Norwegian fraktet 10.8 millioner i 2009

MartinL

ScanFlyer Dusty
Norwegian befester seg som en av de større selskapene i europa med en vekst på 18% i 2009.
Selskapet opererer nå flere passasjerkilometer med 737-800 enn med -300 maskiner.

Norwegian hade en stark passageraretillväxt under 2009 och flög 18 procent fler passagerare än året innan. Total etablerades 63 nya linjer under 2009, 18 nya linjer etablerades i Sverige, 30 stycken i Danmark och 15 nya linjer i Norge.

Vi är i färd med att fasa in en av de mest miljövänliga flygflottorna i Europa, bestående av Boeing 737-800. December månad blev en milstolpe, då det var den första månaden i bolagets historia då vi flög fler passagerarkilometrar med våra nya och modernare 737-800 än de 737-300 vi nu fasar ut. De nya flygplanen ger också våra passagerare en behagligare flygtur med bättre benutrymme och mindre buller, säger Kjos.

http://boarding.no/art.asp?id=39863

Last edited:
Du har jo startet to tråder om akkurat det samme?

Den forrige tråden handler om desember tallene. Denne artikkelen tar for seg antall reisende for hele året, antall nye ruter for hele året og noen detaljer fra desember.

kankje du kan vise meg hvor det står om året som helhet i den forrige tråden?

Last edited:
Den forrige tråden handler om desember tallene. Denne artikkelen tar for seg antall reisende for hele året, antall nye ruter for hele året og noen detaljer fra desember.

kankje du kan vise meg hvor det står om året som helhet i den forrige tråden?

Nå har du jo oppdatert trådene og rendyrket dem mer med en for desember og en for 2009. Boarding har uansett bare klippet og limt fra en og samme pressemelding, som jeg fikk fra Norwegian i morges, og denne omhandler både desember og året som helhet. Med to tråder ble jeg litt forvirret - om dette egentlig var samme sak, eller om det var noen tall jeg ikke hadde fått fra Norwegian.

Norwegian fløy 10,8 millioner passasjerer i 2009

2010-01-07

I desember måned fløy Norwegian 815 562 passasjer. Dette er en økning på 163 667 passasjerer eller 25 prosent fra samme måned i fjor.

- Passasjertallene for fjoråret har vist oss at stadig flere foretrekker å fly med oss, sier Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian.

- Norwegian er i ferd med å fase inn en av de mest miljøvennlige flyflåtene i Europa bestående av Boeing 737-800. Desember ble en milepæl som den første måneden i selskapets historie der vi fløy flere passasjerkilometer med våre nye, moderne 737-800 enn flyene av typen 737-300 som vi nå faser ut. De nye flyene gir også våre passasjerer en mer behagelig flytur, med både bedre beinplass og mindre støy, sier Kjos.

Yielden er estimert til 0,55 for desember, noe som er 17 prosent lavere enn i desember 2008. Endringen skyldes i stor grad bortfall av drivstofftillegg, samt en endring i ruteporteføljen og innfasing av nye fly med høyere kapasitet og lavere enhetskostnad.

Kabinfaktoren for konsernet som helhet lå på 76 prosent i desember, en forbedring på 2 prosentpoeng fra samme måned i fjor. Selskapet opererte 99,4 prosent av de planlagte flygningene i desember, hvorav 61,8 prosent gikk på oppsatt rutetid. Punktligheten for året som helhet var 81 prosent.

- Desember ble en ekstraordinær måned med tanke på punktlighet. Måneden var preget av mye dårlig vær og snø på kontinentet og langs norskekysten. I kombinasjon med generelt stor reiseaktivitet i julemåneden ble flyplassbemanningen, spesielt på Gardermoen, for liten til å ta unna trafikken raskt nok. Vi har satt i verk flere strakstiltak som skal rette opp dette, sier Kjos.

Detaljert trafikkrapport vedlagt som pdf.

Kontaktpersoner:

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik, tlf. 48 99 44 40

Finansdirektør Frode Foss, tlf. 91 63 16 45

Du skrev "Plagsomt med to Norwegian tråder med positive nyheter?", men fjernet det senere. Jeg svarer gjerne på det: Mitt ønske er at Norwegian hele tiden skal levere positive resultater. Jeg har stor tro på selskapet og har bl.a. hatt og har mange aksjer i selskapet. Som reisende synes jeg imidlertid det er uheldig at selskapet utvikler seg i retning av Ryanair når det gjelder avgifter og videre at selskapet ikke klarer å ha en bedre trafikkgjennomføring med høy punktlighet. Jeg likte således Norwegian à la 2005 og 2006 bedre, da reiste jeg så å si bare med dem, men nå flyr så å si bare med SAS. Heldigvis for både Norwegian og SAS er de fleste kunder langt mer utro enn meg! ;)

Last edited:
Nå har du jo oppdatert trådene og rendyrket dem mer med en for desember og en for 2009.

Kun to linjer om hvor mange de fraktet i desember er fjernet fordi det ikke skulle forvirre, noe du ga intrykk av.

Dersom du mener fordelingen av tråder er feil, ser jeg ikke helt problemet med å gjøre som andre og rapportere til moderator.

Last edited:
Back