Norske regionalruter - høyt på listen over unserved routes

Someone

Moderator
Medlem
Norske regionalruter - høyt på listen over unserved routes

Anna.aero har laget en liste over de 20 rutene i Europa med mest traffik som mangler en nonstop link. Mye av de er norske, og svært mye fra Stavanger, som blant annet tar både 2. og 3. plassen på listen. Nr 1 er riktignok Hamburg-Toulouse, selv om mye av trafikken her tas jo med Airbus' charterflyvninger.

https://www.anna.aero/2019/12/10/80-unserved-routes-within-europe-with-median-25000-passengers/

De norske på listen med årlige passasjertall
2. SVG-KSU 50.555
3. SVG-AES 45.906
8. SVG-TOS 34.322
12. SVG-MOL 31.915
14. OSL-LED 31.437
16. BGO-FRA 29.721
17. HAU-TRD 29.695
18. SVG-BOO 28.031


Mye av dette går vel i dag via OSL, og endel via BGO
 
Re: Norske regionalruter - høyt på listen over unserved routes

Anna.aero har laget en liste over de 20 rutene i Europa med mest traffik som mangler en nonstop link. Mye av de er norske, og svært mye fra Stavanger, som blant annet tar både 2. og 3. plassen på listen. Nr 1 er riktignok Hamburg-Toulouse, selv om mye av trafikken her tas jo med Airbus' charterflyvninger.

https://www.anna.aero/2019/12/10/80-unserved-routes-within-europe-with-median-25000-passengers/

De norske på listen med årlige passasjertall
2. SVG-KSU 50.555
3. SVG-AES 45.906
8. SVG-TOS 34.322
12. SVG-MOL 31.915
14. OSL-LED 31.437
16. BGO-FRA 29.721
17. HAU-TRD 29.695
18. SVG-BOO 28.031


Mye av dette går vel i dag via OSL, og endel via BGO


Er vel uten stopp de har regnet på, ettersom AES-BGO-SVG går på samme rutenummer på flere avganger, blant annet SK4139 om morgenen. Slipper å gå ut av flyet på BGO videre til SVG.
 
Re: Norske regionalruter - høyt på listen over unserved routes

Jeg har flydd Widerøe tidligere på SVG-KSU, er denne lagt ned?
 
Re: Norske regionalruter - høyt på listen over unserved routes

Er vel uten stopp de har regnet på, ettersom AES-BGO-SVG går på samme rutenummer på flere avganger, blant annet SK4139 om morgenen. Slipper å gå ut av flyet på BGO videre til SVG.

Non-stop er uten mellomlanding ja. Ruter med mellomlanding omtales ofte som direkteruter (feks TOS-TRD, som mellomlander i BOO)

Ellers er Bergen - Frankfurt oppført, og er litt usikker på hvordan de har beregnet dette. Er det Frankfurt som endestopp, eller tar de med de som reiser videre ut fra FRA?
 
Re: Norske regionalruter - høyt på listen over unserved routes

50k årlige pax mellom SVG og KSU, det utgjør vel rundt 200-300 passasjerer pr hverdag. Er vel neppe aktuelt for en 737-rotasjon, men hadde jo vært snasent med en 2-3 daglige rotasjoner med noe mindre.. en Embraer/Q400 kanskje.

Widerøe brukte vel stort sett -300 på den ruten mener jeg å huske, og den er vel fremdeles direkte (men ikke non-stop) via Bergen ennå?

SVG-TOS, du skal treffe godt på tidspunktet for å fly den med akseptabel load tenker jeg, og både for SAS/Norwegian sin del så spiser det jo bare av den litt mer lukrative transfer-kaka tenker jeg, som sørger for tilstrekkelig load på SVG-OSL-TOS..
(Den var jo briefly served av BMI for noen år siden, helt til SAS kasta seg inn for å "justere" lønnsomheten for konkurrenten på den direkteflighten...) :o
 
Re: Norske regionalruter - høyt på listen over unserved routes

50k årlige pax mellom SVG og KSU, det utgjør vel rundt 200-300 passasjerer pr hverdag. Er vel neppe aktuelt for en 737-rotasjon, men hadde jo vært snasent med en 2-3 daglige rotasjoner med noe mindre.. en Embraer/Q400 kanskje.



Disse 50.000 er vel begge veier
 
Re: Norske regionalruter - høyt på listen over unserved routes

Non-stop er uten mellomlanding ja. Ruter med mellomlanding omtales ofte som direkteruter (feks TOS-TRD, som mellomlander i BOO)

Ellers er Bergen - Frankfurt oppført, og er litt usikker på hvordan de har beregnet dette. Er det Frankfurt som endestopp, eller tar de med de som reiser videre ut fra FRA?
Er vel uavhengig av om FRA er endestopp eller ikke. Nå var det vel ikke problem å fylle flyene som gjorde at ruten røk, men mer at de som satt på flyet ikke betalte godt nok.
 
Re: Norske regionalruter - høyt på listen over unserved routes

Er vel uavhengig av om FRA er endestopp eller ikke. Nå var det vel ikke problem å fylle flyene som gjorde at ruten røk, men mer at de som satt på flyet ikke betalte godt nok.



Og at Lufthansa prioriterte slot’en til mer lønnsomme ruter
 
Back
Top