Norwegian får kjeft av Amnesty International

Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Jeg leste for ett par dager siden at Amnesty egentlig ikke var motstander av at folk reiste til Dubai, men ville bare at folk skal sette seg inn i forholdene og være klar over at alt ikke bare er glansbilde.

Riktig, de skriver:
Sett deg godt inn i landet du skal til før du reiser. Noen stater vil kanskje lure deg til å tro at alt er fint og flott i landet, mens det i virkeligheten er vanskelig å være for eksempel kvinne, homofil eller kritisk til myndighetene. Ved å vite litt mer om stedet du besøker, er det lettere for deg å ikke bli «lurt» til å gi et feilaktig positivt bilde av destinasjonen din.

Prøv å fortelle om både de positive og negative sidene ved landet. Sammen kan vi gjøre verden til et mer åpent og bedre sted, men da må vi tørre å snakke også om de tingene som er vanskelig – ikke skjule menneskerettighetsbrudd bak pene bilder og filtre.

Tenk alltid på sikkerheten til deg selv og de du prater med. Noen ganger kan det være lurt å vente med å poste kritiske innlegg til du er tilbake i Norge. Du har også et spesielt ansvar for mennesker du blir kjent med på reisen din. I noen land er det for eksempel farlig å være homofil eller å si negative ting om myndighetene. Hvis du møter lokale som vil snakke om disse temaene er det både fint og lærerikt å høre på, men ikke legg ut poster med navn, bilder eller andre ting som gjør at myndighetene kan kjenne dem igjen.

https://amnesty.no/bak-dubais-fasade

VG TV hadde forresten en veldig bra debatt om dette, selve debatten er 30 minutter og så er det en seanse med en tidligere twitrer i Dubai og spørsmål fra salen.

Basically er budskapet fra Amnesty og andre at man som selskap (aka influencer) har ansvar for å tenke på om de som gir deg oppdraget (Norwegian og Visit Dubai) har andre agendaer enn det rent komersielle (Visit Dubai ønsker å holde fokus på de gode sidene ved Dubai, ikke menneskerettsituasjonen)
https://www.vgtv.no/video/170314/debatt-om-influencernes-dubai-tur

Vi får glede oss over at det går fremover i Emiratene[emoji3]

https://www.nrk.no/urix/delte-ut-likestillingspriser-kun-til-menn-1.14404619

Sent from my iPhone using Tapatalk
Dubai har verdens skjeveste kjønnsfordeling, ca 74% av de som bor der er Menn. Av de ca 26% som utgjør Kvinner så er det nok en betydelig del utenlandske kvinner som har fulgt sine menn til arbeid i Dubai, og derfor ikke jobber, så har vi døttre av disse. Dermed utgjør kvinnene kanskje bare 10% av arbeidsstyrken. Da er antall kvinner i lederstillinger, som kan motta en slik pris veldig beskjeden. Vi får heller se det positive i at Dubai faktisk har en slik pris og det at sjeiken sjøl deler den ut, gir den en del tyngde og prestisje. På sikt vil det forhåpentlig bidra til flere kvinner i arbeidslivet og flere kvinner i befolkningen.

Dubai har verdens skjeveste kjønnsfordeling, ca 74% av de som bor der er Menn. Av de ca 26% som utgjør Kvinner så er det nok en betydelig del utenlandske kvinner som har fulgt sine menn til arbeid i Dubai, og derfor ikke jobber, så har vi døttre av disse. Dermed utgjør kvinnene kanskje bare 10% av arbeidsstyrken. Da er antall kvinner i lederstillinger, som kan motta en slik pris veldig beskjeden. Vi får heller se det positive i at Dubai faktisk har en slik pris og det at sjeiken sjøl deler den ut, gir den en del tyngde og prestisje. På sikt vil det forhåpentlig bidra til flere kvinner i arbeidslivet og flere kvinner i befolkningen.

