Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Så da skal de kvitte seg med de fem 300-maskinene de eier også altså. Gjerne litt OT dette, men hadde det ikke vært lurt å beholdt noen få 300, for slike tilfeller, samt på ruter som ikke har så høy kabinfaktor?
 
Men altså, husker jeg felt feil her, men er det ikke vedtatt innad i Avinor at de nå skal fjerne deler av den knausen nettopp på grunn av denne problematikken?
 
Det er vel flere flyplasser som -800 ikke er helt "ideell" på i vårt land, om maskinen er full...
 
Men altså, husker jeg felt feil her, men er det ikke vedtatt innad i Avinor at de nå skal fjerne deler av den knausen nettopp på grunn av denne problematikken?

Joda, er visstnok det men det mangler visstnok litt penger :) Måtte vel også inn i Transportplanen til regjeringa for at pengene skulle komme. Mener jeg å måtte huske :)
 
....så nå mener DY at Avinor skal bruke skattebetalernes penger på at DY skal få lov til å operere med den flytypen de selv vil? ;) *dukke*
 
....så nå mener DY at Avinor skal bruke skattebetalernes penger på at DY skal få lov til å operere med den flytypen de selv vil? ;) *dukke*

Inntrykket jeg sitter med er at dette er uttalelser i forbindelse med en høring som er ute, men jeg kan ta feil.
 
Avinor brukte flere tusen på Karmøy slik at Ryanair skulle komme dit. De krevde rullebane for å ta ned -800 maskiner.
SAS hadde bedt om samme utvidelsen flere år før, med beskjed om at dette ikke var nødvendig.
Så avhengig av hvem som snakker, og krever. Så finnes det alltid penger.
 
Avinor brukte flere tusen på Karmøy slik at Ryanair skulle komme dit. De krevde rullebane for å ta ned -800 maskiner.
SAS hadde bedt om samme utvidelsen flere år før, med beskjed om at dette ikke var nødvendig.
Så avhengig av hvem som snakker, og krever. Så finnes det alltid penger.

Eventuelt: SAS har bedt om dette i flere år, og da de endelig får det som de vil, benytter Ryanair muligheten til å starte rute.

Jeg kan ikke vise til noen kilde for den påstanden. Det kan ikke du for din heller. Kanskje du bare farer med pjatt og konspirasjonsteorier?
 
Avinor/OSL er selvfinansierende, bare til info.

Ja, men de har fremdeles begrensede midlert til rådighet. Og det er vel endel andre pressende saker å investere i enn å legge til rette for at Norwegian også i fremtiden skal kunne fly til Kirkenes:stir
 
Avinor/OSL er selvfinansierende, bare til info.

Nå tar jeg ikke stilling til om hvorvidt Avinor bør bruke disse kronene på KKN eller ikke, men samme hvor selvfinansierende Avinor er så, så må det brukes penger som ellers trengs det utvidelser sårt opptil flere andre steder - som kommer på bakgrunn av at trafikken faktisk er betydelig i størrelse. :old
 
...så nå mener DY at Avinor skal bruke skattebetalernes penger på at DY skal få lov til å operere med den flytypen de selv vil?
Betraktelig bedre å gjøre det, enn å gi milliarder av skattebetalernes penger til sas slik at de kan søle de bort. På denne måten har man ihvertfall noe igjen for det.
 
Betraktelig bedre å gjøre det, enn å gi milliarder av skattebetalernes penger til sas slik at de kan søle de bort. På denne måten har man ihvertfall noe igjen for det.

Nå har den diskusjonen vært oppe før, men jeg foreslår at du søker opp ordet "Emisjon" på Wikipedia eller noe sånt.
 
<mod>
Bare sånn før vi tar av nå (lukter snart OT her). "SK vs DY" og "Staten investerer/kaster bort penger på SK" lar vi ligge :old
</mod>
 
Har reist mye over KKN i perioden 2000 - 2004. Husker en vintersøndagskveld i 2002, da vi sto å ventet på SK's MD-80 fra Oslo. Den var maks lastet i forhold til den korte banen, og fikk nok litt for høy fart på finalen, og avbrøt 150 fot over rullebanen. De gjorde ikke et nytt forsøk (for lite fuel?) og gikk deretter istedet til Lakselv, og kastet av 50 passasjerer som måtte ta buss de 40 milene til Kirkenes. Iflg FA'en jeg pratet med da jeg gikk ombord i KKN, var det ikke akkurat kø av frivillige som ville ta buss fra Lakselv, og hele prosessen tok drøyt 2 timer. Stemningen var amper, med tilløp til håndgemeng. Hun var mildt fortvilet.
KKN fortjener uansett en skikkelig rullebane uten dagens begrensninger. Terminalen som var bygd i 2007 er allerede sprengt kapasitetsmessig.
 
Eventuelt: SAS har bedt om dette i flere år, og da de endelig får det som de vil, benytter Ryanair muligheten til å starte rute.

Jeg kan ikke vise til noen kilde for den påstanden. Det kan ikke du for din heller. Kanskje du bare farer med pjatt og konspirasjonsteorier?

Vet ikke hvem som farer med pjatt som du så delikat kaller det her.
Men offentlige artikler ( som ligger på nettet ) som bekrefter det jeg sier er det mange av. Å siden jeg selv jobber i SAS var det mye info som man fikk høre i den tiden dette stod på når man var på Karmøy.
Linker til 2 av artikklene samt et litet utdrag ligger her
Så selv om ikke du kan vise til noe, så kan jeg.
Uten konspirasjonstorier.

http://www.boarding.no/art_print.asp?id=8477

http://www.haugalandet.net/031130.htm
Lenger flystripe på Karmøy har vært ønsket siden flyplassen ble bygget tidlig på 70-tallet. Etterhvert var faktisk flyplassen på Helganes en av de få korte (1600 m) stamflyplassene som var igjen her i landet. Med lavt skydekke, ruskevær og blest medførte dette usikkerhet og redusert regularitet. Men - For 1,5 år siden lå en driftig gjeng haugalendinger i forhandlinger med lavprisselskapet Ryanair. Selskapet tente på ideen om å fly på Haugalandet, men stilte et par ufravikelige krav: Lenger rullebane - og at en del knauser rundt sydenden av stripen måtte ryddes vekk. Så måtte det altså irer til for å få til det som vårt eget, trofaste og skandinaviske SAS har ønsket seg i alle år.

Så igjen, er stemmen til de som spør, i dette tilfellet Bjørn Kjos, høy nok. Så blir det nok en ordning.
 
Last edited:
Det koker ned til hvorvidt staten ønsker konkurranse på flygninger til/fra Kirkenes.

Hvis de ikke ønsker konkurranse kan de bare unngå denne bevilgningen så kan SAS få beholde en destinasjon til der de kan opprettholde høye billettpriser..
 
Back
Top