Norwegian 737MAX - statustråd

Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Lurer på om selskapet noen gang har vurdert å skrote hele MAX-ordren og heller beholde det de har igjen av Airbusordren?

Espen

Større artikkel på DN.no .. kan leses gratis så lenge ikke kvoten er brukt opp. Egentlig ikke noe nytt ..

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...biYTqaM1GXa1cKZ32i91JgC_uPKo-BiQfeTG--QfbZJXE

Norwegian har sagt at 737 Max-flyet strykes fra sommerens rutetabell fra slutten av mars til oktober. Planene om å få 34 fly i drift i løpet av året, må skyves på. I stedet må Norwegian antagelig leie mindre drivstoffeffektive erstatningsfly og eget mannskap – såkalt «wet lease» – for å få passasjerene frem.

Norwegian ser over ruteprogrammet på nytt.

– Våre kolleger som jobber med ruteplanlegging startet dette arbeidet så fort nyheten fra Boeing kom, sier Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen.

DY hadde nok hatt noe mer klingende mynt i kassa om de hadde investert i Airbus både på LH og SH. Synd de ikke har benyttet seg av A320neo kjøpet

Det er jo ikke bare fryd og glede hos Airbus heller da ...

https://simpleflying.com/jetblue-older-aircraft/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

Airbus has racked up quite a waiting list when it comes to A320neo aircraft production. GoAir, Avianca, and American Airlines are just some carriers facing aircraft delays alongside JetBlue. And it’s all due to the volume of orders mixed with delays at the Hamburg plant and engine shortages. It’s meant that delays from 2018 and 2019 will continue to be felt in 2020.

Med så tette teoretiske/finansielle leveringstakt som de fleste operer med i dag så er det nødt til å gå galt av og til (eller hele tiden).
Det vil aldri kunne gå 100% etter tidsplan på ett slikt kompleks produkt hver eneste gang.
Uansett er 11 av 14 bra i forhold til konkurrenten pr d.d. !!!

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Har DY kommunisert noe om oppstart av MAX eller vil de prøve å levere tilbake iforbindelse med søksmålet?

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Har DY kommunisert noe om oppstart av MAX eller vil de prøve å levere tilbake iforbindelse med søksmålet?

Jeg håper virkelig de beholder MAX flyene, som bruker 15% mindre fuel enn NG'ene. De har 18 stk som tidligere har vært i drift. Hvor mange som står lagret i Seattle vet jeg ikke, men det er vel noen. Dette er en fin stamme å bygge den fremtidige flåten på. Selger de dem, må de bare bestille nye og håpe på snarlig leveranse.
Jeg tror veldig mange er veldig klare for å dra ut å reise, spesielt når de store massene av befolkningen begynner å bli vaksinert, frem mot sommeren. Alle de som har besøkt slekt og venner i utlandet 1,2,3,4 ganger i året, kommer til å reise. De som pleier å besøke slekta i Australia annen hver jul, eller hver jul, alle de kommer til å reise neste jul. Jeg er redd flyselskapene har redusert kapasiteten til langt under etterspørselen, spesielt på longhaul, så det knapt blir et ledig sete neste jul.
Kanskje er det noen som ser at Norge er ett fantastisk ferieland, men antallet som flyr utenlands med fly i sommerferien 2022 blir nok omtrent som det var i 2019.
Det er nok ikke bare vi på forumet som ønsker å kaste oss på et fly så fort vi har fått satt vaksinen i armen.

jeg tror vi må vente oss litt før vi vet skebne til DY sine 737MAX.

Rett nå står disse fly parkert i mange måneder. Og DY har ca 30 egne 737NG som kan brukes, som ikke trenger fersk sjekk etter langtigs-parkering. Jeg kan ikke forestille meg at en MRO leverandør vil gjøre slik en jobb for DY uten forhands-betaling. Dermed blir spørsmålet om "nå kommer MAX*en tilbake fort en cash-out spørsmål"

Og la oss være ærlig. Rett nå, så lenge som DY flyger bare innenlands i Norge, så trenger man MAX ikke nødvendigvis. NG klarer seg fint på alle disse ruter og den ekstra fuel som man brenner opp er god kompensert med mindre MTOW og resulterende avgifter.

Norwegians MAX som står på Arlanda ser övergivna ut. Ingen aktivitet runt kärrorna alls på snart 1 år.
TUI Nordic däremot håller igång sina två MAX med aktivt tekniskt underhåll, regelbundna motorkörningar, hydralikkörningar.
Har inte Norwegian fortfarande ganska många A320/321NEO på firm order?
Norwegian kanske gör som bla EasyJet och SAS och byter från 737NG till Airbus på 2020-talet.

Norwegians MAX som står på Arlanda ser övergivna ut. Ingen aktivitet runt kärrorna alls på snart 1 år.
TUI Nordic däremot håller igång sina två MAX med aktivt tekniskt underhåll, regelbundna motorkörningar, hydralikkörningar.

Alle 5 MAX flyene de har stående ved OSL, kjøres ukentlig igjennom disse testene. Så disse trengs vel kanskje bare software oppgraderingen og en testflight, før de er klare for flight?

Enligt airfleets.net står 13 st MAX (SE-RTD - RTP) byggda och målade i DY´färger hos Boeing. Är väl kanske ingen av dessa 13 som kommer till DY någon gång nu?

Da er to nygamle MAX'er i Norwich for preparering.

243856d46fa43ad18a7999a13a426bd2.jpg

737 Max til Norwegian ?

Når kommer 737 Max til de norske basene til Norwegian, og hvor mange fly er det snakk om denne sommer ?
Hva kreves av piloter for og kunne fly disse nye 737 Max maskinene ( kurs / simulator trening mm ) ?

Re: 737 Max til Norwegian ?

Såvidt jeg vet er det kun CPH som får Max i nærmeste fremtid.

Re: 737 Max til Norwegian ?

Fikk svar på hva som kreves for og gå over fra 737 NG til 737 Max , som er simulator trening i en Boeing 737 Max simulator , samt mer teoretisk kunnskap om maskinen.

Back