Norwegian kjøper LOT?

Re: Norwegian kjøper LOT?

LOT sin CEO har annonsert en helt ny strategi for a oppleve.

Strategi er a kvitte seg med E-Jets, operere kun 737NG/787, og fly lowcost pa korte distanser,

Passer bra med Norwegian, men trenger pengene som LOT ikke har lengre... A si opp leaseavtalene for 30 E-Jets skal koste masse penger...

Polen må vel være et av de mest spennende stedene å få et skikkelig fotfeste idag. Veldig mange polakker har enten flyttet fra hjemlandet siden årtusenskiftet eller jobber midlertidig utenlands. Det er vel omtrent en million av de i Storbritannia alene. Antall passasjerer fra byer som Krakow og Wroclaw er firedoblet på 8 og 6 år.

I tillegg er det mange store globale selskap som investerer tungt i Polen og bygger store kontorer der. Med gradvis større kjøpekraft, så vil flytrafikk til og fra Polen vil ganske sikkert eksplodere i årene som kommer. Spesielt for lavprisselskap som lar passasjerer i større grad fly direkte for en billig penge. Og LOT har vel egentlig aldri tatt opp konkurransen med lavprisselskapene, har de vel?

For den polske stat, må det vel være ønskelig at de får flest mulig direkteflyvninger og ikke selger til et Lufthansa som forsøker å rute mest mulig trafikk gjennom Frankfurt og Munchen? En del av (Euro?)LOTs trafikk er vel allerede codeshare med LH til nettopp Frankfurt og Munchen. Trafikk som neppe opphører ved et salg til andre enn Lufthansa, da tyskerne trenger fortsatt feeding til sine huber.

Fin repotasje i dagens DN.
Må smile litt av LN-MOWs bastante kommentarer ang oppkjøp...

Du skal ikke se bort fra at LN-MOW's bemerkninger kommer til og stå seg over tid.

Kjos er nok bare ute etter Dreamlinerene. Å kjøpe et selskap med finansielle problemer med en flåte bestående av forskjellige flytyper vil kreve mye tid og penger til omstrukturering. Høy risiko hvis det skjer. Men han har jo for vane å kjøre høy risiko, så hvem vet...

Må smile litt av LN-MOWs bastante kommentarer ang oppkjøp...

Smil i vei. Tviler på at Kjos er interessert i annet enn billige Dreamlinere. LOT sliter med å betale for disse og jeg vil ikke bli forbauset om LOT legger ned sin langrutedivisjon. Kjos kan jo også tilby både 737 og 320 fra sin flyordreportefølje som byttevare..

Smil i vei. Tviler på at Kjos er interessert i annet enn billige Dreamlinere. LOT sliter med å betale for disse og jeg vil ikke bli forbauset om LOT legger ned sin langrutedivisjon. Kjos kan jo også tilby både 737 og 320 fra sin flyordreportefølje som byttevare..

Jeg vil vel si ;10-4 til denne kommentaren

Jeg vil vel si ;10-4 til denne kommentaren

Nå har de siste årene vel nettopp vist at Kjosern tenker annerledes så ingenting forbauser undertegnede i hvert fall. Derfor jeg smiler av bastantheten. Sier ikke at jeg er uenig.

Trenger Kjos besøk i Polen handle om oppkjøp av LOT ?

Kanskje han søker et alternativt registreringsland for sine egne Dreamlinere ?

Nå har de siste årene vel nettopp vist at Kjosern tenker annerledes så ingenting forbauser undertegnede i hvert fall. Derfor jeg smiler av bastantheten. Sier ikke at jeg er uenig.

Nå vet jeg ikke om -MOW er skyldig i dette, men det var ikke så rent få "bransjefolk" her inne som ga DY 6 måneder før de var konkurs når de i sin tid startet opp...;)

Når det er sagt så har jeg store problemer med å se hva DY skal med LOT, annet enn evt å overta noen av de store drømmeflyene. På den annen side så kan kanskje LOT sin AOC hjelpe i forhold til langrutesatsningen. På den tredje siden så var vel ikke DY så begeistret for oppkjøpet av FlyNordic i sin tid (og jeg har hørt folk i DYs ledelse si at dette gjør de ikke igjen...).

