Norske flyforum på nettet

Seabee

ScanFlyer Silver
Norske flyforum på nettet

Så langt jeg kan se finnes det minst tre aktive forum på internett som behandler norsk luftfart:

Scanair Forum

Airpics Forum

Flightsim Forum

Vet dere om flere norske luftfartsforum som kan være verdt å besøk?

Skulle ønske alle kunne slå seg sammen til bare ETT forum, slik at vi slapp å lete rundt for å finne ut "hva skjer'a"... F.eks. er det dessverre svært lite aktivitet på airpics-forumet.

Savner egentlig et mer aktivt norsk flyhistorisk forum der det er mulig å kommunisere med HELE det norske flyhistoriske flymiljøet (inkludert de store 'guruene' Haftsen, Thuve, Arheim, Hagby, m.fl.) Det flyhistoriske miljøet virker ganske uoversiktelig og lukket for mange oss - enten fordi vi ikke bor i Oslo gryta, eller fordi vi ikke har mulighet til å reise for å delta på møter, seminarer osv. Det ville være lettere med et forum der alle kan delta, og der vi kunne fortelle om våre egme prosjekter og få vite om andre sine prosjekter.

Men det er også forståelig at noen ønsker å jobbe med sine prosjekter i det stille, da mange prosjekter ofte ender opp som evighetsprosjekter... Det er ofte slik at veien kan være like interessant som målet for mange av oss som liker å pusle med flyhistorie 'på si'...

Re: Norske flyforum på nettet

jeg tror det kan ha noe å gjøre med at en del av de gamle gutta som driver med flyhistorie 1) ikke deler og 2) ikke er så flinke med den derre internetten...

Forå gi deg et helt nøytralt svar:

Alle de forskjellige grupperingen har sine begresninger i form av ego, gammel historie og mangel på å toleranse på forskjellige områder.

Om du søker i vår egen historie her så vil du se feks at om du starter en tråd om to flyplasser på nordvestlandet blir diskusjonen så heftig og den relaterte støyen fra de som ikke liker hvor kraftig diskusjonen så høy at man faktisk har måtte gi gjengen et eget under-forum.

Om du drar i gang en tråd om hva som er offtopic og ontopic, så har du og roten til mye festligheter.

Så kan vi grave i hva type personer som ferdes hvor og litt geenralisering, så tror jeg du vil se at det er kansje her hovednevneren er på hvorfor det er noe splittet, da forskjellige grupperinger har forskjellig toleranse for hvordan man oppfører seg.

Men, sett fra min side så har jeg og en eksil-nordmann nå gjort en god jobb på å få vekk all den interne tekniske støyen her på huset. Om vi da kunne fått en dialog med noen på "Det Andre Forumet" om å få slått sammen forum-bitene, så tror jeg at man kan finne ganske kompatibelt publikum om vi kan få noe litt mer formelt regler. Samt få alle til å innse det er noe som må til for å få et miljø som vokser over den størrelsen vi har hatt og som ser ut til å være den magisk grensen før "fraksjoner" bryter ut.

Og med fare for å få munnen full av fot, jeg er ikke umiddelbart begeistrert for CK sin måte å formulere ting på.

mvh,
A

Originally posted by CK

hvilke formuleringer da, Alex?;)

Både punkt 1 og punkt 2. ;)

Originally posted by CK
jeg tror det kan ha noe å gjøre med at en del av de gamle gutta som driver med flyhistorie 1) ikke deler og 2) ikke er så flinke med den derre internetten...

1. "En del...ikke deler". Hvorfor vinkel det slik. At noen ikke er med alle hele tiden er vel ikke noe uvanlig. Finn ut hva vi har til felles og se om det er grunnlag nok. Alle kan finne negative ting. Med "oss" og.

2. "ikke er så flinke med den derre internetten...". Og det kan det sies om "oss" og. Igjen, finn ut hva vi mangler, hva som kan bedres. Vi har nok å gripe fatt i selv på den fronten selv her i gåden, så å kaste stein på andre er verken rett eller rettferdig.

Så tilbake til min vinkling for å se om noe kan finnes en felles løsning på:

1. Hva har vi til felles som kan løses sammen?
2. Hva trengs for å få et samarbeide til?
3. Løsninger, løsninger, løsninger. Historikk og å bare å se problemer hjelper ingen.

-A

Med respekt å melde Hr. ph-ndr , er ikke dette i ferd med å bli en akademisk diskusjon. Det kan da ikke være så komplisert det som var trådens utgangspunkt. Seabee's spørsmål var jo bare om det eksisterte flere forum og et spørsmål om samordning.

