Norwegian konverterer 30 A320neo til A321neoLR

haakonks

ScanFlyer Silver
Medlem
Da ser det ut som at det flere av oss har regnet med faktisk skjer...

Av de 100 Airbus A320neo maskinene Norwegian har bestilt, konverterer de 30 til Airbus A321neoLR.

Leveringene starter i 2019.

Det er nå bestilt 30 Airbus A321 Long Range. Disse erstatter 30 av de 100 Airbus A320neo som Norwegian bestilte for noen år siden.

– Byttet (...) vil støtte Norwegians vekst og gjør Norwegian til det første lavprisselskapet som vil operere A321LR, skriver selskapet og legger til at flyet har en kapasitet på 220 passasjerer, en større rekkevidde og forventet fem prosent lavere drivstofforbruk per sete sammenlignet med A320neo.
http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-doblet-overskuddet/23739683
 
Re: Norwegian bestiller 222 fly

De har vel konkludert med at 737 MAX8 ikke har god nok ytelse for å fly transatlantisk.
A321neoLR vil gjør det mulig for Norwegian å fly flere "tynne" transatlantiske ruter.
 
Må vel passe DY som hånd i ganske dette flyet. Stemmer tallene vedr forbruk sånn noenlunde så tror jeg flyet kan bli en money maker for DY. Skal bli interresant å se hvilke ruter de vil starte opp med disse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegian bestiller 222 fly

De har vel konkludert med at 737 MAX8 ikke har god nok ytelse for å fly transatlantisk.
A321neoLR vil gjør det mulig for Norwegian å fly flere "tynne" transatlantiske ruter.



Det tyder nok på at MAX8 et litt dårligere i praksis enn hva brosjyrene sier. Blir og spennende og se hva rekkevidden på A321neoLR blir med 220 seter, hvis de ender opp med så mange seter. Når denne varianten ble lansert så bruke jo Airbus rundt 170 seter som eksempel, som jo de som fly 757 transatlantisk har

Uansett spennende og se hvilke muligheter dette åpner opp
 
DY sier på pressekonferansen for Q2 tallene at disse planlegges til eget bruk, og at gevinsten med flyene (antall seter, lavt forbruk) veier opp for mindre fleksibilitet (alle pilotene kan ikke fly alle flyene).
 
Kan vel tenkes at noen av de andre A320NEO havner i DY-farger? Da kan vel piloter fly både på A320NEO og A321neoLR?
 
Jeg legger merke til i flåteplanen at 320neo nå er fjernet (mener å huske at den var der i forige kvartalsrapport). Betyr dette at norwegian da først vil ta leveranse av den til eget bruk i 2019, samtidig som 321neo LR?

La merke til det samme, og ser vel heller ut som de fjerner de flyene de ikke skal bruke selv fra denne oversikten, mens tidligere har også flyene som skal leies ut vært visst her. Til nå har jo Norwegian ikke sagt noe om noen av de bestilte A320neo'ene vil bli brukt av dem selv
 
La merke til det samme, og ser vel heller ut som de fjerner de flyene de ikke skal bruke selv fra denne oversikten, mens tidligere har også flyene som skal leies ut vært visst her. Til nå har jo Norwegian ikke sagt noe om noen av de bestilte A320neo'ene vil bli brukt av dem selv

Vi får uansett håpe på at noen 320neo kommer i Norwegians farger. Når de først har bestemt seg for ivertfall 321, så er det jo ikke urimelig at ivertfall noen 320 kommer, blir jo det samme for crew, vedlikehold etc...
Norwegian(AAA) har jo heller ikke ingått noen flere utleiekontrakter på 320neo, så i teorien kan vi vel ta dette som at det er litt større sjanse for at de kommer til norwegian (kontra hvis de fleste hadde vært leaset ut til nå, og kun et par hadde stått igjen). Men ingenting er vel uansett sikkert før de respektive flyene har kommet til selskapet som skal fly det, vi har jo sett LN-NIB;)
 
Noen tanker om det vil være noen premium-klasse i disse flyene?



Det vil jeg tro, da en A321neo vanligvis tar 240 passasjerer i en "Norwegian config"...


Tar jeg ikke helt feil så sa vel Norwegian 220 seter i "single class", og det således ikke tyder på noen premium economy akkurat nå. Men hvem vet. AirAsia så 236 seter i sine og det er 3 rader forskjell. Selv om hvert sete spiser jo av rekkevidden her
 
Dette er absolutt riktig vei å gå. Tenker A321-operasjonene over Atlanteren kan bli en seriøs konkurrent til Icelandair og Wow Air, litt avhengig av hvor det skal flys fra selvfølgelig.

Det blir en del spennende ting å se fram til fra Norwegian i tiden fremover :-)

Beste hilsen Espen
 
Spennende nyheter fra Norwegian - igjen:-) Men selv vil jeg nok foretrekke muligheten til Premium Economy på en 787...men mindre byer i Norhe vil kanskje kunne slippe å fly via OSL når en A321 kanskje starter i TRD eller SVG direkte til USA?
 
Vi får uansett håpe på at noen 320neo kommer i Norwegians farger. Når de først har bestemt seg for ivertfall 321, så er det jo ikke urimelig at ivertfall noen 320 kommer, blir jo det samme for crew, vedlikehold etc...
Norwegian(AAA) har jo heller ikke ingått noen flere utleiekontrakter på 320neo, så i teorien kan vi vel ta dette som at det er litt større sjanse for at de kommer til norwegian (kontra hvis de fleste hadde vært leaset ut til nå, og kun et par hadde stått igjen). Men ingenting er vel uansett sikkert før de respektive flyene har kommet til selskapet som skal fly det, vi har jo sett LN-NIB;)

Har de inngått avtale på de første 320Neo eller har jeg drømt? Bortsett fra disse 12 altså.

Edit: ikke drømt..

http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-leier-ut-fly/23582092
 
Last edited:
Og i dag er det skriverier om at det er 737 MAX-8 som blir bra :) Desse blir vel levert litt tidlegare. Så vi får sjå. Er det fornuftig å bruke ein mix av MAX-8 og 321LR på tynne USA-ruter kanskje?

http://e24.no/privat/norwegian-air-...-fly-kan-gi-usa-billetter-til-570-kr/23796638

I oktober i fjor sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos at de vil tilby flyvninger mellom USA og Europa for 69 dollar hver vei, tilsvarende rundt 570 norske kroner. Dette i løpet av 2017.

Nå ser det ut til at de billige billettene er innen rekkevidde.

Ifølge kommersiell direktør i Norwegian, Thomas Ramdahl, venter Norwegian kun nå på flytypen de trenger.

Det første 737 MAX-8-flyet Norwegian har bestilt, og som skal brukes for disse flyvningene, er klart for levering neste år, skriver Business Insider.

– Jeg kan love at man vil se transatlantiske flyvninger med dette flyet neste år. Og det er da vi vil se 69-dollarprisene, sier Ramdahl til Business Insider.
 
Last edited:
Back
Top