NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA 3.KVARTALS RESULTAT

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Selskapets driftsinntekter for kvartalet ble
MNOK 877,8 (589,9). Dette er en økning på 49 %
fra fjoråret.

-Driftsresultat før avskrivninger og
leasingkostnader (EBITDAR) ble MNOK 100,1 (95,9)
for kvartalet.

-Driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) for
kvartalet ble MNOK 53,8 (63,9).

-Selskapet hadde et overskudd før skatt (EBT) i
tredje kvartal på MNOK 38,3 (60,9).

-Resultat etter skatt for kvartalet ble MNOK
27,5 (43,8).

-Selskapet fraktet 1 503 141 passasjerer i
tredje kvartal, ogen økning i passasjertrafikken
(RPK) på 61 %.

-Kabinfaktoren i kvartalet var 85 % (86 %).

-Produksjonen (ASK) har i kvartalet økt med 64 %
til 1 693 millioner.

-Selskapet hadde en beholdning av kontanter og -
ekvivalenter på MNOK 387,5 ved utgangen av
3. kvartal og en egenkapitalandel på 26,7 %.

-Totale enhetskostnader for kvartalet ble NOK
0,49 (0,51).



http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/NAS3Kvartal2006.pdf?id=48814
 
det er vel også et bilde på at DN.no har dyktigere finansjournalister enn NA24 - som er et slags "næringslivets VG". fakta er at Norwegian har stor vekst i antall pax - det skulle da også bare mangle med en så stor vekst i produksjonen - men inntjeningen er dårlig. Legger merke til at de ikke ser ut til å nevne yielden i det hele tatt i denne pressemeldingen, men den ser ut til å være på 61 øre! Og, det ser ikke ut til at DY har klart å fylle alle de nye setene, for c/f er ned 1 prosentpoeng til 85% (fremdeles høyt) i forhold til Q3/05.

Det Norwegian ER gode på, er å få kostnadsnivået ned. En CASK (kostnad per tilbudte setekilometer) på 49 øre i et høykostland som Norge, og med høye fuelkostnader er bra! Men, for hele året regner de med en CASK på 54 øre. DY har nå en utnyttelse av 737-flåten på 11,5 timer, som er veldig bra med tanke på at selskapet fremdeles flyr mange korte segmenter.

Totalt for året, skal Norwegian ha et overskudd før skatt på 36 millioner - eller 9 kroner per passasjer
 
Originally posted by ENGM RAMP

Kassen blir stadig tommere skrivet dn.no

[/url]

Joda, men dette skyldes i hovedsaklig investeringer. På driften har de en positiv cash flow (ekspansjon koster) og på meg virker det som om de har kontroll på "kassa".

Men det skal sies at Q3 burde vært litt bedre og med tanke på at akkumulert resultat etter 9 måneder kun er 3,2mill blir det nok ikke store overskuddet for 2006.

Uansett blir spennende og se og om 2 uker skal jeg selv på en besøk til Norwegian (+ 4 andre bedrifter og 2 meglerhus) i forbindelse med en student-aksjeklubb jeg er medlem i hvor vi blant annet har investert i DY (selv om jeg nok er litt mer skeptisk til den investeringen ann resten av flertallet
 
Originally posted by CK
DY har nå en utnyttelse av 737-flåten på 11,5 timer, som er veldig bra med tanke på at selskapet fremdeles flyr mange korte segmenter.

I følge mine beregninger ligger for Q3 gjennomsnittlig segmentlengde på 954 km (2005: 820 km) og 7,2 segmenter pr. dag (2005: 6,1).

Å kunne beregne tilsvarende tall for f.eks. SAS Braathens er umulig siden de ikke har en enhetsflåte med 148 seter som DY har. Med andre ord er tallene til DY mye mer transparent enn SAS Braathens. Nå er det bare å se om SAS Braathens også våger å komme med sin utnyttelse av flåten.
 
Kjos om videre ekspansjon (fra hegnar.no)

.- Det vil bli videre ekspansasjon, men ikke mange nye ruter. Det første vi vil gjøre er å bygge ut det eksisterende rutenettet, sa Kjos under kvartalspresentasjonen tidligere i dag.

Det som begrenser lavprisselskapet er tilgangen på nye fly.

- Vi vil bare ha de nyeste modellene. Men vi er populære på leasing-markedet fordi vi tar godt vare på flyene. Så der er vi førstevalget, sier Kjos.


Den siste der kan vel kanskje kalles en sannhet med modifikasjoner....
 
Back
Top