Norwegian innfører "All Incusive"

Dette er en viral kampanje som setter fokus på det Norwegian vil. Det er supereffektivt selv om mange går på limpinnen (utrolig nok).

Hva mener du med "selv om mange går på limpinnen"? :)

DY har jo masser af unødvendige gebyrer :stir

Man kan like eller ikke like konseptet, men DY gjør vel ikke annet enn å dekke kostnadene sine. Så unødvendige er vel "gebyrene" ikke.

Re: Norwegian innfører "All Incusive"

Så unødvendige er vel "gebyrene" ikke.

De er da ganske unødvendige. Intet problem at inkludere det i billetten som de fleste behøver. Hvor mange rejser f.eks. til USA uden en kuffert eller lidt mad f.eks.?

De kan jo sjovt nok godt inkludere Wifi i billetten - også hos dem der ikke ikke bruger det.

Naturligvis frit valg hvordan man sammensætter sit produkt, men man skal da være mere end almindeligt naiv, hvis man tror på at det handler om at kunden skal slippe for at betale for noget. Hele lavpriskonceptet handler jo om at betale for mest muligt. Der er jo udelukkende tale om at dem der skal bruge mere end et minimum skal betale ekstra for alt og ikke at nogle skal betale mindre. Men men... folk hopper jo på hvad som helst og det er DY gode til at udnytte, men det gør det hverken mere sandt eller til særlig god stil.

De er da ganske unødvendige. Intet problem at inkludere det i billetten som de fleste behøver. Hvor mange rejser f.eks. til USA uden en kuffert eller lidt mad f.eks.?

De kan jo sjovt nok godt inkludere Wifi i billetten - også hos dem der ikke ikke bruger det.

Naturligvis frit valg hvordan man sammensætter sit produkt, men man skal da være mere end almindeligt naiv, hvis man tror på at det handler om at kunden skal slippe for at betale for noget. Hele lavpriskonceptet handler jo om at betale for mest muligt. Der er jo udelukkende tale om at dem der skal bruge mere end et minimum skal betale ekstra for alt og ikke at nogle skal betale mindre. Men men... folk hopper jo på hvad som helst og det er DY gode til at udnytte, men det gør det hverken mere sandt eller til særlig god stil.

Det hele handler om å tjene penger. Enten inkluderer man alt (eller det meste) i prisen og lar alle betale for alt uavhengig av om de benytter seg av det eller ikke. Eller man tar ekstra betalt for alt (eller det meste). Den siste modellen er best egnet hvis pris er lokkemat. Den første modellen er best egnet hvis annet enn pris er lokkemat.

Begge modellene er egnet til å villede kunden. Og mange blir nok villedet. Til og med her på forumet snakker mange om gratis mat og bagasje.

Det hele handler om å tjene penger. Enten inkluderer man alt (eller det meste) i prisen og lar alle betale for alt uavhengig av om de benytter seg av det eller ikke. Eller man tar ekstra betalt for alt (eller det meste). Den siste modellen er best egnet hvis pris er lokkemat. Den første modellen er best egnet hvis annet enn pris er lokkemat.

Begge modellene er egnet til å villede kunden. Og mange blir nok villedet. Til og med her på forumet snakker mange om gratis mat og bagasje.

At noe er gratis når det er inkludert i en totalpris er jo tidenes selvmotsigelse. Jeg skal ikke si om jeg liker den ene eller andre modellen, men ingen av de er perfekte.

Dette er heller ikke noe spesielt for flybransjen. Ser man f.eks. på finansbransjen opplever jeg at mange skryter av at de har diverse gratis tjenester, men de betaler som oftest for de på en eller annen måte.

Ærlig talt altså, dette var et ganske genialt reklamestunt. Produktet blir framhevet på en positiv måte, det er genuint, morsomt, og Kjos på flyet er jo bare hyggelig!

Markedsføring: Man framhever sitt eget produkt foran andres. En reklame skal ALLTID gå ut ifra at ditt produkt er bedre enn andres, og da helst på den måten at kunden går bort fra konkurrenten til deg. Akkurat denne kampanjen "nailet" Norwegian. Den var ikke bare siktet til SAS, men alle konkurrenter som tar seg betalt for "alt inkludert".