Dette er bare positivt.. og spot on det du forteller. Dette er en kultur hvor de henger etter (for 50 år siden i Norge var homofili fobudt, kona gikk ofte hjemme og vi fikk ikke danse første juledag). At det er menn som får prisen er jo ikke helt sykt da det er menn som har stått for forskjellsbehandlingen og de som rydder opp best får pris.

De har utvilket seg mer proposjonalt siste 40 årene enn vi har og er ganske snart like PK som oss.. Vi må huske at det er en helt annen kultur og hos våre besteforeldre var det ikke ofte at mor ville bli karrierekvinne.

Jeg har hatt flere møter der nede hvor flinke (og flotte som heller ikke er lov til å si) lokale damer har sittet i ledende stillinger - vel og merke ikke kvotert inn, men på grunn av at de er skikkelig flinke.

Si gjerne i fra om jeg tar feil, men da jeg er alt annet enn feminist så synes jeg det er viktig å påpeke at "luksusproblemene" ala det vi har hatt i Europa med at kvinner ikke alltid behandles likt, får lavere lønn og ikke alltid er det naturlige valget til en sjef, ikke helt er det som diskuteres. I Dubai ligger vel heller problemene mer i retning: religiøs tolkning av hva som skal være regelverk for et land. Og med dertilhørende ganske menneskerettighetkrenkende behandling - som for eksempel: at kvinner ikke har lov til å ha sex utenfor ekteskap pga Islamsk lov:

https://en.wikipedia.org/wiki/Zina

"zina (زِنًى or زِنًا) is an Islamic legal term referring to unlawful sexual intercourse.[1] According to traditional jurisprudence, zina can include adultery (of married parties), fornication (of unmarried parties), prostitution, bestiality, and rape.[1] Classification of homosexual intercourse as zina differs according to legal school.[2] The Quran disapproved of the promiscuity prevailing in Arabia at the time, and several verses refer to unlawful sexual intercourse, including one that prescribes the punishment of 100 lashes for fornicators.[2] Four witnesses are required to prove the offense.[2] Zina thus belongs to the class of hadd (pl. hudud) crimes which have Quranically specified punishments.[2] "

Det er liksom hakket verre, enn at damer gjerne kan sitte litt mer hjemme. (Noe jeg ikke synes er utelukkende negativt da barn faktisk trenger en omsorgsperson i hjemmet når de vokser opp, og ikke bare en flytende morsfigur som er hjemom mellom kl 18:00-19:00 før barnet legger seg). At vi dermed blir diskriminert opplever jeg personlig per dags dato i Europa når de plutselig på jobb fikk for seg at nei Polaris trenger jo faktisk ikke å få den lederstillingen for hun kan jo kanskje forsvinne ut i svangerskapspermisjon snart. Selv om jeg per definisjon ikke er gravid, så behandles jeg annerledes i arbeidslivet på grunn av min fruktbare alder og mangel på barn per dags dato. Jeg holdes på utsiden og nede, fordi arbeidsgiver er redd jeg plutselig blir borte i 3 år. Kan jo se det fra arbeidsgivers side, er kjipern om du involverer noen som forsvinner, men det kan jo strengt tatt skje alle, noen finner seg annen jobb, en fyr får hjerteinfarkt eller whatnot. Allikevel er det vi quinns som bestandig trekker det korteste strået. Det er en annen diskusjon for et annet problem - i Dubai er det liksom islam som er det største problemet. Ikke klassisk lettverkts-kjønnsdiskriminering ala det vi har her i Europa :)

