Norwegian feb 2012

Noen andre enn Norwegian som har pluss foran paxtallene i februar? Iberia og BA minus, Ryanair minus, Air Berlin minus...

Veksten i antall passasjerer var +23,1% som tilsvarer 216 341 mer passasjerer i februar2012 sammenlignet med februar 2011. Siden det var en ekstra dag i februar i år, så er veksten i realiteten mindre. Hvis en forutsetter at antall passasjerer den 29. er identisk med gjennomsnittet i måneden, så blir en bedre sammenlignbar vekst +18,9% som tilsvarer +176 623 passasjerer.

Med disse februar-tallene har også Norwegian satt ny vekstrekord over en 12 måneders hvor veksten var +2 915 684 passasjerer. Den forrige rekorden var under innfasingen av FlyNordic hvor summen av antall passasjer mellom mai 2007 og april 2008 økte med +2 911 120 passasjerer.

Noen andre enn Norwegian som har pluss foran paxtallene i februar? Iberia og BA minus, Ryanair minus, Air Berlin minus...

Norwegian drar nytte av en rock-solid hjemmemarked.

De andre begynner stadig mere a föle de utvirkninger av den store Euro-krisen. Fullt mulig at Norwegian blir den store vinner av denne krisen, siden de er ikke sa veldig sterkt eksponert til dette som andre aktörer.

Her kommer nemelig FR, EZY og AB sin satsing pa visse markeder tilbake som en Boomerang...

easyJet økte med 3,7 % og økte også kabinfaktoren til 87,6 prosent, altså har EZY betydelig høyere kabinfaktor enn FR og DY.

Last edited:
easyJet økte med 3,7 % og økte også kabinfaktoren til 87,6 prosent, altså har EZY betydelig høyere kabinfaktor enn FR og DY.

3,7% økning er i praksis 0% økning om man justerer for skuddårsdagen i februar.

Tallene til DY var overraskende sterke, tror ingen hadde ventet såpass bra tall. Virker som selskapet får mye igjen for å ha nye fly med wifi samt at trenden med å fly mindre business videreføres.

Siden vi har glidd litt ut av temaet, så får jeg kanskje pense det inn på sporet igjen?

Har hatt noen grafer for gjennomgangen av tallene for 2011. Det jeg så på da var variasjonene i daglig antall passasjer basert på månedstallene. For alle flyselskap og en flyplass har jeg satt den måneden med lavest antall daglige passasjerer til 100%. Vanligvis sloss januar og desember om å være den måneden med lavest antall passasjerer, men desember har den fordelen at det ligger et helt år med vekst mellom. I denne grafen har jeg lagt inn en ekstra linje som er gitt navnet N12, og det er Norwegians to første måneder i år sammenlignet med nivået i januar 2011. Her kommer veksten klart frem.

2011-variasjoner.jpg

I denne grafen er ikke det bare Norwegian, men et par low-cost-selskaper som er omtalt i et par svar ovenfor og i tillegg er Lufthansa (DLH), SAS og IAG (British Airways + Iberia) med. Det er tydelige forskjeller mellom selskapene, og kanskje den mest atypiske er SAS.

Det er vel mye som tyder på at maksnivået indikerer hvor turist/økonomibillett-avhengig de forskjellige selskapene er. Det en helt klart ser er den utrolige forskjellen det er på de to største europeiske lavkostselskapene, og easyJet er mer lik IAG=BA+IB enn SAS er lik IAG. Norwegian er et selskap som ligger mellom Ryanair og easyJet, men får ikke den vanlige loco-droppen i passasjerantallet på høsten. Denne forskjellen finner en også igjen i tallene for 2010, så er her det er typisk forskjell. Kanskje er dette det at Norwegian tar for seg større deler av et forretningsmarked eller er det forskjellene i markedene de opererer i? Vi ser i hvert fall en typisk forskjell rundt påske Ryanair, easyJet og selv IAG har en påskevorte. Den rake motsetning viser SAS i påsken, mens Norwegian durer og går og verket helt uanfektet om det er påske eller ikke.

Suverän grafik Kurt!
Nu förstår jag varför Ryanairs 1 kr-flygningar alltid var (is no more 1 kr) i november och början av december. Likaså blir ju strategin med att ställa "80" (hur många det var i verkligheten diskuteras ju) blir ju lättare att förstå.
Lägger man till detta att prisnivån är högre i juli/augusti så förstår jag när FR verkligen tjänar pengar.
N12? Vad är det för bolag?

Last edited:
Som jeg skrev over grafen
I denne grafen har jeg lagt inn en ekstra linje som er gitt navnet N12, og det er Norwegians to første måneder i år sammenlignet med nivået i januar 2011.

Back