Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Vet ikke om jeg er helt enig der. SAS har booket meg om til både Lufthansa og Thai. Har Norwegian egentlig booket om folk på longhaul? Folk sitter der fra lørdag og Thai flyr også strekningen.

Leste for et år eller tre siden at det har forekommet, men..
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Vet ikke hva som har blitt gjort i denne situasjonen, men Norwegian sender passasjerer med andre selskaper om det er nødvendig.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Sto vel at noen av passasjerene fikk reise hjem på lørdag, mens resten ikke fikk reise hjem før mandag kveld. 4 dager er for dårlig, det må man vel kunne påstå...
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Vet ikke om jeg er helt enig der. SAS har booket meg om til både Lufthansa og Thai. Har Norwegian egentlig booket om folk på longhaul? Folk sitter der fra lørdag og Thai flyr også strekningen.

Er ihvertfall nevnt i nyhetssaken i linken over at 170 av 260 ble fløyet hjem med andre avganger eller flyselskap.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Er ihvertfall nevnt i nyhetssaken i linken over at 170 av 260 ble fløyet hjem med andre avganger eller flyselskap.

Ja så det, og det er synd artikkelen ikke er mer presis. Mange er nok booket om på andre Norwegian avganger, andre dager og/eller via andre Norwegian destinasjoner så langt som mulig. Det som jeg synes er interessant er hvor mange som evt har blitt booket med et annet flyselskap, det finnes et hav av muligheter fra BKK og jeg tenker ikke det er mulig at alle fly fra BKK er utsolgt i 4 dager.

Det er ikke et ukjent fenomen at Norwegian kunder har blitt stående å vente på neste Norwegian fly, eller at de i noen tilfeller nærmest blir overlatt til seg selv å booke om etter kansellering. Her er en ikke så positiv sak fra UK sist høst:
https://www.theguardian.com/travel/2018/nov/03/why-does-norwegian-airlines-get-so-many-complaints
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Jeg ble for en stund siden forsinket med Norwegian. Er det noen regler for hva som er rimelig forpleining for forsinkelser. Norwegian har et standard beloep paa 110 kr paa OSL. Det skal ikke mye til foer det er brukt opp der. Det rekker til en baguett uten drikke.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Det er ikke satt noe standardbeløp for matkuponger, det utregnes ut i fra lengden på forsinkelsen.

EU261 sier ikke noe om beløp. Artikkel 9 sier: "(a) meals and refreshments in a reasonable relation to the
waiting time;"

TV2s Matkontrontrollen har laget en sak om dette temaet: https://www.tv2.no/a/10345778/
 
Last edited:
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Koster virkelig en baguett og en Solo på Narvesen over 110kr?

For 5 år siden ble jeg forsinket 4t05 min fra Geneve. Vi skulle ha landet på OSL kl 16.30. Istede ble det kl 20.35 Vi fikk en matbong som akkurat ikke dekket billigste middag, en pasta rett. Jeg sendte klage til DY og ba om å få dekket de siste 70kr som også dekket en brus. Dette fikk jeg avslag på, da den tekniske feilen på flyet på veg inn til OSL, før avgangen til Geneve var utenfor deres kontroll.
Hadde det vært på morgenen så hadde det holdt med den bongen vi fikk, men jeg var ikke hjemme før kl 22, selv om jeg ble hentet på OSL. Jeg hadde forlatt Chamonix etter frokost, kl 10 og da er det litt sent å vente til kl 22 før man får seg mat. Jeg mente da at pastarett var innen rimelighetens grenser, etter som vi var på middagstid.

Nei, man kunne jo ikke forvente at DY skulle ha Backup maskiner, på sin hovedbase, i Januar, når de hadde vinterparkert flere 733 maskiner og "vår" maskin var den eneste på OSL den dagen med noe forsinkelse utover 30 min. Man kunne heller ikke forvente at DY skulle klare å informere oss om forsinkelsen før 25min før avgang, når maskinen fremdeles stod på OSL med forventet avgang om 1 time (flytid ca 2:30).
Man kan heller ikke forvente at DY skulle skjønne at jeg etter det prøvde å unngå å bruke dem i 5 år, pga 70kr. Neste gang jeg brukte DY på ferietur var til Dubai for 4 uker siden. Det får jo være grenser for hvor langsint man skal være......
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Koster virkelig en baguett og en Solo på Narvesen over 110kr?

