• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian er skuffet

Chocks on

Newcomer
Etter noen dagers drift er ikke Norwegian fornøyd med resultatet fra Northport, har hørt fra sentrale hold at de må gjøre noe drastisk, mye bag må ettersendes pga bagrot, flyene er veldig sene ut, og det baller seg bare på. Nå vurderer Norwegian å gjøre en rekke tiltak for å presse Northport til å levere et bedre produkt:

- Ved forsinkelser over 30 min. skal ikke DY betale for handling.
- Ved skader på fly, plikter Northport å lease inn fly.
- I tillegg, forventer Norwegian at Northport/Proffice Aviation, til en hver tid har rett bemanning. Hvor denne bemanningen skaffes fra bryr ikke Norwegian seg om, men det er ingen hemmelighet at Norwegian har vært i kontakt med Manpower.

Nå får vi bare vente, se hva Norwegian gjør med problemene.
 
Det er jo fantastisk å forvente at en gjeng ferskinger skal levere varene fra dag en, uten å stått i en gate før, sittet i et lastrom før, eller å ha utført noe som helst arbeid rundt et fly før.

Gi dem noen uker da!
 
Det er et gammelt ordtak som sier: man får ikke mer enn man betaler for.......flyindustrien er i ferd med å kveles av innsparinger og effektiviseringer!

Fryktelig utvikling :(
 
???
Man bør vel forvente hvad man kontraktsmæssig har indgået uanset !
 
...jeg synes det mangler kilder her, "har hoert fra sentralt hold" er ikke akkurat kildevare....
 
Hmmm, Chocks, pass deg for å legge ut slike ting uten mere bakgrunnsinfo og kilder....

Dette kan fort tas ut av sammenheng og komme galt ut både her og der....
Javel sliter de litt med diverse problemer, men som flere her sier...

De har holdt på i 5 dager og fortjener jaggu meg litt innkjøringstid!
 
Jeg er både enig og uenig med dere, gutter (og jenter!)

Det er klart at en såpass fersk gjeng må få litt tid på seg til å komme seg inn i rutiner og så videre. MEN; DY har ikke inngått avtale med 'de nye folkene'. De har inngått avtale med Northport, et stort og anerkjent handligselskap. Og NP har sagt de skal levere varene, ikke til uka, ikke neste måned, men nuh. Alle vet at når man bygger opp noe så stort helt fra bunnen av, trengs det tid til å få rutiner og lærdom til å sitte ordentlig, men akkurat det tror jeg DY skiter i, for NP har som sagt inngått en kontrakt. Den sier nok ganske nøyaktig hva som skal leveres, og om det så er apekatter og esler som skal gjøre arbeidet, er revnende likegyldig, så lenge alt blir gjort i henhold til AVTALEN.

Det jeg er aldri så lit imponert (og ganske skremt) over, er at angjeldende handligselskap har ansatt, er det 180 personer? -Rett fra gata! Så og si INGEN har erfaring med dette, med noen hederlige unntak, selvfølgelig. Var jeg oppdragsgiver, ville jeg synes det var temmelig frekt å sette folk til jobben, som man MÅTTE vite ikke ville kunne gjøre jobben ordentlig til å begynne med. (Til dere i Northport, jeg mener ikke at dere er teite eller noe sånt, dere mangler bare sårt tiltrengt rutine og kompetanse -og en del utstyr)

En annen ting -da jeg begynte i BU, og senere SGS, jobbet jeg med folk med erfaring, som kunne gi meg de tipsene og den lærdommen noen få ukers kurs ikke kunne gi. Masse små ting, som f.eks at man aldri måtte kjøre brua på en BU-maskin før antikollisjonslyset var slått av, hvilket gjorde at den dag i dag sitter det i ryggmargen å holde et øye med den lampa... Dette, og MASSEVIS av andre småting, har betydd minst like mye for utøvelsen av jobben som kursene har gjort.

Ble litt lengre enn jeg hadde tenkt, dette; men hovedpunktet er altså at jeg mener Northport har det fulle ansvaret for å opprettholde sin del av kontrakten. Det kunne de kanskje fått bedre til tidligere med en annen ansettelsesstrategi (Riktignok sparket våre venner i LFF ganske effektivt bena vekk under masse Servisairfolk...)
 
Originally posted by TUC

(Riktignok sparket våre venner i LFF ganske effektivt bena vekk under masse Servisairfolk...)

Det var helt sikkert en strek i regningen for Northport.

Sammenligningene mellom denne cotover'en og da Menzies overtok for Alaska i Seattle er store. I begge tilfeller ble en 'hub' (gaaseoeynene er for DY) overtatt av en til dels veldig uerfaren bakkestyrke. I Menzies' tilfelle var veien lang og tornefull, mye fordi de ikke hadde gjort hjemmeleksa ordentlig og ble noedt til aa importere et stort antall 'stoettetropper' fra andre stasjoner etter implementeringen. Det ser ut som Northport har forberedt seg bedre og punktlighetsmessig gjoer de det langt bedre enn Menzies gjorde det.