Og Northrider, let's agree to disagree ;) Jeg er sikker på at du skjønner markedsføring utmerket.

Jeg tror vi har hatt denne diskusjonen før, men jeg er grunnleggende uenig med deg i at man ikke kan snakke om gratis mat og bagasje. At du legger til grunn at folk, inkludert meg, som snakker om det, ikke har forstått noe, får stå for din regning. En flybillett prises på ganske mange andre måter enn at alle kostnader selskapet har legges sammen, og så legger man til fortjeneste, og så har man prisen kunden skal betale...:rolleyes:

Det er jeg enig i. Man skal ikke rakke ned på sine konkurrenter, det tyder på at det
produktet man har ikke er godt nok til å stå på egne ben.

Men, SAS har i lengere tid brukt millioner på kampanjer av typen;
"Hos oss får du alt inkludert uten å måtte betale noe ekstra/gebyrer"

- For det første er jo dette ett angrep på de som har gebyrer, får dem til å høres dyrere ut.
- For det andre vet de fleste av oss at det er det lite som er gratis her i verden.

Så jeg mener DY har sitt på det tørre etisk når de svarer på SAS sine kampanjer som
er rettet mot dem.

W

Her har vi jo et annet godt eksempel på "sammenlignende" annonser, fra dagens VG i papir:

Attachments

• Ryanair.jpg
    Ryanair.jpg
    78.5 KB · Views: 796

Jeg er innhabil, så starter ikke noen diskusjon om sas vs. nax.
Eneste jeg syns er vittig er måten mener de tar betalt kun hvis du ønsker det.

eks "du BETALER for kaffen du vil ha" osv... Sist jeg sjekket får du ikke kaffe når du flyr Norwegian. (Med unntak av noen lengre ruter) Kanskje like greit det er billige billetter :)

En annen ting jeg reagerte på "det koster bare 3-400 kr mer per billett"
Prisforskjellen er normalt ikke mer enn 100 lappen :) Jaja, men for all del. Morsomt stunt, som slår ann hos de fleste! Og da er det vel en suksess? :)

Her har vi jo et annet godt eksempel på "sammenlignende" annonser, fra dagens VG i papir:

Den var drøy, men nå har jo både SAS og Stoltenberg gått rimelig hardt ut mot
Ryanair i det siste, så at det kom noe drøyt fra den kanten er vel ingen bombe.

Hadde RYR hatt litt stil og glimt i øyet, så hadde de nøyet seg med siste settningen.

W

litt-amatør;843491 said:
Jeg tror vi har hatt denne diskusjonen før, men jeg er grunnleggende uenig med deg i at man ikke kan snakke om gratis mat og bagasje. At du legger til grunn at folk, inkludert meg, som snakker om det, ikke har forstått noe, får stå for din regning. En flybillett prises på ganske mange andre måter enn at alle kostnader selskapet har legges sammen, og så legger man til fortjeneste, og så har man prisen kunden skal betale...:rolleyes:

Hvem tenker du betaler for den gratis maten du får på flyet da?

(Jeg kan ikke se at jeg har sagt at du ikke har forstått noe.)

Last edited:

Hvem tenker du betaler for den gratis maten du får på flyet da?

(Jeg kan ikke se at jeg har sagt at du ikke har forstått noe.)

Ja, siden det ikke er passasjerene som betaler den via billetten, enten de spiser den eller ikke, så er det vel de ansatte som betaler den ved hjelp av dårligere arbeidsvilkår. Alternativt er det de snille eierne som er så glade for at du velger å fly med deres flyselskap at de spanderer mat på deg. Riktig?

Vidar

Ja, siden det ikke er passasjerene som betaler den via billetten, enten de spiser den eller ikke, så er det vel de ansatte som betaler den ved hjelp av dårligere arbeidsvilkår. Alternativt er det de snille eierne som er så glade for at du velger å fly med deres flyselskap at de spanderer mat på deg. Riktig?

Vidar

Å, de ja. De hadde jeg glemt.

Norwegians's stunt ligner nå veldig mye på..den gamle monopolisten i telefon markedet sitt stunt: Høyt henger de og sure er de....muligens det kan slå tilbake?

