Norwegian kåret til beste LC airline i Europa og på longhaul

Re: Norwegian kåret best LC longhaul og LC airline

Om akkurat denne kåringen vil påvirke er selvsagt vanskelig å si og avgjøre, selv for Norwegian. Men jeg tror at dersom et selskap år etter år er nmd i toppen av disse kåringene så har det en effekt.

Dette blir synsing fra min side og selvsagt ikke et signifikant utvalg men de i min omgangskrets (venner, familie) sitter veldig ofte med et inntrykk av at de flyselskapene som topper disse kåringene er de samme som min omgangskrets oppfatter som best (de har stort sett aldri flydd de men bare hørt det eller leste en eller annen artikkel i norsk presse basert på prisene de har mottatt).

Det har du nok rett i og jeg tror heller ikke at plasseringen er ufortjent.

Derimot må det ha gått inflasjon i slike kåringer da jeg synes det minst en gang i måneden kommer noe som ligner. Og for og sikre at "alle skal få" så begynner det bli ganske mange kategorier også. Både SAS og Norwegian pleier jo og få et par slike "best-i-et-eller-annet" med jevne mellomrom

Sånn sett er det enklere for oss økonomer, der er det bunnlinja som skiller bra fra dårlig :p

Det har du nok rett i og jeg tror heller ikke at plasseringen er ufortjent.

Derimot må det ha gått inflasjon i slike kåringer da jeg synes det minst en gang i måneden kommer noe som ligner. Og for og sikre at "alle skal få" så begynner det bli ganske mange kategorier også. Både SAS og Norwegian pleier jo og få et par slike "best-i-et-eller-annet" med jevne mellomrom

Sånn sett er det enklere for oss økonomer, der er det bunnlinja som skiller bra fra dårlig :p

Amen to that!

Re: Norwegian kåret til beste LC airline i Europa og på longhaul

Ja, det er jo flust av LC selskaper som flyr long haul, så konkurransen er jo knivskarp, lol.
At Norwegian kan få en pris for sin skandaløse long haul operasjon, viser jo bare hvor verdiløs denne kåringen er.

Ja, det er jo flust av LC selskaper som flyr long haul, så konkurransen er jo knivskarp, lol.
At Norwegian kan få en pris for sin skandaløse long haul operasjon, viser jo bare hvor verdiløs denne kåringen er.

Hvilken kåring mener du har mest verdi?

Det er alltid en eller annen som latterliggjør slike prestisjefylte kåringer når DY får dem. Denne gangen ble det deg, gratulerer!

Denne "skandaløse long haul operasjonen" ligger det utrolig mye arbeid bak. Det har seg sånn at de tekniske problemene på dreamliner-flyene er uten for Norwegians kontroll, og Boeing har lagt seg langflate for lenge siden.

Nå kjenner ikke jeg detaljene i denne spørreundersøkelsen, men Skytrax skriver selv at de har fått svar fra nesten 19 millioner personer, man vekter svarene i forhold til passasjerantall for de respektive selskapene, og man spør om ganske mange ulike forhold:

http://www.worldairlineawards.com/Awards/awards_methodology.html

Slike kåringer er neppe fasiten og hvor representativt utvalget er vet jeg heller ikke, men jeg tror vel kanskje at jo flere slike kåringer et selskap hanker inn dess mer sannsynlig er det at det er noe sannhet i disse. Ingen røyk uten ild, osv.

Mange gjør nok dessverre den feilen at man forsøker å generalisere om et selskap basert på egne oppfatninger av selskapet, mens man her spør hva et noe større antall av kundene mener.

Last edited:

Denne "skandaløse long haul operasjonen" ligger det utrolig mye arbeid bak. Det har seg sånn at de tekniske problemene på dreamliner-flyene er uten for Norwegians kontroll, og Boeing har lagt seg langflate for lenge siden.

For passasjerer som opplever å bli strandet og forsinket i flere døgn grunnet tekniske problemer på materiell spiller det vel ikke så stor rolle hvem som har skylden. Poenget er at regulariteten eller punktligheten til Norwegian LH ikke akkurat er noe å skryte av.

Det var for innkjøringsproblemene. Tror neppe at Boeing er like villige til å ta på seg skylda for motorproblemer og andre ting som de har problemer med nå ...

For passasjerer som opplever å bli strandet og forsinket i flere døgn grunnet tekniske problemer på materiell spiller det vel ikke så stor rolle hvem som har skylden. Poenget er at regulariteten eller punktligheten til Norwegian LH ikke akkurat er noe å skryte av.

Men likevel er passasjerene fornøyde og gir dem høy score på undersøkelsen. Kan vel tyde på at NLH leverer et godt produkt til de aller fleste, også vil de som blir kjempe forsinket selvfølgelig rate dem lavt. Tror nok mange som har blitt litt forsinket ikke dømmer dem nord og ned, da folk aksepterer LITT forsinkelse.

