Norwegian konverterer 30 A320neo til A321neoLR

Jeg tror nok rekkevidden på 737 MAX-8 kommer til å bli for knapp, hvis ikke de har planer om å fly halvfull maskin.

Maks rekkevidde i en 2-klasse config er 6,510 km. Det er med 162 pasasjerer. I en typisk 1-klasse "Norwegian config" er det 184 pasasjerer.

Når man er inne på denne tråden. Så lurte jeg på en ting. Var det tiltenkt noe Norsk reg nr på en A320NEO, til Norwegian????

Når man er inne på denne tråden. Så lurte jeg på en ting. Var det tiltenkt noe Norsk reg nr på en A320NEO, til Norwegian????

Neppe. Disse var vel alle tiltenkt å bli leaset ut og skulle ikke inngå i Norwegian-flåten?

Neppe. Disse var vel alle tiltenkt å bli leaset ut og skulle ikke inngå i Norwegian-flåten?

Av de 100 Airbus A320neo-familie maskinene som var bestilt var nok deler tiltenkt en eller annen av AOCene. Men hvilket det var nærmes vet nok kun enkelte som kjente til strategien, som aldri ble satt ut i spill innen nedturen til Norwegian startet. Så svaret er nok utvist.

Skjønner. Men hva skjedde med denne store ordren av A320NEO til Norwegian???? Ble denne kansellert/avbestilt av Norwegian???

Skjønner. Men hva skjedde med denne store ordren av A320NEO til Norwegian???? Ble denne kansellert/avbestilt av Norwegian???
A320neo flåten var vel tiltenkt fra starten av å leies ut via Norwegians eget leasingselskap inntil Norwegian selv trengte dem. Deres første prioritet internt var å fortsette med Boeing 737 (Max) frem til utvidelse tempoet tilsa at de også trengte Airbus flyene.

Noen få fly ble vel leid ut til selskaper i Asia, men de fleste fly ble aldri levert pga forsinkelsene fra Airbus pga motorproblemene som de var plaget med til begynne med.
Når de økonomiske problemene tårnet seg opp i 2019 og Norwegian starter omrestruktureringen ble leasingdelen kuttet og dermed resterende Airbus 320neo ordrene.
De få leverte flyene ble vel solgt videre.

Edit: Norwegian (v/ leasing) fikk levert 8x A320neo får det hele ble droppet i 2022.

Last edited:
Kjapt google søk sier kansellert.
Er nok som fedex / ups a380f at forhåndsbetaling blir holdt igjen.
https://simpleflying.com/norwegian-airbus-orders-canceled/

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
7a8c68ab26f494a2f4af18e109331cb6.jpg

Last edited:
Back