Norwegian klart best i test

Jetset

ScanFlyer Blue
Norwegian klart best i test
Tidskriftet Reiser og Ferie har utført en stor undersøkelse av de ulike lavprisselskapene, og Norwegian framstår som en klar vinner i artikkelen.

Vi i redaksjonen refererer gjerne til kilden:
"Best på service og priser
INGEN TVIL! Norwegian er det beste lavprisselskapet som trafikkerer Norge. Deres nettsider er forbilledlig enkelt å bruke og deres lavpriskalender uslåelig. Og bare Ryanair kan konkurrerer med Norwegian på lave priser.
Du ser det tydelig på en rute som Oslo-Berlin, hvor de konkurrerer med SASBraathens og Germanwings. Også svært gode priser på hotellene de samarbeider med. Servicen om bord er også topp. Unge, proffe og entusiastiske flyverter og -vertinner som strutter av arbeidsglede og vilje til å yte god service......"

Hyggelig lesning dette her!!

Replying to Topic 'Norwegian klart best i test'

Uten noen som helst forkleinelse for Norwegian:

Det er klart de scorer best på pris. Dersom SAS Braathens setter sine priser like lavt får de jo konkurransemyndighetene på nakken!:cool2

Og røde tall i regnskapet.Norwegian er jo "skrudd"sammen på en annen måte enn sasbraathens.:)

Det er tydeligvis noen som ikke helt har skjønt det her inne:
SasBraathens har lavere priser enn Norwegian på flere destinasjoner, men færre av disse i motsetning til DY.
Konkurransetilsynet har vært involvert i de tilfellene hvor SK bevisst (ja, jeg våger å påstå det) har drevet med
prisdumping for å ta livet av småselskapene som har vært så "frekke" å bevege seg inn på deres domene.

Det er bra med konkurranse, men på like vilkår!! Om SKBU skulle ha prøvet seg på DY idag, tror jeg ikke konkurransetilsynet ville ha hevet et øyebryn. Nå er det nemlig "fair" konkurranse.

Originally posted by Jetset

Det er tydeligvis noen som ikke helt har skjønt det her inne:
SasBraathens har lavere priser enn Norwegian på flere destinasjoner, men færre av disse i motsetning til DY.
Konkurransetilsynet har vært involvert i de tilfellene hvor SK bevisst (ja, jeg våger å påstå det) har drevet med
prisdumping for å ta livet av småselskapene som har vært så "frekke" å bevege seg inn på deres domene.

Det er bra med konkurranse, men på like vilkår!! Om SKBU skulle ha prøvet seg på DY idag, tror jeg ikke konkurransetilsynet ville ha hevet et øyebryn. Nå er det nemlig "fair" konkurranse.

Kom med bevisene for at SKBU har prøvd å ta livet av småselskaper. Du kan ikke bare kaste ut påstander uten å ha belegg for det. Har du opplysningene dine fra pressen, eller har du andre sikre kilder? Regner med du sikter til CoastAir og HAU? Du er vel klar over at SK har hatt trafikk på HAU i "i alle år"? Når så Coast Air kommer inn og prøver seg, innen 1 år etter oppstart finner de ut at det ikke går som planlagt - DA er det veldig greit å ha en stor stygg ulv å legge skylden på for egne tabber og dårlig markedsundersøkelse. Jeg føler meg helt trygg på SKBU vinner denne saken med konkurransetilsynet.

et par presieringer:

SAS Braathens' laveste publiserte priser er ALDRI lavere enn Norwegians, men takket være at begge selskaper er gode på revenue management, hender det selvsagt at SAS Braathens er billigere enn Norwegian og omvendt

Prisene på SAS Braathens er de samme om det er en rute med konkurranse (OSL-BGO) eller en rute uten konkurranse (OSL-KRS)

SAS Braathens gikk med overskudd på mer enn en halv milliard kroner i 2005

Gratulerer til DY med seieren - hadde magasinet definert SKBU som lavprisselskap?
Hva skjedde med germanwings? er det ikke de som er så gode?

Bevisene trenger man ikke lete lenge etter.
Det beste eksempelet er Color Air. Sammenlign prisene før, under og etter deres eksistens, så har du bevis godt nok.
Jeg gidder egentlig ikke å diskutere dette noe mer ettersom tallene taler for seg, men jeg må også få legge til
at SKBU ikke gjorde noe annerledes enn ethvert annet selskap sikkert ville ha gjort.
Dette i seg selv var jo heller ikke eneste grunnen til at Color Air måtte trekke inn årene, men helt sikkert
en medvirkende faktor.
Jeg synes vi skal være glade for at vi har to store aktører på det norske markedet i tillegg til de etablerte små.
De siste 19 årene har jeg jobbet for flyselskap både på bakken operativt og i luften, så noe har man da fått med seg
uten å behøve å ha håndfaste bevis for mine uttalelser som jeg står for.
Jeg håper virkelig at SKBU kommer over problemene de sliter med om dagen, og at vi fortsatt har to solide og gode konkurrerende selskaper i fremtiden.

Bevisene trenger man ikke lete lenge etter.
Det beste eksempelet er Color Air. Sammenlign prisene før, under og etter deres eksistens, så har du bevis godt nok.
Jeg gidder egentlig ikke å diskutere dette noe mer ettersom tallene taler for seg, men jeg må også få legge til
at SKBU ikke gjorde noe annerledes enn ethvert annet selskap sikkert ville ha gjort.
Dette i seg selv var jo heller ikke eneste grunnen til at Color Air måtte trekke inn årene, men helt sikkert
en medvirkende faktor.
Jeg synes vi skal være glade for at vi har to store aktører på det norske markedet i tillegg til de etablerte små.
De siste 19 årene har jeg jobbet for flyselskap både på bakken operativt og i luften, så noe har man da fått med seg
uten å behøve å ha håndfaste bevis for mine uttalelser som jeg står for.
Jeg håper virkelig at SKBU kommer over problemene de sliter med om dagen, og at vi fortsatt har to solide og gode konkurrerende selskaper i fremtiden.

