Norwegian har opprettet et eget selskap for bonusprogrammet

BraathensSafe1985

ScanFlyer Silver
Norwegian har opprettet et eget selskap for bonusprogrammet – kan være verdt nær ti milliarder kroner

Lars Ola Kjos blir ny styreleder i Norwegian Reward, og får dermed en sentral rolle i utvikling av kanskje den største eiendelen til hele flyselskapet. Fordelsprogrammet kan bli solgt eller børsnotert.

https://www.dn.no/nyheter/2018/04/0...met-kan-vaere-verdt-naer-ti-milliarder-kroner

10 milliarder høres mye ut ... Om det har så stor verdi så bør de vel ikke selge det om de kan unngå det.

Eurobonus ble vel vurdert til 1 milliard da SAS vurderte salg i 2012. Er noen år siden, men kan ikke tenke med at Norwegian reward skal være verdt 10 ganger så mye i dag.

Eurobonus ble vel vurdert til 1 milliard da SAS vurderte salg i 2012.

Men det tallet er nok vesentlig høyere i dag. Nå går ikke SAS ut med konkrete tall, men har inntrykk av det de sier om inntektene her fra eksterne partnere nå i dag er mange ganger høyere

DN i går hadde vel også noen estimater på inntektene til Norwegian Reward, og de forsvarte ikke akkurat en prislapp på 10 mrd. For all del, programmet har en betydelig verdi, men man skal ikke overdrive den heller

DN i går hadde vel også noen estimater på inntektene til Norwegian Reward, og de forsvarte ikke akkurat en prislapp på 10 mrd. For all del, programmet har en betydelig verdi, men man skal ikke overdrive den heller

En ensidig negativ dekning av Norwegian den siste tiden gjør at jeg tar hva DN skriver med en neve salt.

Skal man virkelig tro at nå som Roald har sluttet i sas, så kommer han til å slutte å snakke negativt om norwegian? Tenk igjen folkens, han har sikkert forhandlet seg til gratisbilletter med bolaget i mange år fremover og vil ikke miste den goden

Skal man virkelig tro at nå som Roald har sluttet i sas, så kommer han til å slutte å snakke negativt om norwegian? Tenk igjen folkens, han har sikkert forhandlet seg til gratisbilletter med bolaget i mange år fremover og vil ikke miste den goden

DNtv er enig med Roald. Spinnvillt mener de også :spin

DNtv er enig med Roald. Spinnvillt mener de også :spin

Først og fremst slakter han Pareto-analytikeren, og med rette mener jeg jeg.

Norwegian har i dag en børsverdi på 6,7 milliarder kroner, og det er jo inkludert eierandelen deres i Bank Norwegian. Verdien av bonusprogrammet, skal jo da være priset inn aksjekursen til Norwegian, og selv om markedet neppe klarer estimere verdien av programmet riktig da mye informasjon mangler, så er bonusprogrammet alene, neppe verdt det dobbelte av flyselskapet inkludert bonusprogrammet. Med mindre markedet anser verdien av selve flyselskapet til å være verdt flere milliarder i minus

Så får heller enkelte konspirasjonsteorier mene at DN er "ute ettter" Norwegian, men det endrer ikke mattestykket :stir

På den annen side kan man jo si at Pareto har en historie for å ukritisk hylle alt Kjos gjør, så kanskje Roald sine ord tilfører litt balanse til det bildet.. ;) Husker en del snakk om kursmål på 1000 kr osv.

Først og fremst slakter han Pareto-analytikeren, og med rette mener jeg jeg.

Norwegian har i dag en børsverdi på 6,7 milliarder kroner, og det er jo inkludert eierandelen deres i Bank Norwegian. Verdien av bonusprogrammet, skal jo da være priset inn aksjekursen til Norwegian, og selv om markedet neppe klarer estimere verdien av programmet riktig da mye informasjon mangler, så er bonusprogrammet alene, neppe verdt det dobbelte av flyselskapet inkludert bonusprogrammet. Med mindre markedet anser verdien av selve flyselskapet til å være verdt flere milliarder i minus

Så får heller enkelte konspirasjonsteorier mene at DN er "ute ettter" Norwegian, men det endrer ikke mattestykket :stir
Du skriver neppe og så kommer du med påstander om konspirasjonsteorier. :rolleyes: Jeg etterlyser litt nyanser i DN sin dekning av Norwegian, noe de i den siste tiden mangler. Hvorvidt de er "ute etter" er dine ord.

Du skriver neppe og så kommer du med påstander om konspirasjonsteorier. :rolleyes: Jeg etterlyser litt nyanser i DN sin dekning av Norwegian, noe de i den siste tiden mangler. Hvorvidt de er "ute etter" er dine ord.

Nå leser du Someone som fanden leser bibelen, for å uttrykke det litt poetisk.

Someone bare påpeker noen mangler ved resonnementet til Pareto. Og det er jo vitterlig noen logiske brister ute og går.

Som en fortsettelse fra Someone utgreiinger så var det merkelig om det skulle ligge milliardverdier i bonusprogrammet til flyselskap som for øvrig skulle ha minusverdi. Nokså paradoksalt i så fall. Nå er det jo riktignok sånn at bonusprogrammene etter hvert står litt på egne ben i forhold til det korresponderende flyselskapet. Men læll! (som det heter i Trøndelag).

Ingen kan si med sikkerhet hva Norwegian Reward er verdt. Dette avgjöres dersom noen dukker opp som kjöper. Dersom ingen er villige å betale for Reward, så vil verdien bli relativ små.

Jeg husker godt den dagen da AB solgte 70% av TopBonus til EY for drøye 200 Mio EUR. Alle i bransjen gikk ut og fortalte at dette er illegal støtte fra EY, siden verdier er rett og slett ikke der. Og med litt avstand ble det ingen annen en ett likviditæts-injeksjon fra stor-aksjonær. Dette penge-injeksjon medførte at AB som selskap ikke tok grep med sine alvorlige tap, men istedenfor blir vant å leve på en annens regning.

Situasjonen kan forlikes. Norwegian som flyselskap taper penger så det suser. 2,6 Mrd NOK alene i Q1 2018. De trenger cash for å kunne forsette driften over neste vinter. Og kanskje er det virkelig 10 Mrd. NOK ... som DY trenger for å fa selskap tilbake på solide finansielle ben eller bare overleve vinter 18/19. Hvem vet...

Back