Underveis fra Valhall til Sola med rute NOR302 i går kveld oppfattet pilotene en forandring i helikopterets vibrasjon. De valgte å lande på Ula for å undersøke. Det viste seg at en del av en ledning som tilfører strøm til et av bladene i.f.m. halerotorens anti-isingssystem hadde løsnet.
Den biten som løsnet traff på oversiden av horisontal stabilisator (som stikker ut på høyre side av helikopteret, rett under halerotor) og forårsaket en liten skade i dennes overflate.
På bakgrunn av informasjon fra hendelsen med NOR 302 besluttet Norsk Helikopter umiddelbart å avmontere avisingskablene på halerotor fra selskapets øvrige S-92helikoptere, i påvente av nærmere detaljer fra undersøkelsen av helikopteret som fløy NOR 302.
Videre undersøkelser foregår nå i tett samarbeid med fabrikanten Sikorsky Aircraft.
Den biten som løsnet traff på oversiden av horisontal stabilisator (som stikker ut på høyre side av helikopteret, rett under halerotor) og forårsaket en liten skade i dennes overflate.
På bakgrunn av informasjon fra hendelsen med NOR 302 besluttet Norsk Helikopter umiddelbart å avmontere avisingskablene på halerotor fra selskapets øvrige S-92helikoptere, i påvente av nærmere detaljer fra undersøkelsen av helikopteret som fløy NOR 302.
Videre undersøkelser foregår nå i tett samarbeid med fabrikanten Sikorsky Aircraft.