Nå vet jeg ikke om -MOW er skyldig i dette, men det var ikke så rent få "bransjefolk" her inne som ga DY 6 måneder før de var konkurs når de i sin tid startet opp...;)

Hehe .. jeg var skeptisk, og de var jo ikke mange timene fra konkurs heller på et tidspunkt ... ;)

Jeg er imponert over det de har fått til. DY har mange dyktige og dedikerte ansatte, og ikke helt få er gamle kolleger og venner. Og selvfølgelig ønsker jeg disse alt vel.

Men jeg kan da likevel ha lov til å ha mine tanker om forretningsstrategi og -moral....?

I en artikkel i Polsk presse hvor det fremgår at Statsministeren i Polen er klar til å endre lovverket for å tillate privatisering, kommer også følgende

Pilots in particular are unhappy and are claiming that even now they have lower salaries than pilots from other airlines.

Vet dette er på grensen til feil tråd, men legger den her, noen som vet lønnsforskjellen LO/DY(DU).

<mod>
Da prøver vi alle sammen litt på nytt.

- Sleivspark til moderatorer tar man i moderator-forumet, eller holder for seg selv.
- Hvem som potensielt kan ha hatt trang livkiditet tar man på forumets dedikerte forum for skittkasting om DY/SK.

Denne tråden er for prat om at DY/DU kansje se på LOT, og ting som er direkte tilhørende dette. Moderatorene har i dag kort lunte for OT-posting da de aller fleste moderatorene er ute og marsjerer for gode saker som lavere kurtasje, mer sjampis på innenriks-flighter og slikt.
</mod>

Lot sliter fælt om dagen og må kutte ruter og fly.
Ryktene fortsetter om hvem som kjøper aksjene i selskapet,
nå er det Air Berlin eller Singapore Airlines som ryktene går på.

LOT to axe routes, sell Embraers, lease out two 787s as part of cuts

17JUN2013
LOT Polish Airlines (LO, Warsaw Chopin) is reportedly planning to drop flights from Warsaw Chopin to Athens Int'l, Helsinki Vantaa, Zurich, Cairo Int'l, Beirut, Barcelona El Prat, Berlin Tegel and Dusseldorf Int'l as early as fall, as part of conditions the European Commission has attached to the Polish Government's planned USD133million (EUR100million) bailout. In addition, the airline plans to reduce the number of frequencies it operates each year by 25% with LOT's workforce to be reduced by 800; flight crew and administrative staff included. Fleetwise, fifteen Embraer (São José dos Campos) jets (type unspecified) will be withdrawn from service while two of the airline's six B787-8s will be leased out. Having recently suffered a net loss of USD126.15million (PLN400million) for its 2012/13 Financial Year, Warsaw plans to return LOT to profitability by 2015 at the latest as part of long term plans to privatize the airline completely.

Air Berlin, BA, Singapore Airlines all contenders for a stake in LOT

12JUN2013
Air Berlin (AB, Berlin Tegel) has emerged as the strongest potential buyer for a majority stake in Poland's troubled flag carrier LOT Polish Airlines (LO, Warsaw Chopin), Polish paper, Puls Biznesu, has reported. British Airways (BA, London Heathrow) and Singapore Airlines (SQ, Singapore Changi) were also said to have shown an interest in starting talks. No further details on the outcome of discussions have been divulged. According to the article, Warsaw is now mulling the possibility of providing more public aid to the airline in the form of a EUR90million (PLN400million) loan, needed to help keep it afloat while a potential buyer is sought. Norwegian (DY, Oslo Gardermoen) was also rumoured at one stage to have been informally approached by the Poles regarding LOT's future.
CH Aviation

Air Berlin har vel sine egne problemer om dagen

Trodde AB hadde nok med seg selv.....?

Ja, hvis premiumbelegget jeg opplevde siste uke er representativt, er det ikke rart de sliter. Synd, for de har et svært godt produkt.

Back