Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Passasjerene krever 9500 kroner etter Gatwick-strabasene. Norwegian: – Vi har avsluttet saken.

Norwegian sier de har avsluttet saken om passasjerene som brukte 13 timer på reisen Gatwick London-Oslo i august. Det er passasjerer rykende uenige i.

https://www.aftenposten.no/norge/i/...-strabasene-Norwegian--Vi-har-avsluttet-saken

Det er nok mange sider av saken. Men ettersom flyselskapet her ble tatt i løgn/ikke sjekket fakta ville jeg betalt eller kommer folk litt mer i møte. Det er meget sjelden forsinkelser blir så lange, særlig på en så kort flytur. Det kan være en litt farlig praksis for fremtiden, men som sagt er dette en ekstraordinær lang forsinkelse og elendig håndtert fra Norwegians side. At hele 80 passasjerer fortsatt står på krava viser hvor rasende mange er.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Mye som gikk galt for DY her, men å kreve nesten en halv månedslønn (netto) i erstattning for 13t forsinkelse er hinsides grådig etter min mening.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc) (del

Vel det står ikke noe eksplisitt i ECS261 om tarmac-delay, og jeg må innrømme at jeg tar det som står på airhelp sin side med en god honningkrukke med salt. Altså, jeg hadde vært rimelig forbannet om dette hadde skjedd meg, men jeg lurer litt på hvilken lov de skal lene seg på.

Fant det! Er et forslag fra EU kommisjonen fra 2013, som tydeligvis har strandet litt:
https://www.consilium.europa.eu/en/policies/air-passenger-rights/
http://register.consilium.europa.eu/doc/srv?l=EN&f=ST 7615 2013 INIT
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Leser på et Facebook forum om mange som avbestilt sin reise etter at Norwegian leide inn Cambodia Airlines som erstatningsfly og sprer gørr.

Noen som har noen bakgrunn på dette flyselskapet?
 

Attachments

  • Bilde 02.11.2018, 17 06 17.jpg
    Bilde 02.11.2018, 17 06 17.jpg
    94.9 KB · Views: 1,209
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Leser på et Facebook forum om mange som avbestilt sin reise etter at Norwegian leide inn Cambodia Airlines som erstatningsfly og sprer gørr.

Noen som har noen bakgrunn på dette flyselskapet?

En eller annen tredjepartsapp som surrer med koder. Flighten ble operert av en Norwegian 787-9.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Hvilket Facebook-forum var dette?
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

IATA koden DI er jo Norwegian UK (Rednose)
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Facebook forumet er: “Norwegian Airlines Experiences From Hell”
2100 medlemmer der og skriver du noe positivt om Norwegian blir du hivd rett ut :-) Mye spenstig lesning og mange amerikanere i gruppen. Liten guilty pleasure eller noe spesiell form for underholdning å følge denne gruppen da det er mye hysteriske folk som skriver her og mye feil informasjon som gis. Også ansatte i andre samt flyselskap i gruppen som fryder seg og journalister som lett finner ofre for “mishandlingen” de har fått av Norwegian og kan lage nyhetssak på osv osv :-)
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Historisk har Cambodia Airlines eksistert, men IATA-koden var Y6. Skulle likt å vite om de evt. har hatt flere koder, og om Y6 bare var den siste av flere, for det ser ut til at selskapet har åpnet og lukket flere ganger... Det vil i så fall kunne forklare forvirringen, uten at det blir mindre komisk av den grunn.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Høres ikke ut som verdens mest troverdige Facebook-gruppe......
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Jeg har et spm om Norwegians håndtering av forsinkelser og EU-regler. I mitt tilfelle ble en flyvning fra OSL-ARN forsinket. Jeg sjekket inn på automat da to kolli skulle sjekkes inn. Det ble da opplyst at avgang ville skje tre timer etter skjema, altså EUs grense for kompensasjon. Man innretter seg da etter tre timers forsinkelse og planlegger deretter, det er begrenset hva man kan fly inn av forsinkelse på en så kort flyvning. Dette kom svært ubeleilig men til jeg måtte reise. En matbong på latterlige 110 kr ble delt ut. Ankomst Stockholm ble til slutt noe mindre enn tre timer sent. Jeg la inn en klage, Norwegian viste først til at det var ekstraordinære omstendigheter som de ikke ville gå i detaljer om. Forsinkelsene lengde ble ikke nevnt. Jeg svarte at det er vanskelig å vite hvilken vurdering DY har lagt til grunn det ikke opplyses om omstendighetene, men at opplysningene oversendes Flyklagenemnda om man klager dit. De svarte at de ikke gir slike opplysninger og da kommer det plutselig at forsinkelsen var mindre enn 3 timer. Jeg svarte da at det virker som de endrer begrunnelse når man ikke godtar et svar og kommer med motargumenter. De svarte da at de ikke vil gi noen opplysninger da de ikke kunne gjøre det i hvert enkelt tilfelle. Mitt spørsmål er om det er noe praksis for saker der forsinkelsen faktisk opplyses til å bli 3 timer på forhånd men blir noe mindre. Jeg er fristet til å sende inn en klage to piss them off.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Mitt spørsmål er om det er noe praksis for saker der forsinkelsen faktisk opplyses til å bli 3 timer på forhånd men blir noe mindre. Jeg er fristet til å sende inn en klage to piss them off.
Det er forsinkelse ved ankomst til gate som gjelder ifht EU-kompensasjon, men OSL-ARN er vel "type 1" og to timer forsinkelse som er grensen?

