Norsk flybransje fremover

Radiv

ScanFlyer Silver
Medlem
Vi er solgt ut av SAS.
Norwegian sliter pgs flere ting, men akkurat nå Corona.
Ny aktør vil inn, i form av Braathen xx
Widerøe flyr som før, men sliter og Fylker er inne å ser på muligheter.

Wizz på tur inn på innenlandsruter, men har fått et dårlig rykte før de er igang.
Resten venter på utfallet av Norwegian, før de bestemmer seg for veien videre.

Med dette bakteppet current, hvordan vil den norske flybransjen se ut i f eks i januar 2023?
Hvilke selskaper flyr på norske flyplasser da, og er noen av de norske?
 
Last edited:
Re: Norsk Flybransje fremover.

For FOT-rutene kan man kanskje se for seg at fylkeskommunene vil styrke trafikken innad i eget fylke. Per i dag flyr for eksempel WF Helgelandsruta mellom Bodø og Trondheim, der passasjerer som skal til Oslo fortrinnsvis flyr til Værnes for å ta SK eller DY videre. Med den nye modellen vil de nå ha mulighet til å styre mer av trafikken inn mot Bodø, og på den måten styrke den byen som et regionalt knutepunkt.
 
Re: Norsk Flybransje fremover.

Kanskje vi kan se for oss at OSL blir en mindre viktig hub for utenlandsruter, dersom Norwegians ruter erstattes av andre, store aktører, som flyr direkte til sine hubber? En kunne dessuten se for seg, med Widerøes samarbeid med f.eks. KLM og Finnair, at de regionale hubbene i Norge blir mer vikting: WF inn til TOS - WF/AY til HEL. WF inn til BGO/TRD - KLM til AMS osv.
 
Last edited:
Re: Norsk Flybransje fremover.

Kanskje vi kan se for oss at OSL blir en mindre viktig hub for utenlandsruter, dersom Norwegians ruter erstattes av andre, store aktører, som flyr direkte til sine hubber?

Det blir jo nødvendigvis konsekvensen av at lokale aktører får sine andeler redusert. Da kommer utlendingene og forer trafikk inn til sine hub'er, enten det er AMS, LHR, FRA eller whatever .. Dette vil også innvirke på trafikkgrunnlaget innenriks da det blir færre pax inn til f.eks. OSL så tilbudet der igjen blir uthulet.

Ikke spesielt gode utsikter for de som ønsker seg et bredt innenlandstilbud.
 
Jeg tror ikke næringsministeren helt skjønner hva hun har satt i spill. Hvis hun gjør det, så håper jeg hun har en cunning plan.

Det er etter min mening viktig å ha norske flyselskap, mer enn det ene vi har pr dato.

Skjønner at NAS har mye gjeld, men hvis man ønsker at vi skal ha norske selskaper innen luftfart så må etablerte selskaper få litt nødhjelp nå, så de overlever Covid. Og det er nå og ikke i 2021 det må skje!

Hvis man ikke ønsker norske flyselskaper så er det en ærlig sak, men da må man si det høyt kjære regjering!
 
Last edited:
Jeg tror ikke næringsministeren helt skjønner hva hun har satt i spill. Hvis hun gjør det, så håper jeg hun har en cunning plan.

Det er etter min mening viltig å ha norske flyselskap, mer enn det ene vi har pr dato.

Skjønner at NAS har mye gjeld, men hvis man ønsker at vi skal ha norske selskaper innen luftfart så må etablerte selskaper få litt nødhjelp nå, så de overlever Covid. Og det er nå og ikke i 2021 det må skje!

Hvis man ikke ønsker norske flyselskaper så er det en ærlig sak, men da må man si det høyt kjære regjering!

Litt av greia er vel om man mente Norwegian egentlig var levedyktig på vei inn i Coronakrisen? Hvis det ikke var levedyktig da, og det var det vel en hel del som mente, så vil det neppe være rett å bruke fellesskapets midler på å redde dem. Noen ganger må sjapper få gå konkurs også, ellers tar heller ikke lånegivere og aksjonærer risiko.

Vet det er sabla kynisk skriving fra min side. Men det er jo en vesentlig forskjell på SAS og Norwegian her. Og det er vel svært sannsynlig at noen vil ønske å overta både deler av Norwegian og ansatte om det går over ende. Kanskje også Norske folk.

Slik har i hvert fall jeg forstått det.

Så jeg ble egentlig litt lettet, som Nordmann og skattebetaler, over at de sa nei.
 
Vel, la oss se nöktern fremover.

Market er nesten totalt forsvunnet. De aktörer ma tilpasse seg denne virkelighet. Dette vil bety mindre antall fly i lufta og trolig ogsa mindre antall aktörer. Rett og slett fordi det finnes seg ikke nok / noen kunder som vil kjöper deres tjenester.

Snakker man om statlig penger, så må man skille mellom krisehjelp og re-finansering. En krisehjelp er noe man gir til en substansielt sunn selskap slik at de klarer en kortvarig krise og overlever. En refinansering er noe som eierne gir en substansielt syk selskap i håp at de klarer å overleve / omstrukturere. Eksakt her ligger nøkkelen å forstå. Hvorfor skål staten = allmenheten legger penger på bordet og betale for noe som til slutt tilgode kommer de eierne? Både SAS og DY er substansielt syke selskaper. Deres forretnings-grunnlag er forsvunnet, de brenner opp de penger de fikk fra sine eierne. Det eneste hva skiller dem er hastigheten i brenne-prosess.

Norge som stat har tidlige konkludert at det er ikke lønnsomt business eller klok å være eier i et flyselskap. Derfor solgte man seg ut av SAS. Derfor gikk man ikke til lignende krisepakker som Tyskland, hvor staten fikk 20% i LH Group. Man kan mene mye om regjeringen, men dette er konsekvent at man holder seg til dette prinsipp. Ikke mange som klare å holde seg til det man tidligere sa.

Man kan mene å trenge ett norsk-(eid) selskap. Men da må man være villige å stille opp med sine egne private penger for dette. Vi far se om det kommer en nytt flyselskap på vingene. Vi fa se hvem ønsker å prøve seg. Fordi det er en forettning, da kan man vinne eller tape. Dette er essensen av vårt sammfunn, privat initiativ og bedrifter. Alternativen ble jo prøvd før. Det gikk ikke bra, kommunisme har kollapsert og stats-eide selskaper som Aeroflot gikk i dass.

Staten skål bruke sine penger ikke på businesses. De skal bare lage rammebetingelser. Dersom staten har for mye penger, så bør det investeres best i utdanning av de ynge generasjoner. Da er det mye tjent og dette skaper langt mer verdi for Norge enn alle finansielle investments, om dette blir direkte eller indirekte via Oljefondet. Smarte ynge generasjoner med nøkkel-ferdigheter og kunnskaper er fremtida. Disse folks vil alltid finne seg nye gode jobber og dermed skape verdi for samfunnet, genererer inntekter og skatt og skape velferden.
 
"Det er ikke en statlig oppgave å være eier eller driver av et flyselskap" sa en ikke ukjent personlighet innen luftfart både en og flere ganger.
 
Ser en bort fra Helikopter, skulle det være interessant å vite hvor mange norske piloter som er lønnet fra et luftfartsforetak. Med flesteparten av de norske i SAS og Norwegian permittert , er det Widerøes, Luftransport samt noen forretningsopperatører igjen. Jeg vil tippe max 500 piloter? Hva sier dere? Dystert for fremtidig norsk luftfart.
 
Back
Top