Norsk Luftambulanse AS skal drive alle legehelikopterbasene fra 2018

Re: Norsk Luftambulanse AS skal drive alle legehelikopternasene fra 2018.

Skal det ikkje vere fly lenger då, sidan det berre er helikopter som er nemnt?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Re: Norsk Luftambulanse AS skal drive alle legehelikopternasene fra 2018.

Skal det ikkje vere fly lenger då, sidan det berre er helikopter som er nemnt?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Flyanbudet skal avgjøres neste sommer. Men en endring er alt kjent. Det skal være 2 jetfly i det nye anbudet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Luftambulansetjenesten HF gjør nå den midlertidige basen i Kirkenes til permanent base.
Luftambulansetjenesten HF har på oppdrag fra de regionale helseforetakene utvidet dagens ambulansehelikopterkontrakt med Norsk Luftambulanse AS til også å omfatte drift av base Kirkenes. Kontrakten sikrer Øst-Finnmark en permanent nasjonal ambulansehelikopterberedskap lik resten av landet, med planlagt oppstart 1. februar 2021. Fram til da, opprettholder den midlertidige basen beredskapen med ambulansehelikopter.

Den permanente basen i Kirkenes skal operere tjenestens mellomstore ambulansehelikopter (Airbus H145) og ha samme kvalitets- og sikkerhetsnivå som landets øvrige ambulansehelikopterbaser. Kontrakten vil ha samme tidsramme som hovedavtalen og løpe fram til med 31. mai 2024, med opsjon på forlengelse 2 + 2 år.
https://helse-nord.no/nyheter/etabl...k24Lr8b21TfZ-jqXN6z6rdOnl0ZXo59To8DnLXah8Tz5o

Følg linken. Så får du svar. Men Nei, det er NLA som flyr idag. Forsvaret fløy frem til i sommer

Sent from my iPhone using Tapatalk

Leste artikkelen. Stod ingen ting om luftforsvaret i den. Men ja, dette avsnittet belyser nok det jeg lurte på i utgangspunktet.

Siden oppstarten av den midlertidige basen 15. juli i år har Norsk Luftambulanse AS har valgt å bruke svært erfarne piloter i Kirkenes. Ved overgangen til permanent drift har mannskapene i tillegg skaffet seg et halvt års fersk erfaring fra mange oppdrag i regionen.

Som sagt hadde det gått meg hus forbi at Luftforsvaret var ferdige med sitt midlertidige arrangement. Og det har jeg ikke lest noe om verken her eller der.

De vant også de siste anbudet, som vel også betyr en økning siden det av opprettes en ny base på Elverum?

https://norskluftambulanse.no/nyhet...at Norsk Luftambulanse,på de 13 norske basene.

Avtalen innebærer at Norsk Luftambulanse får ansvaret for å fly alle landets ambulansehelikoptre fra 1. juni 2028. Det blir dermed ingen endring for det norske folk, fordi Norsk Luftambulanse vant den forrige anbudskonkurransen og allerede flyr ambulansehelikoptrene på de 13 norske basene. Én viktig nyhet er imidlertid at det blir opprettet en ny luftambulansebase på Elverum.

Men da bestiller de også flere helikoptere fra Airbus, i første omgang er 2 firm også har de opsjoner på flere.

https://www.aviation24.be/manufactu...ders-up-to-eight-new-airbus-h145-helicopters/

Norwegian Air Ambulance has signed a frame contract with Airbus for up to eight H145 helicopters, beginning with a firm order for two. The deal continues the organisation’s fleet modernisation as it remains Norway’s chosen emergency medical helicopter provider.

Back