Du finner en del lesestoff i disse trådene: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=114531 https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=147750
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Det er forsinkelse ved ankomst til gate som gjelder ifht EU-kompensasjon, men OSL-ARN er vel "type 1" og to timer forsinkelse som er grensen?

Er det ikke slik at hvis det er mer enn to men mindre enn tre timer så har man krav på forpleining men ikke kompensasjon?
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Jeg har et spm om Norwegians håndtering av forsinkelser og EU-regler. I mitt tilfelle ble en flyvning fra OSL-ARN forsinket. Jeg sjekket inn på automat da to kolli skulle sjekkes inn. Det ble da opplyst at avgang ville skje tre timer etter skjema, altså EUs grense for kompensasjon. Man innretter seg da etter tre timers forsinkelse og planlegger deretter, det er begrenset hva man kan fly inn av forsinkelse på en så kort flyvning. Dette kom svært ubeleilig men til jeg måtte reise. En matbong på latterlige 110 kr ble delt ut. Ankomst Stockholm ble til slutt noe mindre enn tre timer sent. Jeg la inn en klage, Norwegian viste først til at det var ekstraordinære omstendigheter som de ikke ville gå i detaljer om. Forsinkelsene lengde ble ikke nevnt. Jeg svarte at det er vanskelig å vite hvilken vurdering DY har lagt til grunn det ikke opplyses om omstendighetene, men at opplysningene oversendes Flyklagenemnda om man klager dit. De svarte at de ikke gir slike opplysninger og da kommer det plutselig at forsinkelsen var mindre enn 3 timer. Jeg svarte da at det virker som de endrer begrunnelse når man ikke godtar et svar og kommer med motargumenter. De svarte da at de ikke vil gi noen opplysninger da de ikke kunne gjøre det i hvert enkelt tilfelle. Mitt spørsmål er om det er noe praksis for saker der forsinkelsen faktisk opplyses til å bli 3 timer på forhånd men blir noe mindre. Jeg er fristet til å sende inn en klage to piss them off.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva er problemet:8: At"du" ikke får penger? At forsinkelsen ble 2:59 istedet for 3:01:rolleyes:
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

At de opplyser at forsinkelsen vil bli tre timer og deretter ikke vil betale. Det må også være lov til å stille et spm før du kommer med sarkasmer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Er det ikke slik at hvis det er mer enn to men mindre enn tre timer så har man krav på forpleining men ikke kompensasjon?

Yepp - korrekt (jeg blingset litt).

Forresten - infosidene til Norwegian her:
https://www.norwegian.com/en/bookin.../your-passenger-rights/eu-regulation-2612004/
At de opplyser at forsinkelsen vil bli tre timer og deretter ikke vil betale.


Det er ankomsttid ved gate som teller, så spiller ingen rolle om de sier det blir 3:05 eller 5:00 som estimat...
 
Last edited:
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Et indstillet fly i Bangkok er lige nu forside-historie på dr.dk:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/m...-strandet-i-bangkok-vi-faar-ingen-information

"Marianne og 89 andre danskere strandet i Bangkok: Vi får ingen information
Et Norwegian fly fra Bangkok til Danmark er udsat på ubestemt tid."

"Flyvet skulle være lettet fra Bangkok fredag formiddag, men på grund af tekniske udfordringer kom flyet aldrig i luften."
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Et indstillet fly i Bangkok er lige nu forside-historie på dr.dk:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/m...-strandet-i-bangkok-vi-faar-ingen-information

"Marianne og 89 andre danskere strandet i Bangkok: Vi får ingen information
Et Norwegian fly fra Bangkok til Danmark er udsat på ubestemt tid."

"Flyvet skulle være lettet fra Bangkok fredag formiddag, men på grund af tekniske udfordringer kom flyet aldrig i luften."
Men det er jo "the never ending story" langt fra første gang, og absolut ikke sidste gang"..Folk puster sig op..."vi kommer aldrig til at flyve med Norwegian igen"....lige indtil næste gang, hvor de igen gør det..
Hilsen Ole
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Men det er jo "the never ending story" langt fra første gang, og absolut ikke sidste gang"..Folk puster sig op..."vi kommer aldrig til at flyve med Norwegian igen"....lige indtil næste gang, hvor de igen gør det..
Hilsen Ole
Omtrent like bra el dårlig som ditt kjære SAS dette. Ved uregelmessigheter er de omtrent like dårlige(el gode).
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Omtrent like bra el dårlig som ditt kjære SAS dette. Ved uregelmessigheter er de omtrent like dårlige(el gode).

Vet ikke om jeg er helt enig der. SAS har booket meg om til både Lufthansa og Thai. Har Norwegian egentlig booket om folk på longhaul? Folk sitter der fra lørdag og Thai flyr også strekningen.
 
Back
Top