Norwegian bestiller 50 737-MAX 8

Jeg må innrømme at jeg kommer til å sjekke hvilken flytype Norwegian setter opp på flyvningene, dersom jeg skal ut å fly med dem.
Jeg kommer ikke til å fly MAX.
Dette er en 737 bastard som ikke burde vært bygget.
737 er en haugammel konstruksjon som er modifisert og modifisert og tilslutt gikk det for langt.
Som tidligere yrkesflyger ville jeg vært betenkt på å fly noe slikt, men jeg regner med at som pilot i Norwegian har du ikke et valg.

Snodig uttalelse fra en tidligere yrkesflyger. Flymaskinen er ikke noe mindre trygg enn øvrige maskiner på markedet, spesielt ikke sett opp mot det du fløy i din tidligere karriere om ditt nick er en pekepinn. Slikt følelsesladet vissvass er bare med på å spre unødvendig og ubegrunnet frykt.

Jag trodde faktiskt Norwegian skulle gå för 737-8200 med potential att ha upp till 199 passagerare.

Jag trodde faktiskt Norwegian skulle gå för 737-8200 med potential att ha upp till 199 passagerare.

Hvorfor skulle de det? DY er ikke opptatt å ta liv av passasjerene sine som Ryanair, spirit, vietjet etc. Husk at DY faktisk tok ut en rad tilbake i tiden for å bedre benplassen (men skal sies at de har gått opp til 189 seter igjen).
Begynner de å behandle sine pax som kveg mister de fort passasjerer.

Går DY i retning til å bli et ULCC tror jeg det er kjørt, for de fleste pax har nok assosiasjoner til ar DY er enkelt, komfortabelt, og høy verdi for pengene. Det er dette de må dyrke videre, ikke ødelegge med trange fly osv.

Norwegian sa i dag at prisen de betaler for denne bestillingen ligger 10% lavere enn hva de betalte per fly i den gamle ordren

De har også opsjoner til å endre deler av ordren til -MAX 10

Last edited:
Om de venter noen mnd. Kan de jo plukke opp flyene etter det er slutt for Flyr om de trenger noen fly fort.��

Står vel endel i ørkenen og andre steder i Europa også, ferdig lakkerte i DY farger. Men de vil de jo ikke ha tilbake, stått for lenge?

De eies jo av andre, så ikke noe poeng å tråkke i gamle spor hvis man får en bedre deal et annet sted. Et strøk lakk koster minimalt i en slik sammenheng.

Sjefens kommentar på de 30 opsjonene fra Q1 presentasjonen:

"Slik det ser ut nå, så vil disse innløses innen fristen i september"

Blir det i så fall MAX-10 eller MAX-8? Sjefen har jo tidligere mer en antydet at MAX-10 er en mulighet.

Finns det någon info från Norwegian hur kommande leveranser vill bli fördelad? Ska någon levereras till DY på norskt reg? Eller fortsätter man leverera alla till D8 på svensk reg?

Blir det i så fall MAX-10 eller MAX-8? Sjefen har jo tidligere mer en antydet at MAX-10 er en mulighet.
Max-10 er jo nærmest vaporware nå. Enda ikke sertifisert, 4 år etter first flight. Og kongressen nekter vel å forlenge, som betyr ny sertifisering med dagens krav = betydelig oppdatering og flere år forsinkelse. Tror det er mer sannsynlig at Boeing gir opp Max 10..

Sent fra min CPH2671 via Tapatalk

Back