Dette er ingen klok PR Stunt av Norwegian, definitiv ikke.

Folk er ikke dumt og nar Norwegian na henviser pa pris og produktforskjell, sa vil stadig flere se pa det produkt som Norwegian faktisk tilbyr og hva de far hos konkurransen for litt mer penger. Og dette har back-fire potensiale av störst dimensjon.

En liten eksempel:
Norwegian har startspriser pa OSL-SXF pa 299 dersom de ikke kjörer kampanje. Dette er ~42€. Her er dette - som Norwegian selv sier "Null komma nix" inklusive. Og du flyr til en desentralt flyplass.

Air Berlin sin startspris ligger pa 49€ for en enkelt-reise. Dvs du betaler 50 NOK mere og far gratis mat, sjokolade, drikke, bagasjen inklusive og flyr til den sentrale flyplass TXL. Reiser du t/r sa koster en reise med AB fra 79€ med "JustFly" dersom du reiser uten bagasje. Dette prisen er faktisk billigere enn alt hva Norwegian for tiden kan tilby. Og du far omboard samme service for dine penger som alle andre, dvs. gratis mat og drikke er inkludert.

Sa hver enkelt bör sjekke for seg selv om denne Norwegian PR-Propaganda faktisk stemmer... Ja bare sier: La deg ikke rundtlure av de röde neser! ;)

Du er selvsagt inne på noe essensielt.

Det hjelper ikke om ett selskap ER billig, hvis kunden OPPFATTER det som dyrt.
Derfor, en viktig del av markedsføringen er å bli oppfattet som billig av kunden.

Og det er dette med prisoppfattelse som Kjos og MOL er ekstremt gode på.
Jo mer de snakker om lave kostnader, nye drivstoff-effektive fly, betaling
for å gå på toalett, Noen billetter til "gi bort pris"- og trekker ut alt av "extras"
fra grunnprisen etc etc, dess billigere vil vi oppfatte dem som uten at de nødvendigvis er det.

DY har i tillegg gjort det geniale med WIFI. I tillegg til å oppfattes som billig, blir de også
oppfattet som moderne og trendy. Legg på ett stort norsk flag på hele flykroppen og norske
helter på halen og man blir igjen oppfattet som mer norsk enn 17.mai.. Snakk så om hvor gamle
fly konkurrentene har og nye man selv har og man blir oppfattet som miljøvennlig og moderne.

Billig, moderne, trendy, norsk og miljøvennlig - det er hva DY prenter inn i oss at de er og det
er det vi opfatter dem som.

Og her ligger SAS problem. De oppfattes som en del dyrere enn det de er. Da
hjelper det ikke å komme med en gratis kaffekopp alle vet at koster "ingenting".
SAS har ingen identitet som er troverdig. De forsøker å være den mest presise og pålitelige,
men den oppfattelsen klarer en eller annen fagforening eller eller dårlig økonomiske
nyheter å ødelegge med gjevne mellomrom.

W

Helt enig med Wahoo. Det handler ikke om å være billigst, det handler om imaget som kunden sitter igjen med. Kunne ikke ha sagt det bedre selv ;) :p

Kjos är fortfarande långt efter MOL när det gäller förmågan att attrahera media.
När MOL drar till med något spektaktulärt uttalande som ex passagerare är idioter, betala för WC ombord, låt passagerare ligga i lastrummen etc..så kablas uttalandena ut över hela världen när exempelvis BBC World sänder inslaget med MOL.

Videoene med skjult kamera var ikke mye å skryte av. SAS kunne enkelt laget akkurat det samme hvor de med skjult kamera forteller kundene at de nå må betale 100 kr for å sjekke inn bagasje, 30 kr for kaffe, 50 for å velge sete osv. Det burde de faktisk også gjøre. Tipper de ville fått akkurat de samme reaksjonene. Sånn sett er det lett å slå ihjel en slik kampanje som DY kjører.

Morsom kampanje.
Budskapet går rett hjem. Hvorfor betale for noe man ikke benytter seg av? Og skulle man velge å benytte seg av kaffe eller mat er det vel ingen stor forskjell i kvalitet kontra andre selskaper.
Anser hele konseptet for en vinn-vinn situasjon.

Back