Norwegian innfører "All Incusive"

Re: Norwegian innfører "All Incusive"

Jeg har lest tråden ja. Og skjønner at det er et reklamestunt. Men Reklame som går ut på å rakke ned på sine konkurrenter indirekte synes jeg er unødvendig reklame.

Og hvem mener du denne reklamen rakker ned på?

Vidar

Det er ganske åpenbart, synes du ikke? Hele reklamen er et eneste ironisk utsagn mot sin største norske konkurrent.

Det er ganske åpenbart, synes du ikke? Hele reklamen er et eneste ironisk utsagn mot sin største norske konkurrent.

Er det bare Norwegians største norske konkurrent som har "All inclusive"? Norwegian flyr vel på mange destinasjoner og rundt omkring i Europa? Det skulle vel bety at de møter mange konkurrenter, og av alle disse konkurrentene er det altså bare deres norske konkurrent som kjører "All inclusive"?

Jeg ser det heller som et forsøk på å vise forskjell på lavpris konseptet og det mer tradisjonelle konseptet. Nye tider og konsepter utgjør en forskjell.

Vidar

Er det bare Norwegians største norske konkurrent som har "All inclusive"? Norwegian flyr vel på mange destinasjoner og rundt omkring i Europa? Det skulle vel bety at de møter mange konkurrenter, og av alle disse konkurrentene er det altså bare deres norske konkurrent som kjører "All inclusive"?

Jeg ser det heller som et forsøk på å vise forskjell på lavpris konseptet og det mer tradisjonelle konseptet. Nye tider og konsepter utgjør en forskjell.

Vidar

Ettersom stuntet er gjort på den norske facebooksiden, så er vel stuntet rettet mot det norske markedet.

...og det er greit greit da at SAS kjører på med slagordet med at "hos oss betaler du ingen gebyrer" - for det er jo selvfølgelig ikke et spark mot noen :stir
Fram med smilet, dette var da bare artig!

Tydeligvis mange som ikke skjønner hva marketing går ut på.
1) Marketing er rettet mot en målgruppe. Skjønner du det ikke, er det nok ikke ment for deg
2) Marketing handler om å få kundene til å bli bevisst på produktet. Norwegian treffer dette glimrende.
3) Marketing skal helst ha effekt over lengre tid. Dette stuntet er stort nok til å vekke oppmerksomhet hos mange og forbinde Norwegian med et lavpriskonsept.
4) Og den ultimate drømmen: marketing skal ikke koste penger. Regner med at Norwegian sparte en del kroner her.

At noen blir tråkket på tærne får de tåle. Sånn er livet (og business), ikke alle kan tilpasse seg etter deg.

Synes personlig at dette er et smart påfunn av Norwegian. Regner med at dette når VG i morgen, da kan det kalles meget vellykket.

Tydeligvis mange som ikke skjønner hva marketing går ut på.

Jeg skjønner utmerket hva hensikten med marketing er. Jeg deler kun min oppfatning av hva jeg mener om slik markedsføring, som jeg personlig liker å kalle for "O'Leary-stilen". Derfor synes jeg det er trist at Norwegian snur seg mer og mer mot den irske giganten.

..og det er greit greit da at SAS kjører på med slagordet med at "hos oss betaler du ingen gebyrer" - for det er jo selvfølgelig ikke et spark mot noen:stir

Ja, det synes jeg. Det er en forskjell på å reklamere for at prisen du får oppført er prisen du skal betale, og det å gå ut på en sarkastisk måte og fortelle at et all-inclusive konsept automatisk betyr høyere priser.

Smilet er alltid på lur, men jeg er ingen fan av slik markedsføring. Jeg synes god markedsføring er å fremheve sitt eget produkt og selge på det, fremfor å gå løs på sine konkurrenter. ;)
Emirates og Qatar er gode eksempler.

at et all-inclusive konsept automatisk betyr høyere priser

I snitt må det nødvendigvis gjøre det, med mindre ikke er så veldig nøye på størrelsen på fortjenesten, noe f.eks. SAS kanskje ikke har vært i så stor grad som de burde.

Smilet er alltid på lur, men jeg er ingen fan av slik markedsføring. Jeg synes god markedsføring er å fremheve sitt eget produkt og selge på det, fremfor å gå løs på sine konkurrenter. ;)
Emirates og Qatar er gode eksempler.
Ironisk nok er det nettopp det Norwegian gjør, de fremhever sitt produkt. Produktet deres går ut på at man får det man betaler for, og det blir tydelig kommunisert.
Det finnes mange vellykkede reklamekampanjer, men at du bare nevner premiumselskap har kanskje noe å gjøre med at du nettopp ikke forstår markedsføring. Lavprisselskap kan også ha utmerkede reklamekampanjer, selv om produktet deres er vesentlig dårligere.