Å indentifisere dårlige egenskaper på det du ikke liker/har bestemt deg ikke å like for så å bedømme totalen utelukkende på nettopp det uavhengig og hvor stort eller lite det er et velkjent fenomen men er kanskje ikke alltid like nyansert og i tråd med hva majoriteten mener;).

Blar du deg litt lengre ned på siden, kommer du til "Europa" katogori. Men la meg hjelpe deg. Føler du deg bedre nå?

The World's Best Low-Cost Airlines in 2015
THE AWARD DETAILS
The Award for the world's Best Low-Cost Airline represents the global ratings achieved by all low-cost carriers. As a Quality distinction, the award is based upon customer satisfaction assessment of product and staff service standards supplied by the airline in both the cabin and airport environments. AirAsia is named the World's Best Low-Cost airline for the 7th consecutive year, with Norwegian named the world's Best Long Haul Low-Cost Airline and Best Low-Cost Airline in Europe.
AirAsia
World's Best Low-Cost Airlines
1 AirAsia
2 Virgin America
3 Norwegian
4 easyJet
5 Jetstar Airways
6 AirAsiaX
7 Indigo
8 WestJet
9 Jetstar Asia
10 Scoot

Best Low-Cost Airlines in Africa
1 Mango
2 Kulula
3 Fastjet
4 Jambojet
5 fly540
Best Low-Cost Airlines in Asia
1 AirAsia
2 AirAsia X
3 Indigo
4 Jetstar Asia
5 Scoot
6 Peach
7 SpiceJet
8 Tiger Airways
9 Nok Air
10 Spring Airlines
Best Low-Cost Airlines in Australia/Pacific
1 Jetstar Airways
2 AirAsia X
3 Scoot
4 Tiger Airways
Best Low-Cost Airlines in Europe
1 Norwegian
2 easyJet
3 Germanwings
4 NIKI
5 Wizz Air
6 airBaltic
7 WOW Air
8 Pegasus Airlines
9 Onur Air
10 flyBe
Best Low-Cost Airlines in the Middle East
1 Air Arabia
2 flyDubai
3 Jazeera Airways
4 Nas Air
5 Up
6 Flynas
Best Low-Cost Airlines in North America
1 Virgin America
2 WestJet
3 Southwest Airlines
4 Frontier Airlines
5 Volaris
6 Spirit Airlines
7 Sun Country Airlines
8 Allegiant Air
9 VivaAerobus
10 Interjet
Best Low-Cost Airlines in South America
1 Azul Airlines
2 Gol
3 Easyfly
4 VivaColombia
Best Low-Cost Airlines in C Asia/India
1 Indigo
2 SpiceJet
3 Mihin Lanka
4 GoAir
5 airblue
6 Air Pegasus

Dette er jo uten tvil imponerende og lite aa surmule over.

Det er jo en grei liste over kokurrenter de slo (blant annet Scoot) paa long haul.

:nor

Ser man på de 100 beste selskapene i verden uavhengig av kategori, kommer Norwegian på en 33. plass og SAS på en 57. plass.
Norwegian avanserer i fra fjorårets plassering. SAS faller på listen.

Er Virgin America LCC? Trodde de hadde et solid produkt alla Virgin Australia

Det er ikke nødvendigvis produktet det går på, men mer selskapsstrukturen.

Er Virgin America LCC? Trodde de hadde et solid produkt alla Virgin Australia
Virgin America regnes som LCC, selv om de har et solid produkt ja :rolleyes:

The Best Airlines in Europe
1 Turkish Airlines
2 Lufthansa
3 Austrian
4 Swiss
5 Air France
6 British Airways
7 KLM
8 Aegean Airlines
9 Norwegian
10 Finnair
http://www.worldairlineawards.com/Awards/best_airlines_by_world_region.html (får opp 2015 målingen når jeg går via Facebook, men når jeg åpner akkurat samme link i safari kommer 2014 opp:headbang)
Ser ut som at DY har kommet seg inn på top 10 europe og! Men jeg stusser litt på listen, fordi at på top 100 worldwide kommer Finnair foran norwegian. Regner de denne kategorien som luftfart innen Europa?

Det er jo en grei liste over kokurrenter de slo (blant annet Scoot) paa long haul.

:nor

Spesielt enig vedr. Scoot som har like fly (dog også B789) og som er et datterselskap av SIA.

Jaha, og hvilken rolle spiller det for kunder som er strandet på en flyplass i dagesvis at det ligger "utrolig mye arbeid" bak long haul satsingen til DY?
Og den ansvarsfraskrivelsen blir bare for dum.

Back