Du blander jo epler og bananer her. Vi snakket om gransking av konkurransetilsynet i forbindelse med påstått prisdumping og knekking av konkurrenter.
Color Air er forlengst historie, og tilhører en tid da konkurransetilsynet ikke eksisterte i dagens form, ei heller var dagens konkurranselovgivning innført. Det var helt legalt å utkonkurrere sine konkurrenter dersom mulig. Man kan mene mye om dette i ettertid, men det var helt lovlig. Color Air hadde simpelthen ikke muskler til å klare konkurranse både fra Braathens og SAS.

Muligens en av grunnene til at konkurransetilsynet ble dannet.....:up:
Skal ta en banan nå før jeg går på jobb. Over og ut fra meg :hi2

Muligens en av grunnene til at konkurransetilsynet ble dannet.....:up:
Skal ta en banan nå før jeg går på jobb. Over og ut fra meg :hi2

Kos deg med bananen din:D

Enkelte får piggene ut når Norwegian gjør det bra. Alle luftfarts entusiaster i Norge, (også de som jobber i SAS), skal være meget godt fornøyd med at Norwegian gjør det bra. Konkurranse blir det uansett, og for SAS er ikke Norwegian den verste å konkurrere med. Tvert i mot, Norwegian er meget seriøse og på kort tid har de imponert både næringslivet og flykundene. Langt verre og vanskeligere konkurrent kunne SAS fått uten Norwegian. Tror også at norske flyreisende/kunder skal være meget fornøyd med at vi har 2 meget seriøse selskaper til å ivareta det norske markedet. Håper det fortsetter slik.

Man må igjen gratulere Norwegian som på kort tid har gjort seg så positivt bemerket. Spesielt tror jeg selskapet scorer mye på nettsidene.

:up:

Originally posted by Klippe

Enkelte får piggene ut når Norwegian gjør det bra. Alle luftfarts entusiaster i Norge, (også de som jobber i SAS), skal være meget godt fornøyd med at Norwegian gjør det bra. Konkurranse blir det uansett, og for SAS er ikke Norwegian den verste å konkurrere med. Tvert i mot, Norwegian er meget seriøse og på kort tid har de imponert både næringslivet og flykundene. Langt verre og vanskeligere konkurrent kunne SAS fått uten Norwegian. Tror også at norske flyreisende/kunder skal være meget fornøyd med at vi har 2 meget seriøse selskaper til å ivareta det norske markedet. Håper det fortsetter slik.

Man må igjen gratulere Norwegian som på kort tid har gjort seg så positivt bemerket. Spesielt tror jeg selskapet scorer mye på nettsidene.

:up:

Jeg ser faktisk ingen som har piggene ute fordi Norwegian gjør det bra her i denne tråden...?
Jeg som SKBU ansatt er også fornøyd med Norwegian som konkurrent. Og det var ikke det at Norwegian gjør det bra som ble livlig diskutert i denne tråden her....

Originally posted by TOS

Bevis for beviist prisdumping fra SAS Braathens side? Vel, Konkurransetilsynet har ilagt SAS foretaksbot, men SAS har anket. Saken skal vel prøves for retten i mai/juni i år så da får vi se hvem som er flinkest til å overbevise retten. Personlig så tror jeg at KT har en vanskelig sak, selv om SAS har dumpet priser bevisst. Årsaken til det er at det er svært vanskelig å bevise noe slikt (det har ikke vært mange rovprisingssaker, og de få som har vært oppe for retten er så soleklare overtramp at det nesten er komisk).

Atferden som både Braathens og SAS utvist overfor Color Air ville med stor sannsynlighet blitt gjenstand for foretaksbøter om konkurranseloven var formulert slik den er i dag. Vi hadde også en konkurranselov og et konkurransetilsyn når Color Air opererte, men loven var formulert annerledes enn dagens lov. I dag er det per lov forbudt å misbruke dominerende stilling i et marked, og det er opp til foretakene å sørge for å opptre på en slik måte at misbruk ikke finner sted. Misbruk kan da straffes med f.eks. foretaksbot. Dette er en tilpasning til EU-lovverket på konkurransesiden. Tidligere, i konkurranseloven av 1994 (?) - dvs. forrige utgave, var det slik at det ikke var et forbud mot misbruk av dominans og såvidt jeg husker så var det eneste direkte forbudet rettet mot eksplisitt samarbeid. KT kunne heller ikke gjøre stort annet da enn å begjære at en uønsket (konkurranseskadelig) atferd måtte opphøre, og kunne ikke ilegge foretaksbot.

Når det gjelder prisene til SAS BU versus DY, hvor CK sier at SAS BU har de samme prisene på en rute med konkurranse som en uten konkurranse så stemmer utvilsom det. Men, det er vel ikke usannsynlig at tilgjengelige billigbilletter er noe større på konkurranseruter enn de hvor SAS BU opererer alene. Jeg sier ikke at det er noe galt i dette - det er en konsekvens av konkurranse eller mangel på konkurranse (alt etter hvordan man ser på det).

Her er vel et eksempel
http://www.norwatch.no/index.php?back=2&artikkelid=1025
:devil

Back