.000 kr på Evenes-Oslo, men vil tjene 20.000 på flyet ved å plassere det på Oslo-Stockholm, er det jo åpenbart hva selskapet bør gjøre for å maksimere gevinst..

(Det ryktes at NAX gjorde det samme på sin Stavanger-Paris-rute for et par år siden også.. det var en rute som angivelige gikk "helt greit", men selskapet kunne sannsynligvis øke inntjeningen ved å plassere det på en annen rute..)
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

Hvis flyet tjener netto 10.000 kr på Evenes-Oslo, men vil tjene 20.000 på flyet ved å plassere det på Oslo-Stockholm, er det jo åpenbart hva selskapet bør gjøre for å maksimere gevinst..

Og i tillegg til dette gjør lavere tilbud på OSL-EVE at inntektene på de eksisterende avgangene øker ytterligere, og man får opp yielden og tjener mer penger totalt sett på ruten. Det er bedre og fly 3 ganger daglig og gå 20.000 i overskudd per flight, enn og fly 4 ganger daglig og tjene 10.000 per flight....for og bruke noen tilfeldige tall som eksempel
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

Ingen tvil om at dette gav umiddelbart utslag på pris. Mens DY tidligere hadde laveste pris på 399 er den nå 699. SAS på sin side lå på 567 som laveste, mens de nå i praksis er på 899. (De har lagt ut noen få avganger til 799). Flexprisene ligger stort sett uforandret lagt frem i tid med unntak av full flex hos SAS som nå er på 2999. Det er opp 300 om jeg ikke husker feil.
 
Re: Norwegian kutter på Evenes og Bodø

Ingen tvil om at dette gav umiddelbart utslag på pris. Mens DY tidligere hadde laveste pris på 399 er den nå 699. SAS på sin side lå på 567 som laveste, mens de nå i praksis er på 899. (De har lagt ut noen få avganger til 799). Flexprisene ligger stort sett uforandret lagt frem i tid med unntak av full flex hos SAS som nå er på 2999. Det er opp 300 om jeg ikke husker feil.

Følger bare samme prisutvikling som i resten av Norge, der det ikke har vært kutt.
 
Back
Top