Norwegian fjerner setevalg ved innsjekking fra 15JAN18

Re: Norwegian fjerner setevalg ved innsjekking

Fikk dere i utgangspunktet seter ved siden av hverandre eller b
le det en " Ryanair" med to midtseter?

Vi hadde 2 forkjellige bookinge PRN nummere så en satt på 19C og en 29D.
Vi fikk byttet til 1D og 1E.

Hva gjør Norwegian med billetter som allerede er kjøpt og betalt da? De kan jo ikke bare endre vilkårene underveis, når billetten er betalt under forutsetning av at man kan endre sete gratis ved innsjekk på flyplass?

Vil tippe at Norwegian håndterer dette veldig fleksibelt fra sak til sak, eller så vil de slite med en del forbrukersaker i tiden som kommer?

Hva gjør Norwegian med billetter som allerede er kjøpt og betalt da? De kan jo ikke bare endre vilkårene underveis, når billetten er betalt under forutsetning av at man kan endre sete gratis ved innsjekk på flyplass?

Vil tippe at Norwegian håndterer dette veldig fleksibelt fra sak til sak, eller så vil de slite med en del forbrukersaker i tiden som kommer?

Det stod da ikke i vilkårene at det var gratis å endre sete på flyplass? Setebytte er en tjeneste som nå koster penger, ferdig snakka:headbang

Det stod da ikke i vilkårene at det var gratis å endre sete på flyplass? Setebytte er en tjeneste som nå koster penger, ferdig snakka:headbang

Vi får se om forbrukermyndighetene er enige i at det er ferdig snakket, når vi plutselig snakker om en vesentlig merkostnad! ;-)

Gjør du det online før innsjekk åpner så koster det 75kr per sete, så vesentlig merkostnad er jeg ikke enig i.

Vi får se om forbrukermyndighetene er enige i at det er ferdig snakket, når vi plutselig snakker om en vesentlig merkostnad! ;-)

Sete får man ;) Som Starling sier, det har ikke stått noen plass at man har inkludert setevalg ved innsjekk.

Gjør du det online før innsjekk åpner så koster det 75kr per sete, så vesentlig merkostnad er jeg ikke enig i.

Norwegian har forøvrig de siste årene så lenge jeg kommer på også tatt penger for setevalg...

Enda en god grunn til å benytte reisebyrå-) Både HRG og Travelnet har bagasje og setevalg inkludert når man benytter seg av deres løsninger. Skulle det bli en kansellering så er også byrået raskere til å hjelpe deg videre enn flyselskapene selv klarer.

Vel. Om billetten du i utgangspunktet har kjøpt koster 299 eller 399, så utgjør 75 kroner en ganske høy prosent, vil nå jeg si da. Og beløpet skal da også variere fra rute til rute.

Men, nå virker det som om Forbrukerrådet later til å være enige med meg i at slike betingelser ikke kan endres fra selskapets side på allerede kjøpte og betalte billetter, da.
Så får vi se hvor raskt Norwegian løser dette teknisk, slik at alle med betalte billetter før Norwegian innførte dette, slipper å måtte henvende seg individuelt til Norwegian om sine billetter og fritt setevalg ved innsjekk. :-)

Vel. Om billetten du i utgangspunktet har kjøpt koster 299 eller 399, så utgjør 75 kroner en ganske høy prosent, vil nå jeg si da. Og beløpet skal da også variere fra rute til rute.

Men, nå virker det som om Forbrukerrådet later til å være enige med meg i at slike betingelser ikke kan endres fra selskapets side på allerede kjøpte og betalte billetter, da.
Så får vi se hvor raskt Norwegian løser dette teknisk, slik at alle med betalte billetter før Norwegian innførte dette, slipper å måtte henvende seg individuelt til Norwegian om sine billetter og fritt setevalg ved innsjekk. :-)

Å velge sete er en ekstraservice som alltid har kostet penger, så jeg tror ikke du kommer så veldig langt. Du kan fint reise uten å betale for sete, men da vil du bli plassert et tilfeldig sted i kabinen. Slik at det alltid vært.

Men har det stått i betingelsene at du kan endre sete gratis ved innsjekk? Det jeg vet har stått er at man blir tildelt sete automatisk ved innsjekk om man ikke har forhåndskjøpt plass.

EDIT: Betingelsene vedr. setereservasjon fra januar 2017:
Når du bestiller en reise har du mulighet til å reservere et foretrukket sete. Avhengig av gjeldende Billettregler kan en
setereservasjon anses som et Valgfritt tilvalg og gjeldende gebyr på dette vil gjelde.
Gjeldene regler og gebyr for setereservasjon
er tilgjengelig fra oss, på vår Nettside eller fra våre Autoriserte Agenter. Slike regler og gebyr kan endres.
I spesielle tilfeller kan det være at vi må endre sete ditt, selv om dette har blitt reservert på forhånd.
Hvis du ikke gjør en setereservasjon, vil vi tildele deg et sete på avreisedagen

Last edited:
Men har det stått i betingelsene at du kan endre sete gratis ved innsjekk? Det jeg vet har stått er at man blir tildelt sete automatisk ved innsjekk om man ikke har forhåndskjøpt plass.

Tidligere har formuleringa "Hvis det ikke spiller noen rolle hvor du sitter, får du automatisk tildelt et sete på avreisedagen" vært brukt, i hvert fall. Det er heller ikke gitt at en vag avtaletekst kan tolkes helt uten å se på hvordan Norwegian har praktisert den.

At man har kunnet endre sete på automat, har vel snarere vært et «smutthull» ift setereservasjon (som jeg selv også har brukt mye). Det var aldri annonsert som en mulighet, så her tror jeg ikke man kommer langt.

EDIT: Betingelsene vedr. setereservasjon fra januar 2017:

Jeg mener det har stått at man fritt kan velge sete blant de ledige, ved innsjekk; i Norwegians betingelser.

Snakker da selvfølgelig som nevnt i tidligere innlegg, ikke om det å velge sete, men, det å velge sete under innsjekk blant de som er ledige.

Endring av regler med tilbakevirkende kraft, er saker som vanligvis slår dårlig ut for firmaet som begår det.

Jeg mener det har stått at man fritt kan velge sete blant de ledige, ved innsjekk; i Norwegians betingelser.

Snakker da selvfølgelig som nevnt i tidligere innlegg, ikke om det å velge sete, men, det å velge sete under innsjekk blant de som er ledige.

Endring av regler med tilbakevirkende kraft, er saker som vanligvis slår dårlig ut for firmaet som begår det.

Har ikke du postet nok kvalme nå? :naughty:
Den eneste som påstår at dette har stått i vilkårene er deg selv. Jeg ser du har satt igang en fæla diskusjon på facebook sidene til både DY og TV2 hjelper deg. En ting er å stille spørsmål, en helt annen ting er å krangle og kreve som du gjør.

Skal du sitte på et bestemt sete i flyet, så syntes jeg du skal betale for det som alle oss andre.

Jeg sakser betingelsene fra januar 2017, men du står fritt til å mene at det stod noe annet der enn det jeg kopierte inn i posten ;)

Back