Norwegian fjerner drivstoffavgift, MEN

Jeg ikke ser problemet.

Ingen liker disse gebyrer. Alle er imot den.

Mens den andre siden er, selskaper ma tjene penger. SAS sier de trenger 10% mere for a overleve pa sikt. Na gjör Norwegian dette, a heve priser, og noen her inne i forum oppförer seg som det finnes en norsk lov som sier at alle priser ma starte ved 299 eller 199 NOK. Nei, det ma de ikke. De priser ma starte der hvor kostnader ligger. Kostnader har stigget, derfor har prisene ökt.
Alt annet er Sterling-way-of-business.

Jeg tror det er langt mer troverdige a si at man ikke tar fuel-surcharge mens adjusterer prisene i forhold til hva sine egne kostnader har stigget. Til slutt er det jo fri til hver eneste kunde a velge om de vil akseptere tilbyd pris fra selskap eller ikke.

Jeg er enig med deg de, men det er heller ikke det som er problemet i denne saken. Poenget til flere her er at Norwegian går ut i pressen med full fanfare og sier de fjerner drivstofftillegget, mens i praksis så bare baker de det inn i prisen. Det er flott at drivstoff nå er "inkludert" i prisen og det burde det ha vært fra dag en, men Norwegian kan ikke gå ut å si de har fjernet tillegget, når de bare har inkludert det er prisen, istedet for å legge det til etterpå.

Og jeg har også hevdet lenge at det er (har vært) for billig å fly de siste årene.

Eneste jeg kan se som blir annerledes ved at de legger det inn i prisen nå, er at det kan komme kampanjer med lavere pris. Prisen blir hele tiden justert i forhold til konkurranse, mens drivstofftillegget var en fast tilleggsutgift. Slik som bagasjegebyret fortsatt er (Jeg er ganske enig med SAS i at det er normalt å reise med bagasje)

BU662 - de fleste er nok enige med deg, men ankepunktet nå var at DY sa de hadde fjernet fueltillegget. Det de ikke sa noe om var at det samme beløpet ble bakt inn i den ordinære prisen. Mao. null effekt for kundene og alle andre, som tror at totalprisen har gått ned.

Det blir omtrent som å si at "nå får du øl i halvlitersglass til samme pris som 0,33 liter" uten å si at man kun fyller opp med samme volum (0,33).

Til alle selskap:

Fjern drivstofftilllegg, legg inn koffert 20 kg , gratis setebestilling inn i billettprisen.

I Europa: Helst en brødblings og gratis drikke også alkohol.

De som ikke spiser maten ( som meg ) betaler jo for de andre, og de som ikke drikker alkohol , drikker jeg opp to vinflasker for:drunk:. De kan få brusen min.

Eier ikke moral, heller ikke norsk dobbeltmoral. Helt blottet.:drunk:

Ta akkurat hva dere ønsker. Juster når dere ønsker ( dersom oljen går opp/ned ). Kanskje ved kampanjer.

Konkurrer på totalpris. Intet annet.

Dette tullet gjør at jeg gjør DY til siste valg. Tenker kun uteriks. Flyr aldri innenriks.

Men jeg er ikke helt fanantisk. Tilbyr DY som FR turer for 1. kr inkl taxes og alt pluss kredittkortgebyr, men må betale for kofferten, vel da kan jeg rikkes på...:nor

Last edited:
Jeg ikke ser problemet.

Ingen liker disse gebyrer. Alle er imot den.

Mens den andre siden er, selskaper ma tjene penger. SAS sier de trenger 10% mere for a overleve pa sikt. Na gjör Norwegian dette, a heve priser, og noen her inne i forum oppförer seg som det finnes en norsk lov som sier at alle priser ma starte ved 299 eller 199 NOK. Nei, det ma de ikke. De priser ma starte der hvor kostnader ligger. Kostnader har stigget, derfor har prisene ökt.
Alt annet er Sterling-way-of-business.

Jeg tror det er langt mer troverdige a si at man ikke tar fuel-surcharge mens adjusterer prisene i forhold til hva sine egne kostnader har stigget. Til slutt er det jo fri til hver eneste kunde a velge om de vil akseptere tilbyd pris fra selskap eller ikke.

Spoers om ditt Critical Mind hadde kommet frem til samme konklusjonen dersom SAS hadde gjort det samme :rolleyes:

Jeg tror ikke vi kan lese de samme avisene? Alle jeg leser med "fanfarer" har lagt til at dette ikke nødvendigvis betyr billigere billetter, men at Kjosern synes det blir feil å kalle det drivstofftillegg siden det er andre årsaker til at det blir nesten samma pris!

Hatten av for spin-doctors i DY som klarer å få det til å bli et PR-kupp for Norwegian at e "fjerner fuel-tillegget", men øker prisen tilsvarende. Mens SAS er dumme nok til å si offentlig at de vil heve prisene med 10% for å få nødvendig inntjening. Da jeg jobbet på pricing økte vi prisene med noen prosent midt på sommeren, og fortalte det ikke til en kjeft... Kjos'ern er veldig flik til å si én ting ("nei, VI øker ikke prisene -hø-hø" og så få folkene sine til å øke prisene med små beløp i 2-3 omganger...)

men - å fjerne drivstofftillegget er bra! Det hadde jo vært ærlig om man faktisk fortalte folk hva som ville skje med prisene (og skrev det på en måte at selv journalister kunne fatte poenget)

Spoers om ditt Critical Mind hadde kommet frem til samme konklusjonen dersom SAS hadde gjort det samme :rolleyes:

ABSOLUT!!!
Jeg har ingenting imot SAS. Selv om din posting kan skape en annen inntrykk.

Faktisk er det bare en selskap som har en strengt NO FEE's policy, og de er canyon-blue. Alle andre lyver litt mer eller mindre. De forteller sine kunder en pris pluss en mer eller mindre stor antall "gebyrer". Dette er alt svada. Kreativiten er jo störe jo störe de finansielle vanskeligheter er.
De skal komme med sluttprisen. Jeg vil komme med samme konklusjon da en LH fjerner sitt dumt TSC eller SAS fjerner sine gebyrer og hever priser samme moment. Jeg vil at de selskaper krever en pris som dekker alle sine utgifter. En buss-billett koster ikke en pris + TSC + Fuel-surcharge + bag fee + 2nd bag fee...

Faktisk ma folk pa gata innse at flygning rund verden koster en pris XXX, og denne pris setter ikke man pa gata mens selskaper selv. Og ja, flygning vil bli dyrere over tid. Selv om olje blir na litt billigere, sa vil over tid prisene peke opp.

Mens - ogsa det for aerlighetens skyld:
De selskaper er selv skyld i dette syndrom som har spredd seg blant passajerer: Forventinger av lave priser som realistisk ikke kan finnes (Er e.g. 29 Euro realistisk for en tur SXF-MAD??? Jeg tror ikke).
De har jo suggerert i mange ar at det er bare lave priser som gjelder. Vi har ikke sett mye produkt-spesifikasjon via forskjell i Service, mens först og fremst " Vi er billigst". Pa denne mate har man i visst vis kanibalisert sitt eget marked.

Back