Norwegian blir satt under overvåkning

MartinL

ScanFlyer Dusty
Norwegian blir satt under overvåkning

Forbrukerombudet lei av markedsføring av billigbilletter som ikke finnes.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2603409.ece

Selskapet var tirsdag innkalt på teppet hos ombudet der de ble møtt med anklager om at billettsalget i forbindelse med kampanjer gjentatte ganger har skjedd i strid med markedsloven. Folk som har villet kjøpe billlige billetter har ikke funnet billetter til de laveste prisene. Dette til tross for at reglene, som Norwegian selv har akseptert, tilsier at det ikke er anledning til å reklamere for billigbilletter med mindre det fins minst 20 billetter tilgjengelig på hver avgang.

Ikke bra dette her!
Det var forresten nytt for meg at det kreves et minimum av 20 billetter til den annonserte prisen.
Det er i såfall bra om dette er et krav, men hvordan skal vi forbrukere forsikre om oss at dette faktisk er tilfelle?

Last edited:
Re: Norwegian blir satt under overvåkning

Er det så ille som ombudet sier eller er dette en måte for ombudet å skaffe seg litt oppmerksomhet på?

Er det så ille som ombudet sier eller er dette en måte for ombudet å skaffe seg litt oppmerksomhet på?

Jeg har selv klaget Norwegian inn til Forbrukerombudet seks ganger og fått tilsendt all dokumentasjon i saken. Og ja, det er faktisk veldig ille, så hvis ikke selskaper skjerper seg kommer saken opp i Markedsrådet.

Dersom 20 seter er minstekrav synes jeg ikke det er så mye å klage over. De 20 setene går nok relativt kjapt på de fleste avganger..

Edit: Dersom kravet er at det ALLTID skal være minst 20 billetter igjen på alle avganger på strekningen det blir reklamert for er det jo en annen sak. Da synes jeg heller at kravet er for stort.

Last edited:

I flere uker reklamerte Norwegian, både gjennom sine nettsider og gjennom reklame, for billettpriser som ikke fantes - ikke en eneste billett til annonsert pris de neste 6 månedene. Jeg tok selv utklipp av lavpriskalenderen og sendte det til Forbrukerombudet.

Flere millioner i bøter blir det neppe snakk om, 300.000-400.000 er nok mer sannsynlig, men det er bare dersom de blir felt i Markedsrådet.

Dette må nok bero seg på en misforståelse.

De er jo advart om dette flere ganger, så om det er noe annet enn en misforståelse, er det noen i selskapet som bevist eller ubevist har brutt norsk lov. Og da bør vedkommende kjenne sin besøkelses tid og forlate selskapet.

Nå har vel denne gjengen fra forbrukerombudet vært og sett i kortene til SAS også. men så langt som dette har de vel aldri gått før. Er derfor litt usikker på om det da dreier seg om bare en misforståelse.

Hva er det som bestrides her?

Er dette ikke lov?
Fly til Berlin for 299,- (gjelder utvalgte avganger)

Det spesifiseres at det gjelder kun enkelte avganger. Avgangene det refereres til har et minimum av 20 ledige seter.

Er det et krav om at et markedsført pris må gjelde alle avganger med minst 20 tilgjengelige seter pr avgang til den markedsførte prisen?

Går ikke mye i denne saken på at NAS er for seine med å avslutte kampanjene. Når alle de 20 biletten er solgt for en tidsperiode skal kampanjen vekk...

Dette må nok bero seg på en misforståelse.

Ikke mye misforståelse her, Norwegian har systematisk drevet ulovlig markedsføring - og Forbrukerombudet har hatt tallrike møter med Norwegian der selskapet har lovet å forbedre seg. Så har imidlertid ikke skjedd.

Back