Norwegian kjøpte omstridte klimakvoter

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Norwegian kjøpte omstridte klimakvoter

I løpet av flyselskapet Norwegians første år med kvotehandel stammet nesten alle kvotene som selskapet handlet fra prosjekter i utviklingsland, fra kontroversielle anlegg.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3630891.ece

Prosjektene som Norwegian har kjøpt kvoter fra, er fra i år bannlyst av EU på grunn av manglende miljømessig troverdighet og fordi de ikke gir nok klimagevinst for pengene, opplyser EUs klimakommissær Connie Hedegaard.
 
Re: Norwegian kjøpte omstridte klimakvoter

Slik jeg oppfatter artikkelen og redegjørelsen fra norwegian, så handlet norwegian i god tro da de investerte i klimakvotene. Spørsmålet er dog om det er noe som tyder på at norwegian ummidelbart kan bebreides for manglende gransking av prosjektene. Som de selv uttaler så "[har] Vi verken ressurser eller kompetanse til å sette oss inn i enkeltprosjekt (...) ", jf. uttalelse fra kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion.

I lys av uttalelsen og hensett til uttalelser i artikkelen, fremstår det for meg som klart at norwegian ikke kan bebreides. Bedriftene var godkjent av EU i fjor, slik at norwegian utvilsomt kunne legge til grunn at bedriftene drev på forsvarlig vis.

Positivt må det likevel være at norwegian investerer i klimakvoter, og så får man heller rette en tommel ned mot de organ som godkjente at bedriftene norwegian investerte i kunne bli en del av investerbare "klimakvotebedrifter".

En ikke-sak spør du meg.
 
Last edited:
Re: Norwegian kjøpte omstridte klimakvoter

En ikke-sak spør du meg.

Nå er det slik at Norwegian kritiserer man fordi de er til, uansett om de kan klandres eller ikke. Derfor er alle nyhetsmeldinger en sak, spesielt dersom man kan vinkle det negativt.



Vidar
 
Re: Norwegian kjøpte omstridte klimakvoter

Nå er det slik at Norwegian kritiserer man fordi de er til, uansett om de kan klandres eller ikke. Derfor er alle nyhetsmeldinger en sak, spesielt dersom man kan vinkle det negativt.



Vidar

Nei, det er slik at noen kritiserer Norwegian fordi de er til, og noen forsvarer Norwegian fordi de er til. Det samme gjelder deres konkurrenter. Dette jevner seg ut.

Ser man noen år tilbake i tid så var 80% av luftfartssaker i DN noe negativt om SAS og 20% var noe positivt om Norwegian, men denne perioden er nå over.
 
Re: Norwegian kjøpte omstridte klimakvoter

Nei, det er slik at noen kritiserer Norwegian fordi de er til, og noen forsvarer Norwegian fordi de er til. Det samme gjelder deres konkurrenter. Dette jevner seg ut.

Ser man noen år tilbake i tid så var 80% av luftfartssaker i DN noe negativt om SAS og 20% var noe positivt om Norwegian, men denne perioden er nå over.

Nå var vel ikke DN de som hadde noe håp om at Norwegian skulle overleve de første 18 månedene, og det ga de uttrykk for. Lurer ennå på hvem som foret de med "fakta" som trykket? Så at de hadde 80% negativt om Norwegian kan nok stemme.



Vidar
 
Re: Norwegian kjøpte omstridte klimakvoter

På drivstoff til innenlands flighter betales det allerede CO2-avgift som tilsvarer 13 ganger vanlig klimakvotepris (og antagelig enda flere ganger prisen Norwegian har betalt for sine kvoter).

Skal man virkelig diskutere om den 14. avlaten for samme CO2-utslipp er fra en troverdig leverandør?
 
Re: Norwegian kjøpte omstridte klimakvoter

På drivstoff til innenlands flighter betales det allerede CO2-avgift som tilsvarer 13 ganger vanlig klimakvotepris (og antagelig enda flere ganger prisen Norwegian har betalt for sine kvoter).

Skal man virkelig diskutere om den 14. avlaten for samme CO2-utslipp er fra en troverdig leverandør?

Du forutsetter her at prisen på CO2-kvotene er de riktige prisene? Husk nå bare at nivået på kvotene ofte er politisk bestemt, og politikere har ofte et ønske om å beskytte egen hjemlig industri. Så selvom kvotehandel i utgangspunktet er en flott måte å sikre effektivitet, så er virkningen av den begrenset av politikernes villighet til å stramme inn eller løsne på kvoteomfanget.;)
 
Back
Top