Bare noen betraktninger her langt bortefra ...
 
Nå hadde Northport muligheten å ansette SA folk hvis de ville, men gjorde det ikke. Nok om det! Men tror nok at det er mye rykter ute å går om det nye selskepet, tabber de har gjort eller ikke. Faktum er at de har gjort det veldig bra så langt, synes jeg iallefall. Og enda har de ikke fått alt utstyret sitt heller. Og er det noe i det at NAS krever tiltak som nevnt i den øverste tråden, er jeg ikke forundrert, men synes de skal gi de litt tid, og få sjansen til å lære alle ansatte til jobbene de har fått så går det seg helt sikkert til.
 
gi dem tid?? No way! Hadde jeg vært handlingansvarlig i DY hadde jeg kommet med de samme kravene - and then some! Som TUC sier, DY har bestilt en tjeneste fra Northport og om de ikke klarer å levere er det klart det skal gi konsekvenser - det får nemlig store konsekvenser for DY at fly er sene, at folk mister bagasjen og om det (god forbid!) skulle oppstå skader på fly eller stab
 
Originally posted by CK

Hadde jeg vært handlingansvarlig i DY hadde jeg kommet med de samme kravene - and then some! Som TUC sier, DY har bestilt en tjeneste fra Northport og om de ikke klarer å levere er det klart det skal gi konsekvenser - det får nemlig store konsekvenser for DY at fly er sene, at folk mister bagasjen og om det (god forbid!) skulle oppstå skader på fly eller stab

Jeg er helt enig i at man må kunne forvente at tjenesten leveres, eller at man som kjøper iallefall ikke gjøres skadelidende. Jeg antar at DY har sikret seg at de kan kreve slike ting i kontrakten de har skrevet med Northport. Man kan vel ikke komme i ettertid og f.eks. kreve gratis handling ved forsinkelser utover 30 minutter, kompensasjon ved skader på fly osv. Dette må man vel anta er grundig spesifisert i kontrakten - så profesjonelle er nok DY.
 
Uansett hva man mener om at NP skal klare å funke for fullt fra start eller ikke, så kan dette på ingen måte komme som en overraskelse for DY. Man MÅ ha ikke bare forventet seg, men visst, at det ville bli problemer i starten. Men visst, jeg ville også stillt krav på min leverandør at de leverer varene uansett.

Så må jeg bare ønske DY lykke til med å innføre kravene listet opp i den første posten. Handlingagenten skal handle gratis ved forsinkelser over 30 min? In their wet dreams (and not even there)!!!!!
 
Jeg tviler veldig sterkt på at noen fra DY`s sentrale hold hadde gått ut med slik info, og jeg tror man bør være forsiktige med å spre rykter om den ene aller den andre..
 
Det er ikke uvanlig at de er overgangsproblemer når man bytter leverandører og ikke uvanlig at man ber leverandørene skjerpe seg. Og ikke uvanlig at begge parter har forståelse og at man samarbeider for å løse problemer. Mer er det egentlig ikke å si om saken.

Man kan heller ta opp saken om problemene ikke lar seg løse i lengden...

ok? :-p
 
Det er ikke uvanlig at et selskap for handlingen til halve prisen i tilfelle halv time stasjondelay. Å få det gratis er kanskje litt drøyt men ok. Forsinkelser ser ikke ut til å være så veldig store men det er noe alle har glemt. Det er høstferie og ruteprogrammet til Norwegian er redusert. Det er mange fly som har lang bakkestopp på OSl om dagen, opp imot en time har jeg hørt. Hvis man da allikevel får en delay så har mann tydeligvis et problem.
Men jeg er enig med mange andre her at NP må få litt tid, en uke er ingenting. Allikevel er jeg meget beskymret. De har fått hjelp fra Røros Flyservice fra Tromsø og Trondheim pluss en del folk fra Finland og Arlanda. De har nå vist reist hjem igjen. Norwegian skal også gå over på vanlig program igjen. Så nå blir det spennende å se hvordan det blir når de må klare seg selv.
Men bare for å få sagt det, om de ansatte i NP har jeg bare hørt positive ting, en gald gjeng med pågangsmot!

Hilsen,
Laurenz
 
Jøss, er det lavere aktivitet i høstferien enn ellers? Trodde nesten det var motsatt jeg? Mange som velger pakketurer?
 
Originally posted by Someone

Originally posted by LN-RKF

Biss-nissene tar vel høstferie også...

Trodde det bare var skolene som hadde høstferie?

Høstferie er for slappe søringer som er blitt slitne etter et par måneder på arbeid etter sommerferien....^_^ Sånt no hakke vi her nord.
 
Back
Top