sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
Økokrim har 13. juni 2006 satt SAS Braathens AS
under tiltale for brudd på straffelovens § 294(1)
nr.3 og § 145 (2) og (3) om misbruk av
forretningshemmeligheter og uberettiget tilgang
til data.
--------------------------------------------------------------------------------
Ifølge Økokrims tiltale har de lovstridige
forhold strukket seg over flere år minst fra
desember 2002 og til november 2005. Økokrim har
meddelt at straffesaken mot SAS skal behandles i
Asker og Bærum tingrett i uke 35 og 36.
Det forhold tiltalen bygger på tar utgangspunkt
i en anmeldelse fra Norwegian 1. juli 2005. I
anmeldelsen anmodet Norwegian om at SAS burde
etterforskes fordi Norwegian av
Konkurransetilsynet hadde fått kopi av
dokumenter, som viste at SAS hadde innsyn i
Norwegians elektroniske reservasjonssystem på et
detaljnivå som SAS er uten rett til.
Økokrims etterforskning har bekreftet Norwegians
frykt om at SAS har hatt slikt innsyn gjennom
hele 2003 og 2004, bl.a. forut for
sommerkampanjen med utstrakt salg av
billigbilletter 2004, og frem til november 2005.
Dette innsyn gjør at SAS har kunnet styre sin
forretning ut fra helt presis kunnskap om
hvordan Norwegian hadde styrt sitt volum og sine
priser, med unntak en prisklasse, med full
innsikt i fordeling på billettyper og antall
passasjerer i hver prisklasse, i inntil ett år
fremover på alle flystrekninger.
Dette er meget sensitive
forretningshemmeligheter innen lufttransport.
Slikt innsyn gjør enhver konkurrent i stand til
å matche priser og kapasitet til enhver tid, for
derved å kunne ødelegge for konkurrenten.
Norwegian vil på denne bakgrunn gå til
erstatningskrav mot SAS for den skade Norwegian
er påført som følge av SAS` uberettiget tilgang
til data og misbruk av Norwegians
forretningshemmeligheter.
Hovedgrunnlaget for kravet er at SAS gjennom
misbruk av Norwegians forretningshemmeligheter
og uberettiget tilgang til data, har berøvet
Norwegian det antall passasjerer og de
billettinntekter som selskapet ville fått under
lovlig konkurranse. Disse skadevoldende
handlinger utgjør et selvstendig ansvarsgrunnlag
i forhold til Norwegians tap. I tillegg viser
det avdekkede forhold at SAS gjennom fullt
innsyn i Norwegians pristilbud, har kunnet sette
matchende priser ut fra Norwegians pris, snarere
enn ut fra egne kostnader, samt at hensikten med
en slik prising vil være å skade Norwegian i
flykonkurransen. Slik adferd utgjør etter
Norwegians syn et brudd på konkurranselovens §
11 og EØS-avtalens § 54, som forbyr et foretak å
misbruke sin dominerende stilling.
På det nåværende tidspunkt er det ikke mulig å
angi hvor stort erstatningskravet vil bli, men
det er på det rene at det dreier seg om et
betydelig krav. En nærmere beregning av
erstatningsbeløpet vil bli foretatt i den sivile
rettssak Norwegian nå anlegger. Den sivile
rettsaken vil komme opp etter at straffesaken
mot SAS er avviklet i Asker og Bærum tingrett.
Norwegians erstatningskrav er ikke avhengig av
at SAS blir dømt i straffesaken.
Økokrims etterforskning viser at et stort antall
personer i SAS har hatt tilgang til Norwegians
datasystemer, og at sentrale enkeltpersoner har
benyttet denne informasjon for SAS` egne
forretningsmessige formål.
Norwegian er ikke kjent med om misbruket har
vært kjent for styret i SAS Braathens AS, av SAS-
konsernets toppledelse eller SAS-konsernets
styre. For erstatningskravet er dette etter
Norwegians syn uten rettslig betydning - SAS har
et objektivt ansvar for den skade Norwegian er
påført gjennom den lovstridige praksis.