For 5 år siden ble jeg forsinket 4t05 min fra Geneve. Vi skulle ha landet på OSL kl 16.30. Istede ble det kl 20.35 Vi fikk en matbong som akkurat ikke dekket billigste middag, en pasta rett. Jeg sendte klage til DY og ba om å få dekket de siste 70kr som også dekket en brus. Dette fikk jeg avslag på, da den tekniske feilen på flyet på veg inn til OSL, før avgangen til Geneve var utenfor deres kontroll.
Hadde det vært på morgenen så hadde det holdt med den bongen vi fikk, men jeg var ikke hjemme før kl 22, selv om jeg ble hentet på OSL. Jeg hadde forlatt Chamonix etter frokost, kl 10 og da er det litt sent å vente til kl 22 før man får seg mat. Jeg mente da at pastarett var innen rimelighetens grenser, etter som vi var på middagstid.

Nei, man kunne jo ikke forvente at DY skulle ha Backup maskiner, på sin hovedbase, i Januar, når de hadde vinterparkert flere 733 maskiner og "vår" maskin var den eneste på OSL den dagen med noe forsinkelse utover 30 min. Man kunne heller ikke forvente at DY skulle klare å informere oss om forsinkelsen før 25min før avgang, når maskinen fremdeles stod på OSL med forventet avgang om 1 time (flytid ca 2:30).
Man kan heller ikke forvente at DY skulle skjønne at jeg etter det prøvde å unngå å bruke dem i 5 år, pga 70kr. Neste gang jeg brukte DY på ferietur var til Dubai for 4 uker siden. Det får jo være grenser for hvor langsint man skal være......



Noe usikker på Narvesen, men Bit/Upper Crust (mulig det heter noe annet nå) tar ca.90 kr for en baguett, med drikke blir det over 110. For lenge siden fikk jeg en gang 130 kr eller så med SAS og noe lignende med Sterling. SAS gav senere et tillegg pga massive forsinkelser den dagen. Sterling mente 130 var tilstrekkelig for å vente i timer og gav intet ekstra da jeg klaget. De måtte høre på Queen senere samme år.

For flere timers forsinkelse bør man kunne forvente et greit måltid med drikke og kaffe til. Det burde være ulike nivåer på bongene avhengig av forsinkelsens varighet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Max-fast? Ingen erstatning

I DN står følgende:
"Derimot har Norwegian bestemt seg for én ting som kan gi selskapet færre ekstrautgifter – og dårligere beskyttelse for uheldige passasjerer.

Ved en vanlig forsinkelse – og hvis ankomst er mer enn to til fire timer forsinket – har passasjerer krav på erstatning, ifølge en EU-forordning. Avhengig av reiselengde er erstatningen på mellom 250 og 600 euro – mellom 2400 og 5800 kroner – per person.
Dersom reisen blir forsinket grunnet Max-problemene, gir ikke Norwegian erstatning eller pengene tilbake:

– Denne situasjonen er utenfor selskapets kontroll og slik sett gjelder kun vanlig forpleining til de som må vente på avgang – for eksempel matkupong – og ikke standard EU-kompensasjon, skriver Sandaker-Nielsen.

For flyselskapet er det viktig å holde kostnadsnivået nede"

Dette tolker jeg som et signal fra Norwegian om at uansett hva som er den reelle årsaken til forsinkelser i tiden fremover, så vil det komme et avslag på krav om kompensasjon med referanse til Max problemene.
Deler andre samme oppfatning?
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Dette tolker jeg som et signal fra Norwegian om at uansett hva som er den reelle årsaken til forsinkelser i tiden fremover, så vil det komme et avslag på krav om kompensasjon med referanse til Max problemene.
Deler andre samme oppfatning?

Nei, jeg deler ikke den oppfatningen. Norwegian følger lover og regler, men ingen flyselskaper overoppfyller EU 261.