Mangfold er helt OK og det er ikke meningen at alle skal være enige om alt.:-p

Originally posted by OJB

Med respekt å melde Hr. ph-ndr , er ikke dette i ferd med å bli en akademisk diskusjon. Det kan da ikke være så komplisert det som var trådens utgangspunkt. Seabee's spørsmål var jo bare om det eksisterte flere forum og et spørsmål om samordning.

Mangfold er helt OK og det er ikke meningen at alle skal være enige om alt.:-p

Nei, bevares, med CK sin evne til å plante foten i munnen (i mine øyner), min evne til å forlange at folk skal bli enig og de fleste sin evne til å like det man har og ingen stor endring, så er diskusjonen i aller høyeste grad akademisk. På grensen ti lverbal-onani. :)

Originally posted by Seabee
Skulle ønske alle kunne slå seg sammen til bare ETT forum, slik at vi slapp å lete rundt for å finne ut "hva skjer'a"... F.eks. er det dessverre svært lite aktivitet på airpics-forumet.

Derav mine innlegg, for å forklare for alle som kansje ikke kjenner historiene (og jeg kjenner ikke alt, men bare illustrerer lett). :)

-A

Originally posted by Seabee

Så langt jeg kan se finnes det minst tre aktive forum på internett som behandler norsk luftfart:

Scanair Forum

Airpics Forum

Flightsim Forum

Vet dere om flere norske luftfartsforum som kan være verdt å besøk?

Savner egentlig et mer aktivt norsk flyhistorisk forum der det er mulig å kommunisere med HELE det norske flyhistoriske flymiljøet (inkludert de store 'guruene' Haftsen, Thuve, Arheim, Hagby, m.fl.) Det flyhistoriske miljøet virker ganske uoversiktelig og lukket for mange oss - enten fordi vi ikke bor i Oslo gryta, eller fordi vi ikke har mulighet til å reise for å delta på møter, seminarer osv. Det ville være lettere med et forum der alle kan delta, og der vi kunne fortelle om våre egme prosjekter og få vite om andre sine prosjekter.

Men det er også forståelig at noen ønsker å jobbe med sine prosjekter i det stille, da mange prosjekter ofte ender opp som evighetsprosjekter... Det er ofte slik at veien kan være like interessant som målet for mange av oss som liker å pusle med flyhistorie 'på si'...

I tillegg finnes mange små og meget små lokale forum som omhandler det og det lufthavner som molde, osl, osv - sikker 100vis av ulike forum tilknyttet et eller annet med fly. Disse er også nyttige i den samemheng om info lokal og med lokale kunnskaper om den lufthavnen.

Ellers ser jeg for meg at denne tråden kan bli voldsom, men kanskje en lærdom hvordan man ikke te seg eller te seg på bredere forum !!

God helg gutar og jentar - la diskusjonen fortsette - ikke legg noe demper - få til en løsning.

Jan

ok, platt formulert på en dag i mai. Litt spissformulert, men jeg tror de av oss om har noe mer erfaring med det luftfartshistoriske miljøet i kongekriget (KOG og Falcon f.eks.) kan nok skrive under på at mine uttalelser nok ikke er helt hentet ut av den dårlige luften her på kontoret. Norsk Flyhistorisk Forening gikk jo hen og la ned seg selv pga mye intern uenighet, bl.a. om det å dele informasjon, bilder, materiale etc. Og punkt to skal jeg også kunne stå ved, men der er det endringer på gang. LN-OJB har introdusert f.eks. Jan-Olav Martinsen, som er en av de skikkelige "gamlakara" innen flybilder i Norge, til AirPics, noe som har gitt oss et hav av flotte og interessante bilder fra før megapixlenes tid. Det er ikke mange år siden Jan-Olav kom med slides til meg på døren som jeg fikk scannet og lagt ut på nettet. Så, det er håp!

Seabee trekker frem et godt poeng - nemlig det at flyfreaks i Norge (men jeg tror det er slik andre steder også) er en fragmentert gjeng. Gutta som har dratt i gang Norsk Flyspotterforening har i så måte sjansen til å samle troppene litt. Selv om jeg tror nok at mange fremdeles synes det er ok å drive med nerde-hobbyen sin litt i det stille og private også. Forumet har jo mange flere lesere enn skrivere....

Jeg har nok en større vilje til å også å godta at man er uenige, Alex....

Nå er vel jeg neppe den eneste som ikke begriper hva som egentlig er tema for en del uttalelser som tydeligvis er av intern karakter.
I et åpent forum som dette er det min bestemte oppfatning at slike interne meningsytringer blir sendt via PM.
Det vil ta seg bedre ut for alle som besøker forumet.
Jeg tror vi alle ønsker og er tjent med et forum som har et klart proffesjonelt tilsnitt.:-p

Jeg er bruker av alle de tre forumene som er nevnt. Bruker i den forstand at jeg er innom alle tre jevnlig. Ofte finner jeg noe jeg har glede eller nytte av, og av og til engasjerer jeg meg i debatter.

