Norwegian går "cashless"?

raskefot

ScanFlyer Blue
Norwegian går "cashless"?

Norwegian-meny

Norwegian vil fra og med 1. oktober 2011 kun akseptere kredittkort/debetkort ved salg om bord på flyvninger mellom de Nordiske land.

Norwegian går visst over til kontantfri kabin på nordiske ruter f.o.m. i dag. Synes dette er en god idé. Flytiden mellom OSL og ARN er knapp nok, og crewet slipper å fikle med veksel. Resten av rutenettet, foruten innenriks Norge, følger kanskje etter snart? Hvor mye sparer flyselskapene på å kutte kontantbetaling?

Re: Norwegian går "cashless"?

Er ikke vaske-ekte penger ikke godt nok lengre? Hvorfor skal alt betales med kriditt/debit kort for tiden? Har kontanter mistet sin verdi?

Er ikke vaske-ekte penger ikke godt nok lengre? Hvorfor skal alt betales med kriditt/debit kort for tiden? Har kontanter mistet sin verdi?

Det er dyrt at håndtere kontanter - specielt mønter koster en formue at få bankerne til at håndtere når det er i store mængder...

Men er det lovlig å nekte å ta imot kontanter som betalingsmiddel?

De har ingen plikt til å selge deg noe ;)
Siden det er snakk om internasjonale flygninger gjelder muligens ikke lover om tvunget betalingsmiddel heller, men det er bare aktuelt for produkter som betales etter at de er forbrukt uansett (gjeld, restaurant etc.)

I utgangspunktet så er kontanter tvunget, så man må ta det imot om noe selges. Men vet ikke om det gjelder på utenriks

Dette ble praktisert for en stund siden, men ble gått bort i fra pga noen regler(husker ikke hva). Kanskje disse er blitt endret av EU eller andre myndigheter.

Det vil bli spart noe tid med bare å telle kortslipper istede for penger i flere valuta.

Last edited:

De har ingen plikt til å selge deg noe ;)
Siden det er snakk om internasjonale flygninger gjelder muligens ikke lover om tvunget betalingsmiddel heller, men det er bare aktuelt for produkter som betales etter at de er forbrukt uansett (gjeld, restaurant etc.)

Så barn som reiser alene (UM) skal altså ikke få mulighet til å kjøpe seg noe å spise/drikke på de rutene dette kommer til å gjelde på de nå da????????

Dette er helt vanlig i USA. Der er det stortsett bare kort som gjelder ombord.

Så barn som reiser alene (UM) skal altså ikke få mulighet til å kjøpe seg noe å spise/drikke på de rutene dette kommer til å gjelde på de nå da????????

Jeg vil tro at de aller, aller fleste, klarer seg i en time uten servering... På flyplassene tar de fremdeles kontanter, og du kan faktisk TA MED noe fra området etter sikkerhetskontrollen inn på flyet ;)

Jeg har da ikke argumentert for eller mot dette, kun diskutert lovligheten av det. Det spørsmålet bør vel heller rettes til DY.
Ved nærmere ettersyn så kan det godt være at regelverket i Norge er annerledes enn jeg hevdet i forrige post, men jeg blir ikke fortrolig nok med søkefunksjonen på lovdata.no til å finne noe om det.

Ved nærmere ettersyn så kan det godt være at regelverket i Norge er annerledes enn jeg hevdet i forrige post, men jeg blir ikke fortrolig nok med søkefunksjonen på lovdata.no til å finne noe om det.

Så vidt jeg kan se pålegger ikke norske lover "betalingsmottakere", foruten bankene, å ta imot tvungne betalingsmidler, altså mynter og sedler. Men i en utredning fra nittitallet kan man lese følgende:
Kommisjonen foreslår også en regel om at betalingsmottakeren innenfor forretningstiden er forpliktet til å motta oppgjør med tvungne betalingsmidler for ytelser som mottas på stedet. Regelen vil først og fremst ha praktisk betydning når betalingsmottakeren tilbyr betaleren å gjøre opp med betalingskort. Betaleren skal da kunne velge å betale med tvungne betalingsmidler, dvs. sedler og mynter utstedt av Norges Bank. Regelen vil hindre at kunder som ikke har betalingskort e.l., skal utelukkes fra å handle.

NOU 1994: 19

Cash handling er svinedyrt. Kontanter skal håndteres, oppbevares og fraktes 'trygt', og det er et omfattende byråkrati involvert.
Man skal komp'e veldig mye brus til UM'ene før det merkes på bunnlinjen ....

Det hadde nok kunnet bli tildels store besparelser for flyselskapene i Norge å gå over til å kun akseptere kredittkort som betalingsform ombord. Som MOW skriver et det et tungvint apparat som skal til for å håndtere kontanter, samt bankene tar seg meget godt betalt for å ta i mot de cash-oppgjør som de kabinansatte levere inn på dertil egnede steder.

Hvis det er så veldig dyrt å ta i mot penger, kan de vel heller gi bort maten gratis? :)

Til vanlig i butikkverden prøver man jo å legge til rette for så mye salg som mulig, og tar villig i mot den type betaling som kunden ønsker, det være seg norske kroner, VISA, Dinersclub, sågar andre nordiske mynter, og gjerne euro og dollar hvis man samtidig prøver å være litt internasjonal. Alt dette for at selve betalingsmiddelet ikke skal være noe hinder for at kunden skal handle hos butikken.

Jeg har full forståelse for at det muligens er fordyrende å drive betaling med kontanter, men leser man mellom linjene så tyder det like mye på at Norwegian stort sett driver salg ombord fordi "de må", ikke fordi de har lyst...

Se heller på mulig løsninger enn på problemene.

Det er vel (nesten) umulig å få kjøpt en DY-billett uten å ha et eller annet kort, og dersom DY ønsker det kunne eks. gjort som i USA der man får kjøpt verdikuponger på forhånd, evt. at dette er mulig for yngre reisende el.l.

Sentralbanklovens paragraf 14 gjør det veldig klart at mynt/seddel er tvunget betalingsmiddel i Norge. Og siden de må ha cash handling for det norske markedet forsvinner jo mye av en besparelsen på de andre rutene.

Finansavtalelovens paragraf 38(3) sier at "En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren", uten at jeg kjenner regelverket noe nærmere.

Back