• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian-fly måtte sikkerhetslande etter fuglekrasj

Re: Norwegian-fly måtte sikkerhetslande etter fuglekrasj

Neimen! En VG-artikkel som IKKE portretterer nød og katastrofe. Dette fortjener en stor thumbs up :colgate:

Stemmer det overens med det de skriver, at det er muligheter for turbulente forhold i sørlandsområdet?
 
Re: Norwegian-fly måtte sikkerhetslande etter fuglekrasj

Sitat fra VG-artikkelen:

"- Det var ingen dramatikk i situasjonen, men på grunn av turbulens som følge av sterk vind, valgte flyet å lande på Gardemoen for en sjekk, sier lufthavnsjef Leif Lorentzen ved Sola lufthavn"

Dette er et utvanlig utsagn. Det er naturlig å anta at man valgte å lande for å inspisere flyet på grunnlag av at det kunne være skade som gjorde returen fra Praha vanskelig uten å enten bryte regler eller å utføre en mindre reperasjon. Årsaken til at man valgte Gardermoen istedetfor Sola kan ha vært på grunn av sterk vind på Sola, som ville ha gjort innflygingen mer ubehagelig for gjestene enn situasjonens manglende dramatikk inneholdt.

Det kan også hende at Norwegian har sitt plateverksted på Gardemoen, og at det der også var tilgang til reservefly eller bedre ombookingsmuligheter, i tilfelle man fikk bruk for det.

Aktuelt vær på Sola akkurat nå er:
ENZV 141020Z 13019KT 9999 BKN022 11/07 Q0993 TEMPO 14025G35KT=

Det vil si at det er temporær vind på 25 knop med vindkast i 35 knop.

Når en journalist skal omtale noe en ikke-flygende lufthavnsjef skal videreformidle fra den ikke-formidlende informasjonssjefen som kanskje bare har snakket med en ikke-flygende operasjonsansvarlig som bare såvidt har pratet noen korte ord med flygeren mens de var i luften og holdt på med viktigere ting, er det lett for at nettavis-versjonen kan få litt pussige former for oss med fagkunnskap, uten at det er ment noe vondt fra noen av de i informasjonskjeden. Vi kan utlede av artikkelen at:
- flyet trolig traff en fugl,
- det ble bestemt å lande for å inspisere en eventuell skade,
- OSL ble funnet mer egnet enn SVG, etter lufthavnsjefens mening pga vinden.
 
Re: Norwegian-fly måtte sikkerhetslande etter fuglekrasj

- OSL ble funnet mer egnet enn SVG, etter lufthavnsjefens mening pga vinden.

Dette stemmer faktisk.
Det var vindkast opp i 45 knop i morgentimene i dag på Sola som skapte en god del turbulens.
 
Re: Norwegian-fly måtte sikkerhetslande etter fuglekrasj

Lufthavnsjef Lorenzen har fortid som operativ flygeleder i Sola TWR, så han vet nok hva han snakker om i denne saken.
 
Re: Norwegian-fly måtte sikkerhetslande etter fuglekrasj

Edruelig omtale fra VG til en forandring. De har nok vært innom forumet og sett på kommentarer her inne i andre saker og hendelser.
Greie tilleggs kommentarer fra Jumper G5 som vanlig.
Ja , det blæs her over i sørvest idag. Taksteinen lå og og blafret i morgen timene idag på huset her i Tananger.
 
Re: Norwegian-fly måtte sikkerhetslande etter fuglekrasj

Dette skriver en som var ombord......... ( facebook)

Piloten prøvde å lande 2 ganger på Sola, men ga opp da det ristet for jævlig av for mye vind!!!
 
Back
Top