Men jeg tror det hadde blitt "et salig rot" om man slo sammen disse tre. De er forskjellige, og alle tre har tildels mange under-fora. Det er f.eks. ikke sikkert at dem som jevnlig besøker dette forumet er så interessert i addons til Microsofts flysimulatorer eller diskusjoner om hvordan man installerer dette og hint?

Og vice versa: Det er ikke sikkert simmere flest er så opptatt av de lokaliseringsdebattene og detaljer om ruteopplegg mv. som ofte diskuteres her inne. Det beste forumet på flyhistorie er etter min mening Airpics.forum, men der er aktiviteten dessverre noe laber for tida.

Jeg tror det lønner seg å ha forumene adskilt, men personlig har jeg altså glede av alle tre. Jeg tror det hadde blitt uoversiktlig om de ble slått sammen.

Originally posted by OJB
I et åpent forum som dette er det min bestemte oppfatning at slike interne meningsytringer blir sendt via PM.

Ikke se på meg, jeg har sagt alt offentlig, nå og før. :)

-A

Originally posted by CK
Jeg har nok en større vilje til å også å godta at man er uenige, Alex....

Nei, for all del, jeg innser jo at vi har mange meninger go folk får jo mene akkurat hva de vil. Det jeg har hengt meg opp i, som ikke er noen hemmelighet, er jo det samme som ejg har sagt før: om alle kunne glemme lit gammelt og du ikke plante ting hos andre som vi sliter med nok på forumet selv, så hadde kansje ting glidd lettere. :)

Eneste jeg holder på er at enten må man innse man er for fofrkjsellige og forbli adskillt, eller så får man komme samen og finne ut hva som må til fremover, ikke grave i fortiden. Det tjener ingen noe på. :)

-A

Originally posted by BU662

...Fra tid til tid eller egentlig det meste av tida ser det her ut som en Pro-SAS laget. . ---

Ja vel ? , trodde vi med denne hadde vist hvor ballansert dette forumet har blitt ? , tror vi skal leve litt mer i "nuet" ....

Prøvde å følge med på diskusjonen, men skjønner ikke poenget, noen som gidder å ta dette for folk flest !! Skjønte ikke poenget - virker som det er noen plager/tråder som er gamle og før min tid.

Hvis dette ikke er for almenheten, så synes jeg at dette kunne taes på PM:D

Jan

Kort og godt: Folk er forskjellige og det er ikke alle som liker alle:exclamati

Originally posted by Someone

Kort og godt: Folk er forskjellige og det er ikke alle som liker alle:exclamati

Sånn er det i hverdags ! Men på et forum med felles interesse så skulle man kunne tålerer nyanser !!

Jeg skjønner at noen setter "viktig" gml Fornebu, histori som er viktig, noen liker SAS, noen liker BA osv - eller Norwegian osv. Ingen grunn for å kaste spyd på hverandre - forumet på scanair er for alle, selv jeg som maste om ATC - fikk eget forum og de av oss synes dette er OK, er der osv.

Ærlig talt, synes mr Christian K....... og hans trofaste mannskap har et ryddig forum og synes at alle forslag til å koble sammen andre forum osv - kunne vært mere avklart på PM før man kaster skitt på hverandre - eller hur :posty:

Alle diskusjoner - blir som regel OK ( krangler med kona - så er alt i orden neste dag ??)

La oss fortsette å bruke forumet som det er :)

Jan

Ha en god kveld

Originally posted by BU662

..........det meste av tida ser det her ut som en Pro-SAS laget. Dermed har denne forum mistet mange medlemmer fra bransjen som jobber i Norwegian eller har tidligere jobbed i Braathens og andre selskaper..........

Nå har det jo vist seg at fordelingen er ganske fifty-fifty, så at dette er et "pro-sas " forum stemmer nok ikke.

Det var ampert på forumet til tider, men de mest usakelige innleggene kom IKKE fra "pro-sas-folk" som du kaller dem.

EDIT: unødvendig

DY Tech,

det er heldigvis lenge siden usaklighetsnivået har vært så lavt (og siden den personen du siterer har kommet med innlegg - muligens ikke siden forumet flyttet fra airpics), men jeg husker godt enkelte personer som ikke akkurat har vært utpreget saklige i sine innlegg.

Jeg tror begge "leire", om man skal kalle det for det, har vært omtrent like saklige eller usaklige.

Back