Eventuelt ytterligere informasjon kontakt
finansdirektør Frode E. Foss tlf. 91 63 16 45
Se vedlagt pressemelding på newsweb.no
under tiltale for brudd på straffelovens § 294(1)
nr.3 og § 145 (2) og (3) om misbruk av
forretningshemmeligheter og uberettiget tilgang
til data.
--------------------------------------------------------------------------------
Ifølge Økokrims tiltale har de lovstridige
forhold strukket seg over flere år minst fra
desember 2002 og til november 2005. Økokrim har
meddelt at straffesaken mot SAS skal behandles i
Asker og Bærum tingrett i uke 35 og 36.
Det forhold tiltalen bygger på tar utgangspunkt
i en anmeldelse fra Norwegian 1. juli 2005. I
anmeldelsen anmodet Norwegian om at SAS burde
etterforskes fordi Norwegian av
Konkurransetilsynet hadde fått kopi av
dokumenter, som viste at SAS hadde innsyn i
Norwegians elektroniske reservasjonssystem på et
detaljnivå som SAS er uten rett til.
Økokrims etterforskning har bekreftet Norwegians
frykt om at SAS har hatt slikt innsyn gjennom
hele 2003 og 2004, bl.a. forut for
sommerkampanjen med utstrakt salg av
billigbilletter 2004, og frem til november 2005.
Dette innsyn gjør at SAS har kunnet styre sin
forretning ut fra helt presis kunnskap om
hvordan Norwegian hadde styrt sitt volum og sine
priser, med unntak en prisklasse, med full
innsikt i fordeling på billettyper og antall
passasjerer i hver prisklasse, i inntil ett år
fremover på alle flystrekninger.
Dette er meget sensitive
forretningshemmeligheter innen lufttransport.
Slikt innsyn gjør enhver konkurrent i stand til
å matche priser og kapasitet til enhver tid, for
derved å kunne ødelegge for konkurrenten.
Norwegian vil på denne bakgrunn gå til
erstatningskrav mot SAS for den skade Norwegian
er påført som følge av SAS` uberettiget tilgang
til data og misbruk av Norwegians
forretningshemmeligheter.
Hovedgrunnlaget for kravet er at SAS gjennom
misbruk av Norwegians forretningshemmeligheter
og uberettiget tilgang til data, har berøvet
Norwegian det antall passasjerer og de
billettinntekter som selskapet ville fått under
lovlig konkurranse. Disse skadevoldende
handlinger utgjør et selvstendig ansvarsgrunnlag
i forhold til Norwegians tap. I tillegg viser
det avdekkede forhold at SAS gjennom fullt
innsyn i Norwegians pristilbud, har kunnet sette
matchende priser ut fra Norwegians pris, snarere
enn ut fra egne kostnader, samt at hensikten med
en slik prising vil være å skade Norwegian i
flykonkurransen. Slik adferd utgjør etter
Norwegians syn et brudd på konkurranselovens §
11 og EØS-avtalens § 54, som forbyr et foretak å
misbruke sin dominerende stilling.
På det nåværende tidspunkt er det ikke mulig å
angi hvor stort erstatningskravet vil bli, men
det er på det rene at det dreier seg om et
betydelig krav. En nærmere beregning av
erstatningsbeløpet vil bli foretatt i den sivile
rettssak Norwegian nå anlegger. Den sivile
rettsaken vil komme opp etter at straffesaken
mot SAS er avviklet i Asker og Bærum tingrett.
Norwegians erstatningskrav er ikke avhengig av
at SAS blir dømt i straffesaken.
Økokrims etterforskning viser at et stort antall
personer i SAS har hatt tilgang til Norwegians
datasystemer, og at sentrale enkeltpersoner har
benyttet denne informasjon for SAS` egne
forretningsmessige formål.
Norwegian er ikke kjent med om misbruket har
vært kjent for styret i SAS Braathens AS, av SAS-
konsernets toppledelse eller SAS-konsernets
styre. For erstatningskravet er dette etter
Norwegians syn uten rettslig betydning - SAS har
et objektivt ansvar for den skade Norwegian er
påført gjennom den lovstridige praksis.
Eventuelt ytterligere informasjon kontakt
finansdirektør Frode E. Foss tlf. 91 63 16 45
Se vedlagt pressemelding på newsweb.no