Si gjerne i fra om jeg tar feil, men da jeg er alt annet enn feminist så synes jeg det er viktig å påpeke at "luksusproblemene" ala det vi har hatt i Europa med at kvinner ikke alltid behandles likt, får lavere lønn og ikke alltid er det naturlige valget til en sjef, ikke helt er det som diskuteres. I Dubai ligger vel heller problemene mer i retning: religiøs tolkning av hva som skal være regelverk for et land. Og med dertilhørende ganske menneskerettighetkrenkende behandling - som for eksempel: at kvinner ikke har lov til å ha sex utenfor ekteskap pga Islamsk lov:

https://en.wikipedia.org/wiki/Zina

"zina (زِنًى or زِنًا) is an Islamic legal term referring to unlawful sexual intercourse.[1] According to traditional jurisprudence, zina can include adultery (of married parties), fornication (of unmarried parties), prostitution, bestiality, and rape.[1] Classification of homosexual intercourse as zina differs according to legal school.[2] The Quran disapproved of the promiscuity prevailing in Arabia at the time, and several verses refer to unlawful sexual intercourse, including one that prescribes the punishment of 100 lashes for fornicators.[2] Four witnesses are required to prove the offense.[2] Zina thus belongs to the class of hadd (pl. hudud) crimes which have Quranically specified punishments.[2] "

Her kan det nesten se ut som vi blir bittelitt enige Polaris. Selvfølgelig er det religionen og enda viktigere tolkningen av denne som er problemet.. Islam, kristendommen og lignende eventyr er jo stort sett skapt av menn og veldig ofte avært diskriminerende. Det er ikke får norske kvinner som har blitt banket opp med bibelen i landets små bydger gjennom årene.. En ekte drittsekk kan tolke lover og religioner til ganske masse ugangskap.

UAE som det er snakk om her prøver idet minste og man må ha i bakhodet at det er en 49 år gammel nasjon basert på 2000 år gamle eventyr.
De gjør svært mye i UAE for tiden for å bli "best" i det meste og da også likestilling.

Om noen år er de nok like langt fremme som oss hvis ikke lenger.. Jeg tror de vil ungå noe av det mest diskriminerende som finnes og det er kvotering.

Igjen - se på vårt eget land, det meste av rare regler våre foreldre vokste opp til var basert på religion og mange overgrep rundt det samme.

Her kan det nesten se ut som vi blir bittelitt enige Polaris. Selvfølgelig er det religionen og enda viktigere tolkningen av denne som er problemet.. Islam, kristendommen og lignende eventyr er jo stort sett skapt av menn og veldig ofte avært diskriminerende. Det er ikke får norske kvinner som har blitt banket opp med bibelen i landets små bydger gjennom årene.. En ekte drittsekk kan tolke lover og religioner til ganske masse ugangskap.

Igjen - se på vårt eget land, det meste av rare regler våre foreldre vokste opp til var basert på religion og mange overgrep rundt det samme.

Men var Norge på samme tidspunkt en turistdestinasjon som ble framstilt med fake ALT? Det er det som er den etiske diskusjonen her. Vi er jo på et flyforum, religion og politikk og mennesklige handlinger i gamle dager er et annet tema :p Vi var alle steinaldermennesker en gang, heck, på et eller annet tidspunkt var vi alle elementære bakterier om vi snurrer oss langt nok tilbake. Men kritikken ligger i at et sted med internasjonalt annerkjent store menneskeproblemer framstilles som et "flott ferieland", med kulisser som får "destinasjon xyz" til å gråte i misunnelighet, samtidig som mennesker "bakom kulissene" som slettes ikke har det slik som glansbildene. Alt grumset bak, er problemet, og det at man forsøker å late som at det overhodet ikke er noe galt der.

UAE som det er snakk om her prøver idet minste og man må ha i bakhodet at det er en 49 år gammel nasjon basert på 2000 år gamle eventyr.
Nå er vel det eventyret du her refererer til bare 1400 år gammelt, men...:p

Er vel ellers ganske enig i at disse bloggerne mer fremstår som "nyttige idioter" med tanke på å ha noen å kritisere, og at det finnes langt bedre steder å rette kritikk. Men faren er vel da at det går ut over egen lommebok, så da får det vel heller være...:stir

Back