• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian Januartall + 10%

apron

ScanFlyer Blue
"Norwegian opplyser at norwegian.no hadde 553.891 passasjerer i januar i år, opp 10 prosent i forhold til samme måned i fjor.

Den totale passasjertrafikken (RPK) økte med 20 prosent. Den totale kapasiteten (ASK) økte med 26 prosent. Kabinfaktoren var på 71 prosent, ned tre prosentpoeng. Nedgangen blir i sin helhet motvirket av en økning i Yield på 16 prosent. Nettoeffekten er positiv noe som reflekteres i at endringen i enhetsinntekt (RASK) er positiv."

http://www.hegnar.no/bors/article358826.ece

Hmmm yield opp og kabinfaktor ned. Jeg er ikke tallknuser men betyr ikke dette da at billettpris pr.snute er i snitt høyere.....eller har det sammenheng med kapasiteten også..... ?

Overgang fra 737-300 til 737-800 uten å selge fler billetter vil jo automatisk gi lavere kabinfaktor.

Men ettersom -800 er billigere å operere blir det fortsatt høyere inntjening.

Overgang fra 737-300 til 737-800 uten å selge fler billetter vil jo automatisk gi lavere kabinfaktor.

Men ettersom -800 er billigere å operere blir det fortsatt høyere inntjening.

Noen som hvor mye mer enn full -300 koster å operere i forhold til en -800 med like mange passasjerer? (altså at -800 ikke er full)

Liten tvil om at Norwegian klarer å holde en forholdsvis grei fart inn i 2009, forholdene tatt i betraktning. Selskapet gikk også ut i begynnelsen av krisen og antydet det som nå skjer. Ikke mange som trodde på Daniel da, han var stort sett en storkjefta tulling:)

..på meg virker det som at folk reiser ca 10% mindre. SAS lekker som en sil og taper 20%. Av disse reiser 10% heller med DY mens de resterende lar være å reise.

Ergo - DY øker brukbart ihht økt kapasitet mens SK taper masse med resusert kapasitet.
- Begge har en økning i Yield - størst hos DY med 16%.
Forretningsreisende har fått opp øynene for DY!

Jeg trodde på Daniel...syntes til og med han var/er kjekk!!!

Nei, og når MDene er ute og 737.SE overføres .NO mistenker jeg at .SE forsvinner også fra trafikktallene.

Back