Jeg mener for øvrig at EU 261 burde fjernes i sin helhet og erstattes med en individuell frivillig forsikring.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Men hvordan kan de skylde på Max nå? De har hatt god tid til å justere ruteprogrammet, booke om, stenge ruter og leie inn nye fly. Jo lengre det går fra groundinga jo bedre kontroll har de.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Dette tolker jeg som et signal fra Norwegian om at uansett hva som er den reelle årsaken til forsinkelser i tiden fremover, så vil det komme et avslag på krav om kompensasjon med referanse til Max problemene.
Deler andre samme oppfatning?
Klarer ikke helt å lese dette på samme måte som deg, men forklar gjerne hvordan du har kommet frem til slutningen.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Men hvordan kan de skylde på Max nå? De har hatt god tid til å justere ruteprogrammet, booke om, stenge ruter og leie inn nye fly. Jo lengre det går fra groundinga jo bedre kontroll har de.

Det vil fortsatt skape noen forsinkelser og det handler jo mer om at de ikke vil betale erstatting når de justerer ruteprogrammet langt frem i tid. Og det er jo egentlig uansett aldri erstatningspliktig så lenge man varsler mer enn to uker frem i tid

Det er jo garantert noen som kommer forsøke seg på erstatning etter en eller annen schedule change langt frem i tid, men som gjør at de kommer frem noen timer senere. Disse vil da naturligvis ikke får det
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Klarer ikke helt å lese dette på samme måte som deg, men forklar gjerne hvordan du har kommet frem til slutningen.

Med 16 Max på bakken er det vel åpenbart at de kan (bort)forklare omrokkeringer av flåten og endringer av avgangstider med Max.
Jeg oppfattet uttalelsen fra Norwegian som et generelt utsagn og ikke kun relatert til de som har vært booket på Max
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Interessant igrunnen. Om de leier inn fly xx-xxx for å fly en rute som skulle blitt flydd med Max, og xxx'en blir forsinket, så er det vel det, altså ikke Max'en som utløser eventuelle erstatninger.
Om noen opplever dette hadde det vært spennende å se om DY slipper unna å måtte betale erstatning.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Med 16 Max på bakken er det vel åpenbart at de kan (bort)forklare omrokkeringer av flåten og endringer av avgangstider med Max.
Jeg oppfattet uttalelsen fra Norwegian som et generelt utsagn og ikke kun relatert til de som har vært booket på Max
Vel ikke er det åpenbart, men du må gjerne mistenke at de kommer til å gjøre det basert på en holdning til selskapet. På meg virker det uansett som om NAS har tatt nødvendige tiltak for å hindre at dette går utover passasjerene. Synes det da blir feil å anklage på forhånd.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Vel ikke er det åpenbart, men du må gjerne mistenke at de kommer til å gjøre det basert på en holdning til selskapet. På meg virker det uansett som om NAS har tatt nødvendige tiltak for å hindre at dette går utover passasjerene. Synes det da blir feil å anklage på forhånd.

Hvordan tolker du Sandaker Nilsen sin uttalelse? Det er 3 uker siden Max ble parkert.
Vil alle heretter ha rett på kompensasjon?
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Uten at jeg er jurist er min rent personlige mening at de er, eller om få dager er erstatningspliktige etter vanlige regler. De bør ha hatt lang nok tid nå til å varsle innen 14 dager eller finne andre løsninger.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Uten at jeg er jurist er min rent personlige mening at de er, eller om få dager er erstatningspliktige etter vanlige regler. De bør ha hatt lang nok tid nå til å varsle innen 14 dager eller finne andre løsninger.
Tja - utfordrende. Det kan være perioder det er vanskelig å få innleie osv. så jeg vil jo si at en del ting er en smule utenfor Norwegians kontroll her. Og nye fly får man jo ikke kjøpt over natta. De kunne jo selvfølgelig kansellert en drøss flighter, men også det rammer passasjerer unødvendig og er også feil om flyene allikevel går. Det blir jo litt feil uansett hva de gjør.
 
Back
Top