Norwegian Januartall + 10%

apron

ScanFlyer Blue
"Norwegian opplyser at norwegian.no hadde 553.891 passasjerer i januar i år, opp 10 prosent i forhold til samme måned i fjor.

Den totale passasjertrafikken (RPK) økte med 20 prosent. Den totale kapasiteten (ASK) økte med 26 prosent. Kabinfaktoren var på 71 prosent, ned tre prosentpoeng. Nedgangen blir i sin helhet motvirket av en økning i Yield på 16 prosent. Nettoeffekten er positiv noe som reflekteres i at endringen i enhetsinntekt (RASK) er positiv."

http://www.hegnar.no/bors/article358826.ece

Hmmm yield opp og kabinfaktor ned. Jeg er ikke tallknuser men betyr ikke dette da at billettpris pr.snute er i snitt høyere.....eller har det sammenheng med kapasiteten også..... ?

Overgang fra 737-300 til 737-800 uten å selge fler billetter vil jo automatisk gi lavere kabinfaktor.

Men ettersom -800 er billigere å operere blir det fortsatt høyere inntjening.

Overgang fra 737-300 til 737-800 uten å selge fler billetter vil jo automatisk gi lavere kabinfaktor.

Men ettersom -800 er billigere å operere blir det fortsatt høyere inntjening.

Noen som hvor mye mer enn full -300 koster å operere i forhold til en -800 med like mange passasjerer? (altså at -800 ikke er full)

Liten tvil om at Norwegian klarer å holde en forholdsvis grei fart inn i 2009, forholdene tatt i betraktning. Selskapet gikk også ut i begynnelsen av krisen og antydet det som nå skjer. Ikke mange som trodde på Daniel da, han var stort sett en storkjefta tulling:)

..på meg virker det som at folk reiser ca 10% mindre. SAS lekker som en sil og taper 20%. Av disse reiser 10% heller med DY mens de resterende lar være å reise.

Ergo - DY øker brukbart ihht økt kapasitet mens SK taper masse med resusert kapasitet.
- Begge har en økning i Yield - størst hos DY med 16%.
Forretningsreisende har fått opp øynene for DY!

Jeg trodde på Daniel...syntes til og med han var/er kjekk!!!

Nei, og når MDene er ute og 737.SE overføres .NO mistenker jeg at .SE forsvinner også fra trafikktallene.

Back