Norske forretningsreisende vil ha wifi og fly direkte

SQ321

ScanFlyer Gold
Undersøkelse om forretningsreisende på DN.no:

Blåser i overtidsbetalt på jobbreise - vil heller ha wifi på flyet

https://www.dn.no/nyheter/2017/07/11/1251/Reiseliv/blaser-i-overtidsbetalt-pa-jobbreise-vil-heller-ha-wifi-pa-flyet

Blant nordmenn rangeres wifi-tilgang på flyet høyest av reisefordeler som bidrar til økt produktivitet og tilfredshet. Direktefly står som nummer to på listen, mens «fasttrack» og prioritert ombordstigning ligger på bunnen.
 
Høres ut som veldig merkelige prioriteringer. På shorthaul i Europa kunne det ikke falle meg inn å ønske wifi-tilgang over direkteruter - produktiviteten din på et fly er betydelig lavere når du har så liten plass. Jeg gidder aldri jobbe på sånne ruter, måtte evt. være å lese noen rapporter eller decks, og ikke noe man trenger wifi til.

På longhaul, så ja, kanskje det kunne vært nyttig på business class i noen tilfeller. Men igjen, det man sparer på direkteruter ville mer enn veid opp for dette.
 
Jeg håper og tror(?) at SAS hører på EBG/EBD/EBP kundene sine i det minste.

Og jeg tror ikke de er helt representative av resultatet i denne undersøkelsen.
Kanskje greit for PAD folka, men hvor stor mengde av de reisende som faktisk håper og tror at de får gjort mer på 40 min uten "fest setebeltet" lampa framfor rask sikkerhetskontroll og god plass i lounge er jeg usikker på....

Og hvem belager seg på flywifi for å få jobba? Må isåfall være for de som er liiiiiiiiiiimt til mail.
 
Jeg tipper folk vil ha WiFi på flyet for å kunne surre litt rundt i mailboksen på telefonen, og holde seg (og verden) oppdatert på Facebook. Samt streame litt musikk og sånn da. De har spurt forretningsreisende, men de er jo bare mennesker de også :-P
 
Stusset på denne artikkelen jeg også. På shorthaul er det så trangt at det er lite aktuelt å trekke frem laptop. Så sjelden jeg savner wifi. Forøvrig så er det såpass dårlig båndbredde tilgjengelig at nettbasert arbeid uansett blir vanskelig. På longhaul-turer pleier jeg å være sliten og foretrekker å sove (hvis jeg flyr biz) eller å sløve til film (hvis jeg sitter bak i bussen), så lite jobbing. Men kjekt å kunne surfe gjennom nettaviser.

Som forretningsreisende ønsker jeg å bruke minst mulig tid på selve reisen så direkteruter står høyt i kurs. Det samme gjør fast-track. Og lounge er viktig så en kan finne stol, ladepunkt, litt mat og arbeidsro hvis en ender opp med å måtte tilbringe tid på en flyplass.

Prioritert ombordstigning setter jeg også pris på da det reduserer risikoen for at det ikke er plass i bagasjehyllen samt at reisende som har tilgang til prioritert ombordstigning har mer rutine på å komme seg fort ned på plassen sin.
 
Jeg var med på undersøkelsen og kjenner meg igjen i det. De siste årene har jeg fått kortere og kortere deadlines og nøkkelansatte der jeg jobber må bruke tiden sin ekstremt effektivt. Jeg vet at kollegene og ledergruppen i selskapet mitt (som er stort og internasjonalt) vil svare det samme, og mange vil kanskje ha tilhørt den gamle leiren tidligere som synes det var fint med kaffe og avis.

Det er sjelden eller aldri tid til lounge, og med morgenflyet må gjerne x-antall hastemailer besvares mens man terper på presentasjon ol. Dessuten er det dritt å ikke få oppdatert Snap med dagens gjøremål, ha ha.
 
Tipper det er en forskjell hvis man ser på forretningsreisende i Norge vs Europa/Internasjonalt. Førstnevnte tar nok direkteruter for granted ;)
 
Wi-Fi er flott for bruke av Facebook - som jo også er nettstedet som er mest brukt på Norwegian sin flyvninger. Flere bransjer - også min har strenge regler for hvor vi kan logge oss på med jobbrelaterte saker - derfor surfer jeg med god samvittighet på alt annet enn jobbsaker. Forretningsfolk liker også Facebook:-))
 
Vi har gjort en rask undersøkelse blant de reisende i Bongos Tryllereiser:

De ville ikke ha:
- WiFi
- køer

De ville ha:
- Brennvin
- Sjokoladekake
- Stor skjerm rundt setet
 
Vi har gjort en rask undersøkelse blant de reisende i Bongos Tryllereiser:

De ville ikke ha:
- WiFi
- køer

De ville ha:
- Brennvin
- Sjokoladekake
- Stor skjerm rundt setet

Seiden hverken cola eller japp er nevnt, går jeg ut fra at Velferdsoffiserer ikke har stemmerett?
 
Man får svar som man spør.

Direkteavganger er fint, men tar gjerne en connection hvis reisetidspunktetene passer bedre (e.g. på kvelden).
 
Brennevin på innenlands ville være en revolusjon!

Selskapene ville tjent masse cash, og jeg ville "mørnet" oftere...
 
Inflight Connectivity Survey 2017 fra Inmarsat.

• Inflight Wi-Fi is now seen as a necessity, not a luxury
• High quality inflight Wi-Fi drives an airline’s ticket sales
• Parents find inflight Wi-Fi a “life-saver” when travelling with children

Quality, inflight Wi-Fi is fast becoming an essential driver of loyalty and a reason to choose one brand over another.
44% of the survey passengers said they would stop using their preferred airline if they only offered poor quality Wi-Fi.

45% of passengers who have experienced good quality inflight connectivity say they would rather pay for Wi-Fi than use free IFE."

PDF-white paper

inmarsataviation.com/benefits/inflight-broadband-an-essential-freedom
 
Back
Top