Og som tidligere nevnt: SAS gjør da akkurat det samme med å tråkke ned på Norwegian fordi de ikke har alt inkludert i billettprisen.

Ironisk nok er det nettopp det Norwegian gjør, de fremhever sitt produkt. Produktet deres går ut på at man får det man betaler for, og det blir tydelig kommunisert.
Det finnes mange vellykkede reklamekampanjer, men at du bare nevner premiumselskap har kanskje noe å gjøre med at du nettopp ikke forstår markedsføring. Lavprisselskap kan også ha utmerkede reklamekampanjer, selv om produktet deres er vesentlig dårligere.

Og som tidligere nevnt: SAS gjør da akkurat det samme med å tråkke ned på Norwegian fordi de ikke har alt inkludert i billettprisen.

+1. Det at Norwegian eksperimenterer med reklamen synes jeg er sprekt- utallig mange ganger større effekt enn banneret til SAS som en ser på DN hver dag..

Ja, det er jeg enig med deg i. Norwegian har alltid hatt fokus på at du får det du betaler for. Men det er en forskjell på å fremheve sitt eget produkt, og fremheve det på bekostning av andre.

At jeg nevnte Emirates og Qatar var to verdenskjente selskap jeg kom på i farten. Det har ingenting med at de er premiumselskaper. Vi kan nevne Frontier Airlines med sine snakkende dyr, widerøe, Alaska Airlines, Wizzair bare for å nevne noen ytterst få.
Må jeg ramse opp alle selskapene i verden som har hatt suksess med å fremheve sitt eget produkt uten å dra inn andre?

Jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden går etter mine markedsføringskunnskaper. Jeg har fra innlegg èn snakket om mine egne meninger og vurderinger om slike reklamer. Når jeg ser en god reklame er jeg intressert i å se hva selskapet kan tilby av tjenester og ikke hva konkurrenten foretar seg.
Jeg vet svært godt at markedsføringen til Norwegian i konseptet er godt til å trekke til seg oppmerksomhet. Bruke minst mulig på å få frem et budskap/image til flest mulig er selvfølgelig et godt markedsføringskonsept, og vi kan jo se eksempler etter eksempler fra Ryanair og MOL på hvordan selskapet ditt kan få oppmerksomhet uten en eneste reklamesnutt.

Jeg kom inn i tråden som en observatør og delte min mening. Om 100.000 andre liker reklamen og dette stuntet blir en suksess for Norwegian, så er det bra for dem og de som liker denne typen markedsføring.

Sånn mentalitet sluttet iallefall jeg bruke på barneskolen. Fordi de andre gjorde det, så kan jeg gjøre det. Jeg har ikke sagt at SAS har vært noe bedre eller verre. Jeg har sagt at SAS er uten tvil den uthengte i dette tilfelle.
Å tråkke på andre for å fremheve seg selv synes jeg er unødvendig, selv i reklamebransjen. Uansett om det gjelder Norwegian,SAS,Ryanair eller noen andre.

Syns snuttene var litt småsøte jeg da(Kjosern var kanskje litt stiv i stilen men pytt). Men en artig vri og ikke minst billig å produsere som jo er viktig for et selskap som vil tjene penger.

Å tråkke på andre for å fremheve seg selv synes jeg er unødvendig, selv i reklamebransjen. Uansett om det gjelder Norwegian,SAS,Ryanair eller noen andre.

Det er jeg enig i. Man skal ikke rakke ned på sine konkurrenter, det tyder på at det
produktet man har ikke er godt nok til å stå på egne ben.

Men, SAS har i lengere tid brukt millioner på kampanjer av typen;
"Hos oss får du alt inkludert uten å måtte betale noe ekstra/gebyrer"

- For det første er jo dette ett angrep på de som har gebyrer, får dem til å høres dyrere ut.
- For det andre vet de fleste av oss at det er det lite som er gratis her i verden.

Så jeg mener DY har sitt på det tørre etisk når de svarer på SAS sine kampanjer som
er rettet mot dem.

W

Norwegian har nå lagt ut en ny reklame på Facebook, og ber folk ta det med ro.

"Lave priser uten noe unødvendig ekstra."

Dette er en viral kampanje som setter fokus på det Norwegian vil. Det er supereffektivt selv om mange går på limpinnen (utrolig nok).

Ikke noe unødvendig ekstra. Men Kjos avslutter reklamen med å kjøpe seg nettopp noe unødvendig ekstra - kaffe :)

Dette var ikke noe å hisse seg opp for. Reklame er reklame.

Ikke noe unødvendig ekstra. Men Kjos avslutter reklamen med å kjøpe seg nettopp noe unødvendig ekstra - kaffe :)

DY har jo masser af unødvendige ekstra gebyrer :stir

Last edited:
Back